Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 14:05:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Går man ner i vikt av motion tro?  (läst 4879 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.10.20 - 13:36:54 »

Jag har börjat försöka gå (nästan) dagliga promenader. D.v.s. om jag inte är ute på några andra strapatser. Tänkte hålla mig till halvtimmesturer. Det är tillräckligt för att jag ska få ont i benen, men inte värre än att det går över rätt fort när jag kommit hem.

Så fick jag idén att använda den där tabellen med MET-värden jag hittade och räkna ut hur mycket en halvtimmes rask promenad för en person som släpar på så mycket extra vikt som jag skulle kunna tänkas ge rent kalorimässigt, förutsatt att man nu går ner av måttlig motion öht, vilket jag så smått betvivlar.

En sån promenad som jag just klarat av ska bränna 236 kcal. Det låter ju inte så puckelryggigt, men på en hel vecka blir det bara motsvarande ungefär 1/4 kg kroppsfett. Inte underligt att de får slita så de blir blå i Biggest Loser!  :laugh:

Nu gör jag det inte för vikten, men jag tänkte det kunde vara kul att hålla koll ett tag och se om det påverkar. Om jag verkligen går 7 dar i veckan, vilket jag nog inte kommer att göra, så skulle det alltså bli 1 kg på en månad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.11.08 - 09:10:55 »

Lite gör det nog. Jag har sen jag flyttat till Öland inte promenerat regelbundet med mina hundar. Har hela tiden haft 6-7 st och stor inhägnad tomt så dom har verkligen inte saknat motion och då och då har jag åkt iväg med dom till Alvaret eller något. Sen oktober förra året har jag bara 4 stycken (2 gamla dog och jag hann inte skaffa nya.....) Då kom jag på att jag skulle kunna promenera med 4 st utan problem så sen dess har jag varit ute varje dag.
Upptäckte först hur mycket jag själv saknat promenaderna.... Började med en halvtimme utefter åkrarna bakom huset. Efter ett tag började det bli tråkigt, så sen i somras åker jag iväg en liten bit från samhället och går härliga vägar utefter havet eller på skogsvägar. Promenaderna har utökat till 1 timme och både jag och de 4-benta är nöjda och belåtna :)

Glömde ju det viktigaste.... har gått ner 5 kg under året. Hade innan slutat gå ner, så det är väl promenaderna som gjort det.....

ANki


* hundar_2.jpg (54.46 KB, 600x450 - visat 412 gånger.)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.11.08 - 09:29:32 »

Låter ju hoppingivande. Har inte hållit på så länge att jag kan utvärdera den biten, men däremot märker jag hur jag blivit starkare och uthålligare i benen. Får inte alls ont längre och behöver inte vila efteråt. Det är nåt som har hänt i kroppen. Helt plötsligt funkar allt möjligt jag provar. För promenader, det har jag försökt mig på så många gånger förut och jag har aldirig lyckats öva upp min räckvidd nåt speciellt förut. Nu har jag blivit lite beroende av promenaderna också, så jag kommer nog att öka längden på dem vartefter. Jag tycker fortfarande att det är skittrist att gå i stan, men jag har laddad ner en massa sommarprogram som jag har i lurarna och då blev det riktigt trevligt. När de är slut får jag väl hitta nåt annat att lyssna på.

Fin bild. Jag såg den redan tidigare i morse på din sajt.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2010.11.08 - 10:34:16 »

Ja jag går ner i vikt när jag motionerar måttligt. Tycker inte alls det stämmer det där att man inte behöver motionera. Under Kinaresan har jag gått ner 2 kg och det tror jag är för att vi varit igång så mycket för jag har verkligen inte snålat med maten.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.11.08 - 11:30:46 »

Nej, jag tror det var för att du åt så mycket liiiis!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2010.11.09 - 07:05:53 »

Jag tycker att det är trist att gå samma rundor år efter år.
Den här lilla byn vi bor i har man till slut gått alla gator femtielva gånger. :byecry:

Jag har ingen manick att lyssna på under vägen. Vi har pratat om min nya mobil i evigheter,
(men jag vägrar köpa en sådan så länge det dyker upp andra saker som ropar högre och så länge mobilen gör sitt jobb. )

Det var riktigt roligt att gå i skogsvägen under helgen och se lite andra stugor!

Jag behöver flytta , har jag nämnt det någonstans innan :flirting:
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544