Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:00:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gravid och LCHF  (läst 25109 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #15 skrivet: 2010.10.25 - 05:36:11 »

Jag åt också lchf under grav. och amning. Mådde toppen hela tiden.
Järnvärdet skönk på slutet, i början var det så högt så barnmorskan var tvungen att kolla två gånger, trodde det var fel.

BM kollade sockret en gång (ej glukosbelastning), jag talade om att jag ej åt socker så då kollade hon inget mer sen.
I övrigt inga som helst problem, mådde bra hela tiden och födde en frisk pojke.

Jag talade inte om exakt hur jag åt, men sa väl ungefär så att jag äter inte socker och mjöl och försöker äta bra naturliga råvaror...  :whink: Tyckte inte hon behövde veta exakt hur mycket fett mm jag åt.  :tongue:
Loggat
marikan
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #16 skrivet: 2010.11.08 - 11:56:34 »

Skönt att höra att du och bebben mådde bra på LCHF!
Märker tyvärr att jag har svårare att hålla mig strikt, har gått från en
nivå på 5% kolisar till närmare 20%, vissa dagar till och med mer   :whistle:

Men jag äter fortfarande helt fantastiskt mycket mindre kolisar än jag nånsin
gjort i mitt liv tidigare så det är väl ändå bättre än ingenting?  :cool:

Och när barnet väl kommer sen så ska hon/han inte få sockrig o'boy och vitt
bröd utan BRA mat med riktigt smör! Frågan är bara hur man ska lösa det på
dagis sen om de bara serverar margarin och annat skrot.. Nåja, en senare fråga.
Barn måste ju också bli jämnare i humöret utan kolisar precis som vi vuxna?!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2010.11.08 - 12:08:20 »

Måste det vara så strikt då? 20 %, vad blir det? En 100 g kolisar? Ha det som absolut övre gräns och försök att inte äta fullt så mycket varje dag. Kan det gå?

Citat
sockrig o'boy

Jag är just nu besatt av kall chokladmjölk. Man vispar grädde med kakao och stevia och rör sen ner den i ett glas mjölk. Cacaon löser sig helt perfekt om den får göra det i grädden först! Ett litet tips som du kanske behöver om nåt år eller så. Men prova gärna själv innan. Det är sååå gott, och mätt blir man. Jag kör det som kvällsmat. :flirting:

Jag tycker föräldrar ska vägra dagismaten och skolmaten också om den är dålig. Skicka med ungen matsäck. De har väl ingen rätt att tvinga på föräldrar sina idér om vad som är nyttigt!  :angrywife:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2010.11.08 - 22:37:48 »

Håller med där!  :nod-yes: kör hårt på matsäck!  varför tvinga barnen äta skräp när man vet bättre!?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #19 skrivet: 2010.11.09 - 01:24:36 »

Och när barnet väl kommer sen så ska hon/han inte få sockrig o'boy och vitt
bröd utan BRA mat med riktigt smör! Frågan är bara hur man ska lösa det på
dagis sen om de bara serverar margarin och annat skrot.. Nåja, en senare fråga.
Barn måste ju också bli jämnare i humöret utan kolisar precis som vi vuxna?!
På dagis går de iofs extremt mycket efter Livsmedelsverkets rekommendationer. Men hur farligt kan det vara att barnet äter en sådan måltid/dag fem dagar/vecka? Jag tror förvisso på mycket bra fett till små barn, men jag tror också att de behöver kolhydrater i viss mån. Dessutom kan du väl se det hela lite filosofiskt i värsta fall. Ditt barn får lite andra matupplevelser på dagis än vad det får hemma. Inget ont som inte har något gott med sig.  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #20 skrivet: 2010.11.09 - 01:39:33 »

Jag tycker föräldrar ska vägra dagismaten och skolmaten också om den är dålig. Skicka med ungen matsäck. De har väl ingen rätt att tvinga på föräldrar sina idér om vad som är nyttigt!  :angrywife:
Bra idé, men det kan du bara drömma om ifall inte ungen har så svår allergi att köket inte fixar det hela, och det måste du ha sjukintyg på. Med tanke på hur lite personal det finns på dagens dagis, hur ska de fixa att värma matsäck, samt ge de andra barnen mat?! I sådana fall skulle barnet få kall mat varje lunch. Inte så roligt kanske. Nä, isådana fall är det nog bättre att låta sitt kära barn äta det de vill på luncherna, och är det en LCHF-baserad kost som finns hemma, och är det som barnet är van vid, så kommer personalen älska den ungen. För grönsaker brukar vara en stötesten, och det kommer barnet som kommer från LCHF-skolan att älska, eftersom h*n inte är van vid pasta, ris och potatis.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2010.11.09 - 02:03:15 »

De behöver väl inte göra något. Man dör inte av kall mat och många rätter är godare kalla än varma. Man behöver ju inte göra sånt som måste värmas.

