Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:28:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Chokladäggmjölk (att ha i kaffe)  (läst 11157 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2010.09.15 - 15:41:27 »

Jag gillar att ta en kopp kaffe då och då men eftersom jag dragit ner drastiskt på mjölkprodukter har jag behövt ersätta grädden i kaffet med något annat. Nu har jag gjort denna äggmjölk så många gånger och finslipat receptet att jag nu känner mig fullkomligt nöjd med den.

3st large ägg
50g kakaosmör (med smak och lukt kvar)
50g kokosolja
3msk kakao
0.5tsk kardemumma
2tsk kanel
2krm vaniljpulver
10-20g ljus muscovadosocker (efter smak, kan uteslutas men sockret gör underverk med att binda ihop smaken av alla de övriga kryddorna)
2-2,5dl vatten

Ta en kastrull och smält i den på lägsta värmen fettet med alla torrvaror. Så fort allt fett har blivit flytande, ta bort från värmen. Knäck äggen i en mixer, häll över kryddfettet. Sätt igång och mixa någon minut så att det blir ordentligt mixat.
Under tiden koka upp vattnet och tillsätt till äggmixen pö om pö. Låt mixas därefter i någon minut till.
Häll över i en burk och ha i kylen.

Hållbarheten varierar på äggens färskhet, men räkna med minst en vecka.

Räcker till 5-10 koppar kaffe, beroende på hur man känner för.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2010.09.15 - 18:15:01 »

Gillar kryddningen. Var hittar du kakaosmör?
Loggat

Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2010.09.15 - 19:16:40 »

Jag köper både kakaosmör och kokosolja från Crearome. Brukar ta 1kg kakaosmör och 5kg kokosolja per beställning, vilket blir ca 2 ggr per år. Köper det avdeodoriserade kokosoljan eftersom jag har så svårt för kokoslukt, men enligt Hemul försvinner både lukt och smak av kokos hos den icke behandlade oljan när man värmt upp den. Jag har ännu inte vågat köpa icke avdeodoriserad olja för att testa själv.  :laugh:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.09.15 - 22:31:08 »

Men vad bra, då kan jag passa på att fråga! Är den oljan helt smaklös? Som typ raps- eller solrosolja? Jag skulle vilja testa igen om kokosolja verkligen påverkar vikten, men jag pallar inte kokossmakeken i maten.

Har undrat lite över hur den är framställd också, eftersom den är så mycket billigare än den med smak. Båda lär ju vara expellerpressade, men vad kan skilja?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.09.15 - 22:31:49 »

Och har du förresten märkt nån viktminskande effekt?  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #5 skrivet: 2010.09.15 - 23:25:13 »

Den kokosoljan jag använder är helt smaklös och luktlös. I alla fall för min näsa. Jag misstänker att denna olja har blivit upphettad och därefter filtrerad, enligt Shenet är det ingen snäll behandling det här. Här kommer lite info därifrån:

Citat
Deodorisering: Smakämnen, luktämnen, fria fettsyror, pesticider och rester av lösningsmedel och aldehyder från de tidigare processerna tas bort genom ångkokning vid över 200° under vakuum och högt tryck. Oxidationsskyddande E-vitamin blir kvar sägs det, men metoden är densamma som blåsning (nedan) där själva finessen är att få bort de antioxidanta ämnena ur oljan.

Citat
Blåsning (t. ex. genomblåsning med syrerik luft vid 70-200°, högt tryck och vakuum) har flera effekter. Fettsyrorna omvandlas på samma sätt som vid härdning och oljan tjocknar - vanligt med smörjoljor. Snabboxideringen när oljan mister sitt oxidationsskyddande E-vitamin gör den också snabbtorkande - som med linolja som ska användas till oljemålning. De sista smakämnena och luktämnena försvinner också, så metoden används också för att deodorisera kallpressade matoljor.

