Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:06:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: i början av september  (läst 7219 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.09.01 - 17:20:33 »

Ute finns det:
blåbär
mangold
salladslök
tomater
gurka!!!
physalis
kryddor
morötter
kålrot
rödbeta

kylen finns:
squash
tidig vitkål
kålrabbi

köket finns
vitlök
gullök

frysen
mängder av mycket :inlove:

väntar fortfarande:
olika majssorter( dekoration, popmajs, mjölmajs, sockermajs)
björnbär
palsternacka
rotseller
pumpor
purjolök
vitkål ( vintervariant)

har jag missat något nu ... :smack_head:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2010.09.01 - 23:12:10 »

Hur mycket odlingsplats har du egentligen? Här finns det en liten paprika (tror jag) och förhopningsvis lite chilis också, men det kan hända att jag har gett bort chiliplantorna.  :blush: En ömklig grön tomat har jag också fått, men den kommer inte att ta sig.
Tror du, idalinda, att jag kan ta fröerna från min lilla omogna och försöka göda dem till nästa år?

Önskar att jag hade det som du! Låter så härligt att bara kunna gå ut och plocka det man vill ha och behöver!  :thumbsup:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2010.09.02 - 21:01:01 »

Jag hade många tankar när jag började med årstidsmaten, men en är solklart att göra folk
lite " avundsjuka" så att dom börjar själv i den skalan man kan, på fönsterbrädan, balkongen,
kolonilotten, tomten...

Jag har en standard villatomt något på 900kvm,
Om man tar bort villan, garaget, förråd, infart och diversa gångar, så är kanske hälften kvar till odlingar.

på denna 4-500kvm kan vi odla alla våra grönsaker minst ett halv år för 5 person.
vissa grönsaker räcker året om.
Bär köper vi ( jordgubbar och am. blåbär) men vinbär och björnbär har vi från tomten,
hallon fick vi förut 10 liter / år , men sedan dog alltihopa.
 Vinrankan producerar kanske 10 klasar i år!

Men tex , ett årsbehov av rotselleri växer på en enda kvadrat hos oss.

Jag tror inte att du får bra fröer av den omogna tomaten,
det är viktigt att ha bra kvalité på fröer!
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.09.02 - 23:12:03 »

Tänkte väl att det var så! (Finns det ingen sursmiley?)

Iaf så får du inte folk att vilja odla själva var de än bor. Det du håller på med får åtminstone mig att vilja flytta till landet! Jag avskyr när det blir vår och det enda man kan odla i är hinkar! Jag vill ha "lannen" att odla i! Det är vad jag vill ha! Har kollat på kolonilotter och dylikt runt omkring här, men allt är ju så dyrt! En kolonilott här, kostar nästan lika mycket som ett hus några mil bort.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.09.02 - 23:20:29 »

Jag hade en gång en kolonilott på 2 minuters promenadsavstånd. Jag tror jag betalade 50 kronor per år. Området är förstås borta nu.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.09.02 - 16:24:44 »

Nu har vi september igen.
Förra årets lista stämmer ungefär.
Men i år verkar det inte mogna några blomkål, björnbären har börjat redan mogna och vi har inte ätit mangold, ingen verkar gilla det.

Vi har mycket mer rödbetor och palsternacka i år och även lite potatis kvar.
Jag förodlade majsen tidigare i år än förra året, därmed mognar den tidigare också.
Men det var inte helt lätt att plantera så stora plantor vi hade i våras, så någon mellantid får det bli nästa år.
Jag har också bestämt att det inte ska odlas mer meloner här, de ska ju pollineras för hand. Det utvecklas hon-blommor bara då när det är riktigt varmt och då är vi ju alltid bortresta med båten. Så det är bara onödigt att ha växen med blommor där.

Just nu känns det lite som om vi väntar på hösten.  Vi tar in rotfrukter, pumpor  och kål precis innan de första frostknäppen kommer.
Allt för att förvaringen skulle fungera allra bäst.
Kål och rotfrukter förvaras i ett vanligt förråd och vi vill inte att värmen stiger där till +15 grader helt plötsligt.

Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #6 skrivet: 2011.09.07 - 14:31:53 »

Inte så mycket nytt från mitt håll. Det är bara tomaterna som är kvar i landet nu, någon/något äter upp de mogna tomaterna så jag får plocka in dem gröna och låta dem mogna på kvist i fönstret istället. Plantorna sitter på friland i ganska utsatt läge i zon 4 så det är många som ändå inte skulle hinna mogna så jag plockar in allihop innan nästa vecka. Det är röda och gula körsbärstomater, riktigt kalasgoda! :)

Purjolöken satt i samma land som shalottenlöken som blev angripen av lökfluga. Igår tittade jag till den och tamef*n, den var angripen den också.  :angrywife: Så det var bara att rycka upp och lägga i en tät påse tills jag kan bränna den. Nästa år blir det att odla annat i det landet. Kommer att sätta vitlöken i det landet som tomaterna suttit i och hoppas att de klarar lökflugan nästa år. Vitlökarna i stan var jättefina och de satt i samma land som shalottenlökar som blivit angripna(väldigt lite men ändå).

Nästa år ska vi gräva minst två land till där vi ska ha jordgubbar och ett med lite blommor. Rudbeckior, löjtnantshjärtan och solrosor.  :smile: I år blev det bara till att gräva ett land. Det är bara podsol, sten och något lerliknande, blågrått klet. Det är kul att gå lös på det med en korp och spade.  :flirting: Sedan ska två till pallkragar upp nästa vår så vi får lite mer odlingsyta.  :smile:

Jo! Vi ska anlägga en kompost också nu i höst så vi får lite fin jord att lägga ut på landen nästa år.

Det känns nästan som om jag skulle behöva gå ner på deltid för att hinna med allt.  :lol: Många plantor har farit illa pga av brist på tid/ork i år tyvärr.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544