Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:36:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Plötsligt högt kolesterol?!  (läst 7610 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
annaw
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« skrivet: 2010.10.01 - 00:07:40 »

Hej! :smile:
Länge sedan jag var här nu...
Men jag äter fortfarande någonstans mellan GI/LCHF sedan c:a 6 år tillbaka.
Kan inte äta FÖR lite KH, för då mår jag inte bra, så jag balanserar på en nivå jag mår bra av, och som håller vikten.
Nåväl. Jag var på företagshälsovård igår. Senast jag var där var för 3 år sedan.
Nu hade jag lite högt kolesterol. Ingen fara, det var inom rimliga gränser, men det hade ändå ökat en bra bit sedan sist.
Vafför dådå??
Vill någon bolla?

anna
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.10.01 - 08:50:23 »

Hej! Var har du varit så länge?  :wave:

Vet inte jag. Men jag kan ju berätta att jag hade högt för ett år sedan. Går på årlig koll av andra skäl och för några år sedan bad jag om att få ta kolesterol också. Man är ju nyfiken ju. Var väl sådär, men ingen katastrof enligt doktorn, som folk har mest. Sen blev det lite bättre tror jag. Sen förra året hade värdena plötstligt blivet dåliga och doktorn skrev att man brukar överväga medicinering vid sådana värden. Jag uppfattade det inte som så allvarligt och hörde aldrig av mig. När jag träffade honom i år så sa han att det var de värsta värden han sett (vilket jag tror var ljug eller jag förstår inte hur man tolkar dem). Hur som, årets prover visade "bra" värden igen, så det var bra att jag inte fattade allvaret i hans meddelande, för då kanske jag hade låtit mig övertalas att äta medicin.

Kolestorol är mycket konstiga saker! Vad tar de för slags värden där du bor? LDL och HDL eller Apo-kvot?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
annaw
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« Svara #2 skrivet: 2010.10.01 - 14:16:05 »

Jag är ju här NU i alla fall! :flirting:

Jag har ingen aning om vad för slags värden, bara att det var 5,59 och att man skulle vara orolig vid 6,5. Men innan hade det legat på 4 och till och med 3,5. Det är det som är så konstigt! Hon sa dra ner på kött och fett, men hallå :shock: Jag vill ju inte hamna i lightfetts-träsket igen! Funderade på att byta ut t.ex grädden i théet men då jag tittade var det ju 5 g/100 g i mellanmjölk och 2 g i vispgrädde :rolleyes:
Iövrigt hade jag TOPPENVÄRDEN, särskilt blodvärdet
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.10.01 - 15:23:08 »

Jag är ju här NU i alla fall! :flirting:

Det var ju sannerligen på tiden! Jag är trött på att vara den enda här som sjunger potätens lov, vet du. :tongue:

Citat
Jag har ingen aning om vad för slags värden, bara att det var 5,59 och att man skulle vara orolig vid 6,5. Men innan hade det legat på 4 och till och med 3,5. Det är det som är så konstigt! Hon sa dra ner på kött och fett, men hallå :shock: Jag vill ju inte hamna i lightfetts-träsket igen! Funderade på att byta ut t.ex grädden i théet men då jag tittade var det ju 5 g/100 g i mellanmjölk och 2 g i vispgrädde :rolleyes:
Iövrigt hade jag TOPPENVÄRDEN, särskilt blodvärdet

Nä, inte tror jag på det där att mindre fett och protein är bra inte. Det är väl nåt de hugger till med för att det är det man rent allmänt tror är onyttigt.

Men fick du bara ett värde, då är det säkert totalkolesterol och det är ju vad jag förstår helt meningslöst och förlegat. Här slutade de ta det för flera år sedan, de kör bara med Apo. Min läkare gjorde det nu sist för att han visste att jag är intresserad, tror jag. Jag hade 7.1 i totalkolesterol jag, och det tyckte inte min läkare var nån fara. Du kan se mina värden här.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2022.msg25967.html#msg25967

Sen säger de ju att totalkolesterolet ofta ökar på lowcarb, men att fördelningen mellan det onda och goda blir bättre. Jag tycker du ska ringa och fråga vad det var för värde och sen läsa vad kostdoktorn säger här.
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.10.01 - 16:23:09 »

Min läkare fick hicka efter en provtagning som visade kolesterolvärde på 10.
jag fick också ta en funderare, men bestämde mig bestämt att avstå från mediciner.
Det som jag har läst om kolesterolet nu  ( mest Uffe Ravnskov ) talar för mig att kolesterol
spelar egentligen inga roller vid hjärt- och kärlsjukdomar.

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Någon gång har jag tänkt att ta om proven bara för att se om det har ändrats.
Läkaren tyckte att jag hade " familjär hyperkolesterolomi" alltså ärflig hyperhög kolesterol.
Men jag har inte haft sådana siffor tidigare i livet så det stämmer inte heller.

Just innan provet hade jag slarvart ordentlgit med maten 2-3 veckor och sedan kommit raskt tillbaks.
Kan hända att hela kroppen blev i en total o-ordning.
Loggat
annaw
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« Svara #5 skrivet: 2010.10.05 - 11:03:07 »

Saken är den att jag jobbar i en så fasansfull takt nuförtiden att jag inte riktigt hinner med forum... Men potäter, ja det behöver man ju ha! :clapgrin:

Det konstiga var att även min pappa var på företagshälsovård i denna vecka, och han hade ett kolesterolvärde på 5,6 och det tyckte de var BRA! När de tyckte mitt var ganska dåligt :max-shock: :nonono: Äsch, jag struntar i dem och fortsätter mitt liv som jag gör då :flirting: Och ska inte oroa mig.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.10.05 - 12:27:42 »

:smooch:

Låter ju helt knäppt! För gränsvärdena är väl t.o.m. högre för kvinnor, är de inte? Förresten, OM du har högt kolesterol, så kan den det väl höjas av stress, är det inte så?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544