Visserligen tror jag inte att just kokosolja påverkas så jättemycket av denna behandling eftersom det mesta av oljan består av stabila mättade fettsyror. Det är nog värre med enkel och fleromättade oljor som nog kan bilda trans- och omestrade fettsyror när de utsätts för deodorisering.

Funderar dock ändå att köpa en liten förpackning obehandlad kokosolja snart för att testa om jag klarar av det. Gör jag det köper jag nog nästa hink med obehandlad olja. Det är ju alltid bättre att äta så naturliga produkter som möjligt.

Ang viktminskande effekt, jag har fått erkänna för mig själv att jag fuskade rätt mycket med maten tidigare, mer än jag trodde. Nu börjar vikten saaaakta men säkert röra sig neråt, nu vet jag inte om det beror på kokosoljan som är min matolja no.1 eller om det helt enkelt beror på den numera riktigt strikta LCHF kosten. Det kan ju vara kombinationen av båda.

Du kan ju alltid testa hemul och se om det blir någon skillnad för dig.  :whink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.09.15 - 23:52:40 »

Jo, men det är inte helt gratis och jag har nästan en hel hink olja med smak. Låter ju bra att den är helt smaklös. Du kanske den funkar till (ljummen) majjo också? Jag ska fundera på det. Tänker nog inte beställa innan hinken jag har är slut ivf.

Det där med deodoriseringen, jag har läst nånannanstans att det (i finare fall antar jag) görs med vattenånga.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #7 skrivet: 2010.09.16 - 12:35:44 »

Jag har också börjat ha äggmjölk i kaffet i stället för grädde när jag har möjlighet. Jag gillar dock bara nygjord äggmjölk, tycker det blir äckliga klumpar annars. Blir det inte det för dig/er? Vispar eller värmer du den innan du häller i kaffet?

Jag ska testa ditt recept, fast jag skippar nog kakaosmör. Blir det inte lika gott med vanligt smör? Kan man köpa kakaosmör i vanliga hälsokostaffärer eller måste man beställa på nätet?
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2010.09.16 - 18:36:50 »

Jag har också börjat ha äggmjölk i kaffet i stället för grädde när jag har möjlighet. Jag gillar dock bara nygjord äggmjölk, tycker det blir äckliga klumpar annars. Blir det inte det för dig/er? Vispar eller värmer du den innan du häller i kaffet?

Jag ska testa ditt recept, fast jag skippar nog kakaosmör. Blir det inte lika gott med vanligt smör? Kan man köpa kakaosmör i vanliga hälsokostaffärer eller måste man beställa på nätet?

Om du inte gillar klumpar får du nog tredubbla mängden vatten i detta recept. Minst! Denna äggmjölk blir nämligen fast när man lägger det i kylen. Ungefär samma konsistens som chokladmousse. Jag skopar ur så mycket jag vill ha och låter det smälta i det varma kaffet.
Jag använder bordsmixer, eller vad man nu ska kalla det. Med 2l mixerkanna. Då låter jag bara allting mixas ett par minuter vid alla steg, så även när jag gör vattnig äggmjölk med mycket vatten blir det aldrig några klumpar när man har kylt ner det. Så får du klumpar beror det helt enkelt på dålig mixning misstänker jag.

Jag har gjort äggmjölk med smör också, funkar bra det med. Kakaosmöret har mycket kakaoarom kvar som bidrar till den goda smaken på äggmjölken men det funkar bra även utan kakaosmöret. Man tar det man har helt enkelt. För mig har det blivit kakaosmör och kokosolja eftersom de båda fetterna är väldigt hälsosamma så på detta viset får jag i mig en rejäl skvätt av båda på regelbunden basis.

Det kan finnas kakaosmör att köpa på vanliga hälsokostaffärer, men det är inte säkert. Jag beställer mitt fett från Crearome, är jättenöjd med både service och priserna så jag håller mig till de.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #9 skrivet: 2010.09.16 - 18:57:38 »

Det låter fantastiskt gott med detta recept på äggmjölk. Måste provas, men för tillfället har jag inte något kakaosmör.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544