Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 06:00:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: mängder av tomater ute  (läst 37389 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #45 skrivet: 2011.09.16 - 09:58:38 »

Du har ingen möjlighet får dom ut för ett dygn? totalt ute alltså på markplan.

Bladlöss från mina chilisar försvann till tomma intet når vi lyfte dom ut från växthuset.

Ett år hade jag många chilisar inne över vintern, då tog jag in bara fina " utan löss"- plantor. Men när man har inget annat
att bevaka ne 10 chiliplantor så orkar man hålla lite bättre koll på dom.
Ett alternativ är att hitta en stor hink, göra såpablandning på den och dränka  hela plantan i den. Vi körde 40-50tal mindre plantor
så under en vår, det var ett hästjobb och hjälpte för en stund.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #46 skrivet: 2011.09.16 - 10:58:04 »

mina tomater och chilin är ute fortfarande och det roliga och konstiga är att nu hinner jag knappt med att skörda tomaterna. Annat var det när det var sommar och varmt, då hände ingenting. Någon som fattar varför?
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2011.09.17 - 01:25:36 »

det närmsta jag kan komma är i så fall att öppna upp glasbalkongen.... vet inte om det kanske hjälper?  :confused3:  chillisar och tomater är så rackarns stora så det är omöjligt att doppa dem i hinkar... möjligen om jag fyller hela badkaret?... men då går säkerligen plantorna av  :sad: sprutatr och sprutar men varge gång jag tror att nuuu kanske jag blivigt av med pesten så är de små satygen där i mängder igen nästa dag.  börjar ge upp nu ärligt talat.  :sad:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #48 skrivet: 2011.09.17 - 19:16:45 »

Det är chilin och paprikan som är boven i dramat. Skippa dom så skipper du löss  nästa år.

Har du kryddor, från balkongodlingen skulle du kunna fixa torkad örtkrydda så att det skulle räcka för er hela året.
Har du några perenna växter där i balkongen?
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2011.09.17 - 21:45:13 »

nej och nej på båda frågorna  :flirting: vi har lagerblad i köksfönstret och kardemumma. men alla de kryddväxter vi köppte och hade i köksfönstret blev så hårt angripna av bladlöss att de inte överlevde.  :shake_head: men plantan med lagerblad är fin och frodig, så även min kardemumma  :lol: så det är jag tacksam för!
chillisar har vi några i frysen nu efter egna odlingen. men har inte sett tillstymmelse till någon paprika på någon av de plantor vi köppte. de blommade och sen ingenting. funderar på att ta bort dem för jag tror inte paprikan kommer växa nu!?  likaså med Physalisen. den står där stor och grön. men inte tillstymmelse till några blommor eller frukter på den alls   :shake_head: ... däremot så har vi lite tomater  :nod-yes: fast inga direkta mängder. tror vi var för dåliga med att beskära dem kanske?

vad för slags perenner tror du vi skulle kunna ha på balkongen föresten idalinda?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #50 skrivet: 2011.09.19 - 17:54:05 »

Jag funderar lite om ni skulle behöva hjälpa dom med pollineringen när ni bor längre upp.
Paprikan måste man börja rätt tidigt på året. om jag odlar det själv startar jag fröodlingen redan i januari.
De kräver värme och tid.

Ni skulle kunna ha vad ni vill egentligen på balkongen, man måste bara skydda krukan mot värsta frosten under vintern.
Jag har ingen helkoll på det, men odla. nu finns det en hel avdelning bara på odla på balkongen.

Klätterväxter , vinranka, remonterande jordgubbar i krukor, mindre träd som kiwi
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2011.09.22 - 03:15:31 »

 :lol: kan bli ett litet tropiskt paradis på balkongen med andra ord!  :flirting:
men där fick jag helt klart förklaringen till paprikan. vi köppte den nog för sent helt enkelt.  :nod-yes: bra då vet jag det till nästa år.  :nod-yes: får nog överväga att skippa den då helt enkelt. och sattsa mer på tomaterna  :nod-yes: det var ju första året med odling i år. så det blev lite "test" av de hela helt enkelt.  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #52 skrivet: 2011.09.22 - 13:22:01 »

Kör en slanggurka nästa år!!
Det kan vara svårt att hitta plantor men enkelt att fixa själv och man ska inte börja med gurkan för tidigt!!
I slutet av april , maj räcker gott och väl, lite beroende när man vill plantera den till balkongen.
min erfarenhet av gurkan är att den sinade bort och mådde dåligt i jorden, men trivs ypperligt bra i rena sanden, bara med sin 1liters
jordklump. Rothalsen får inte bli blöt och INTE hamna under jordytan när man planterar.
Sedan är det bara binda en snöre från taket ner och linda gurkan dit. Gödsla och vattna.
MUMMA!
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2011.09.23 - 01:58:31 »

ja gurka är faktiskt något som vi pratat om att prova på!  :nod-yes:  likaså squash.  :nod-yes: tror inte det blir fler Physalisar däremot  :nonono: även om jag faktiskt i går såg att den ÄNTLIGEN nu har börjat sätta små blommor!  :smack_head: :laugh: den måste ha hört mitt hot om att ta bort den!  :laugh:  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #54 skrivet: 2011.09.23 - 17:10:58 »

Physalis hade vi också ett par år, men slutade med dom  när barnen gillade inte smaken på dom.

Squash kan vara bra idé om du är förbered att den kommer att ta en kubikmäter utrymme på din altan.  MINST!
Den ska behandlas som gurkan, så sent på våren ( du kan så direkt på en stor bauta minst20liters kruka ett par fröer
och sedan bara klippa bort den svagare), mycket gödning , guldvatten och vatten.
Man får en djungelkänsla!

Om du vill ha mer djungelkänsla så ska du ha några majsplantor, jag vet inte hur de skulle pollineras på högre höjder, men den blir en magnifik fin växt på höjden! 2 meter typ och du kan ha flera plantor tät, typ 6 plantor i 20 liters bytta.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2011.09.24 - 04:17:04 »

 :lmao: Mina grannar kommer tro att jag blivigt galen!  :lulz: men ajg ska erkänna att det låter ytterst lockande med både squash och majs... är så sugen på Pumpa ockå... men det har jag förståt tar ännu mera plats va?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #56 skrivet: 2011.09.25 - 22:02:23 »

Pumpan kan du styra, du kan låta den växa mot väggen också, den klättrar snällt själv, det är bara att
fixa en stor nätpåse/ hög bord under  pumpa-frukten om den vill börja växa på höga höjder.
Sedan kan du klippa av  de rankor som du inte orkar med och låta bara fruktrankan leva vidare + kanske en till för växten skull,
så att den får mycket sol genom bladen.

Vinranka!!!
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544