Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 20:35:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Också ny här  (läst 9500 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Grädde
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« skrivet: 2010.09.09 - 11:11:17 »

Är en 42-åring från Stockholm som smygkikat här ett tag. Tycker att stämningen är så skön så jag vill själv delta. Jag har tre barn: 9, 18, 20 och man. Motionerar ganska mycket, kände i somras av att musklerna inte orkade vid bergsklättring, men det var de första veckorna. Konditionsträningen funkar numera utmärkt.
Min 9-åring är sockergalen och blir arg för att jag är så tråkig numera och vägrar glass och annat fika på vardagar, till henne alltså. Jag äter strikt, tycker det blir lättast, och tvingar mig ibland att vara lite "busig" och slarva.
Min man vill nog gärna men har inte tagit steget än, han äter mycket mindre kolisar, och det är väl bra det. 18-åriga tjejen tycker om mina gräddiga goda såser efter alla fettskrämda år, hon är också positiv och nyfiken.
Just nu är jag less på bacon, som jag ätit alldeles för mycket av, nu är det goda omeletter på morgonen som gäller, med lite matrester i och några feta ostskivor. Mums! Sen kan jag inte dricka kaffe utan grädde längre, mitt godis har det blivit. Mättande som ett bra mellanmål också.
Ja, det var lite om mig!

Startade LCHF: För två månader sen, precis före semestern, vilket påverkade hela ofrivilliga familjen på ett drastiskt sätt.
Framgångar: Gått ner 4-5 kg, en helt lugn mage. Var tidigare ofta uppblåst, hade ont.
Motgångar: Inga egentligen. Mest socialt, fikastunderna i somras försvann ofta, kändes trist utan bärpajerna.
Nuvarande status: 64-56 kg (165 lång)
Mål närmaste halvåret: Stå still eller möjligtvis se om jag går ner nåt kilo till. Inte så viktigt.
Långsiktigt mål: Fortsätta, och få in fler vardagsvanor till familjen, även om mycket redan ändrats.
Mitt tips till nybörjare: Kör hårt med en gång! Men akta dig för att missionera, det är laddat för många, så jag pratar numera bara med dem som är nyfikna och undrande.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.09.09 - 11:46:19 »

 :wave: Hej Grädden!

Roligt att du blandar dig i leken här!
Det tar tid för alla att anpassa sig, familjen måste få sin tid till att anpassa sig till allt nytt
och det tar tid att lära sig nya rätter. Ni verkar vara på god väg.
Varför är det alltid minstingen så är helt sockersugen eller är det åldern där kring 10 ?
Min 12-åring gormar efter godis och socker varje dag, men får inte det ändå :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.09.09 - 12:05:05 »

Välkommen till oss!  :wave:

Jag tog och flyttade ditt inlägg så du fick en egen tråd. Hoppas det var OK. :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Grädde
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #3 skrivet: 2010.09.09 - 12:26:24 »

Tack Hemul!
Det var så jag tänkte, men lyckades inte göra ett eget inlägg!
Ja, Ida Linda, det är otäckt med detta sockersug. Förmodligen behövs det en stenhård avsockring för att de ska bli fria. Min dotter vill ofta ha något att stoppa i munnen, fast vi nyligen ätit. Hon kan bli riktigt manisk när hon letar i skafferiet, tyvärr står vi lite olika jag och hennes pappa där, och han blir den snällare som köper hem glass eller risifrutti. Han är väl också sugen ... Men det går lite bättre tycker jag, hon äter ju mindre kolhydrater till måltiderna. Igår tog inget av barnen potatis när jag gjort köttfärslimpa, tomatsås och blomkål. Allt med smör och grädde såklart. Inte mannen heller! Jag sa ingenting, men log inombords. De var nöjda ändå! Små steg ...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.09.09 - 12:53:13 »

Va bra.  :smile:

Du kan inte göra en ny tråd när du redan läser en tråd, det finns ingen länk för det där. Du får gå till översiktssidan för det forum du vill göra tråden i, t.ex. Presentationer. Där finns en knapp som heter "Nytt ämne" i den blå menyn till höger ovanför listan med alla inlägg.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2010.09.09 - 15:47:11 »

Hej och välkommen!
Kul att det går så bra för dig och att du mår bra. Angående 9-åringen, kan du inte köpa hem nötter och mörk choklad. Gör ischoklad och annat lågkolhydratgodis tillsammans med henne så kanske hon tycker det är roligare. Själv har jag med 17-åringen som får köpa sitt godis själv, låtit honom själv komma underfund med att socker inte är så bra. Och båda barnen är glada att dom slipper kokt potatis :)
Loggat

Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.09.09 - 17:55:06 »

Varmt välkommen!  :flowers:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2010.09.09 - 19:19:56 »

Oj, vad bra det har gått för dig! -5 kilo på 2 månader är inte illa! Välkommen hit!  :flowers:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2010.09.10 - 17:00:00 »

 :wave: Välkommen!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544