Det skulle nog inte behövas många ungar med matlåta innan de ändrade inställning, särkilt om man kunde få ortstidningen att ta upp det, att skriva om att föräldrar skickar med mat för att det dagis serverar är undermåligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
marikan
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #22 skrivet: 2010.11.09 - 10:33:50 »

På dagis går de iofs extremt mycket efter Livsmedelsverkets rekommendationer. Men hur farligt kan det vara att barnet äter en sådan måltid/dag fem dagar/vecka? Jag tror förvisso på mycket bra fett till små barn, men jag tror också att de behöver kolhydrater i viss mån. Dessutom kan du väl se det hela lite filosofiskt i värsta fall. Ditt barn får lite andra matupplevelser på dagis än vad det får hemma. Inget ont som inte har något gott med sig.  :flirting:

Hade det varit två dagar per vecka som de fått "Livsmedelsverksgodkänd" mat så hade jag kunnat gå med på det, men fem dagar per vecka är lite för mycket för mitt tycke. Jag tror det räcker för att barnen ska bli kolis-beroende. Men det klart, som du skrev i nästa inlägg sen, om barnet inte fått lära sig äta potatis, ris och pasta hemifrån kanske de självmant väljer grönsakerna och blir dagisfröknarnas lilla gullunge. Det kommer såklart mitt barn bli ändå!  :lmao:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2010.11.09 - 22:06:01 »

 :rolleyes: :whistle: :rolleyes:

kolhydraterna i sig är jag inte så rädd för faktiskt.. tror inte att barnen dör av lite potatis och pasta till maten... men däremot alla äckliga tillsatser som är överallt i maten!  :max-shock: .. eftersom de serverar denna light- smörja som bas... så blir ju inehållet därefter!..  ... och inte vill jag att mitt barn ska smälla i sig kex och vitt bröd till mellis varge dag.. tillsammans med saft med diverse E-ämnen i..  :shake_head: för att inte tala om den där smörjan till smörimitation som bres på mackan!  :puke1:

nog för att detta är rätt hypotetiskt från min sida ännu... då jag inte har något barn.  :shy: .. men jag har tidigare jobbat på dagis.. och vet lite hur det fungerar där.
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010.11.09 - 22:08:53 »

Men godis och kakor verkar förekomma rätt ofta på dagis och det är verkligen dåligt, tycker jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2010.11.09 - 22:19:13 »

ja det håller jag med om att det är!  .. inte konstigt att ljudvolymen blir hög och barnen stökiga... när de hela tiden matas med en massa socker!!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #26 skrivet: 2010.11.10 - 12:51:19 »

Godis o kakor????????????? Nehej inte på min förskola. Firar inte ens barnens födelsedagar med sockerstinna produkter. Bregott är det på mackorna och det är inte vitt bröd. Ej heller färdiga krämer o soppor. Mycket har faktiskt ändrats till det bättre
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2010.11.10 - 16:54:36 »

Då har du nog tur, Lisbeth.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #28 skrivet: 2010.11.10 - 22:20:39 »

Då har du nog tur, Lisbeth.
Tycker inte jag, faktiskt. Och det är inte för förskollärarnas skull utan för barnens. Visst är det många ungar i en dagisgrupp, men det här nya att man inte ska få bjuda på glass eller nåt när det är ens födelsedag, tycker jag är tråkigt och trist. Just den uppfinningen tycker jag mest luktar politisk korrekthet, och det är för att det är föräldrarna själva som har uppfunnit den. INTE personalen!
När jag var liten fick man bjuda på glass på sin födelsedag, och man fick känna sig lite speciell (för det är ju någonstans det den dagen handlar om när man är liten), men inte nu längre. Skillnaden mellan då och nu är väl då kanske att det serveras på tok för mycket godis hemma, men att man vill dölja det för alla andra i gruppen. (Så känner jag iaf!)
På mitt barns dagis kom föräldrarna på den lysande idén att barnen som fyllde år i samma månad skulle slå sig samman en utav dagarna. Hade det bara handlat om sötsakerna, hade det varit ok för mig, men det gör det ju inte.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #29 skrivet: 2010.11.10 - 22:28:39 »

Då har du nog tur, Lisbeth.
Tycker inte jag, faktiskt. Och det är inte för förskollärarnas skull utan för barnens. Visst är det många ungar i en dagisgrupp, men det här nya att man inte ska få bjuda på glass eller nåt när det är ens födelsedag, tycker jag är tråkigt och trist. Just den uppfinningen tycker jag mest luktar politisk korrekthet, och det är för att det är föräldrarna själva som har uppfunnit den. INTE personalen!
När jag var liten fick man bjuda på glass på sin födelsedag, och man fick känna sig lite speciell (för det är ju någonstans det den dagen handlar om när man är liten), men inte nu längre. Skillnaden mellan då och nu är väl då kanske att det serveras på tok för mycket godis hemma, men att man vill dölja det för alla andra i gruppen. (Så känner jag iaf!)
På mitt barns dagis kom föräldrarna på den lysande idén att barnen som fyllde år i samma månad skulle slå sig samman en utav dagarna. Hade det bara handlat om sötsakerna, hade det varit ok för mig, men det gör det ju inte.

Min tjej går i en grupp med 35 barn. Det blir MÅNGA glassar...
Det jag undrar är varför allt ska firas genom munnen?
Kan man inte få en ballong eller nåt när man fyller år? Det är väl också speciellt?

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544