Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.30 - 05:18:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mums med äggmjölk!  (läst 5969 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« skrivet: 2010.08.28 - 21:45:08 »

Äggmjölk har det blivt istället för Finn Crips 3 frukostor denna veckan. Äggmjölk gjord på äggula, kokosfett, kakao, kardemumma och en liten liten nypa salt. Och så vatten förstås.

Jag är som vanligt långt efter alla andra, typ minst 1 år eller nåt  :whink: men det var en överraskning att det var SÅ mycket godare utan äggvitan.

Otroligt att man kan stå sig så bra på en kopp äggmjölk fram till lunch!!!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.08.28 - 22:24:12 »

Äggvita är ju slajmigt juh!  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.08.28 - 22:36:25 »

jag har nu provat att göra äggmjölk 2 gånger.. men tycker inte att det var nån höjdare.. :confused3: smakar fortfarande lite ägg liksom.. och vatten!?.. käns blaskig på nått sätt.. sen hade jag fått för mig att den skulle vara lite krämig.. men när jag gör den så blir den lika flytande som vatten.. gör jag något fel tro?  :confused3: .. jag har gjort efter fjällmors recept båda gångerna.. med 5 äggulor, 5dl vatten, kryddor och smör...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.08.28 - 22:41:09 »

Jag tyckte det var OK, men har inget riktigt behov av det. Testade i te (som jag ju har slutat dricka) och det är tveksamt om jag skulle ha känt nån skillnad på smaken om jag inte vetat vad som var i. Hade jag känt till äggmjölk när jag började hade jag säkert gjort det för att kunna fortsätta med te.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #4 skrivet: 2010.08.29 - 20:41:38 »

Jag dricker ofta äggmjölk på morgonen, utan äggvitorna och med ett par teskedar kakao i (och lite vaniljpulver). Tycker inte det känns blaskigt, bara jättegott! Fluffigt och fylligt. Dock räcker det inte för mig till frukost utan jag måste äta något mer. Varför är jag alltid hungrigare än andra, hmm....? Somliga dricker äggmjölk och står sig sedan till middagen. Det är olika det där, tydligen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.08.29 - 20:45:04 »

De äter kanske mer till middag. Jag äter liten frukost, men jag behöver den. Kan inte hoppa över.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #6 skrivet: 2010.08.29 - 21:27:13 »

Ja så kan det ju vara, men jag har läst på andra forum då folk skrivit vad de äter på en dag och ofta är det väldigt lite. Även ganska lite fett. Ibland undrar jag hur folk klarar sig på så lite. Jag kanske har hög förbränning och så är jag ganska aktiv. Men ändå, några skrev att de åt cirka 50 gram fett per dag. Det är ju jättelite med den här kosten. Jag äter då betydligt mer än så.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.08.29 - 21:34:26 »

Varför tror du att de går ner i vikt?  :biggrin1:

Jag vet. Men så finns det andra också som stoppar i sig otroliga mängder, speciellt protein.

Men de där som åt 50 g fett, var det tillsatt fett eller totalt? Var det totalt så är det ju horribelt lite. Jag kom upp i 38 g bara till frukost idag. 60 g sill, 3 äggulor och 9 g smör och 5 g kokosolja. Skulle jag bara äta 1 1/2 sån tallrik per dag då?  :eek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #8 skrivet: 2010.08.29 - 21:53:34 »

Ja man kan nog rasa i vikt av att äta så lite, men man håller knappast vikten i längden, tror jag.

Jag vet inte riktigt hur det var med fettet. Förmodligen tillsatt men det är ju ändå lite, inte ens en kopp äggmjölk ju  :blink:

De som äter så lite kanske har bråttom att gå ner i vikt, vad vet jag. Eller så kanske de helt enkelt är små i maten.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2010.08.30 - 15:33:03 »

Konstigt att äggmjälken var vatting om du följde Fjällmorsrecept. Jag har nog samma proportioner men kanske mer smör då. Den blir tjock och krämig. 2 stora kluttar smör, kanske 25-30 g, en äggula och 1,5 dl kokande vatten. Detta blandar jag med nybryggt kaffe.
Loggat

Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #10 skrivet: 2010.08.30 - 20:21:18 »

Imorse ville dottern (8 år) prova äggmjölk. Hon fick med en aning socker i (typ 1 tsk), en äggula och ca 1 msk kokoksfett och lite kakao. Hon tyckte det var jättegott. Trots sockret (som ju var väldigt lite) är ju detta väldigt mycket bättre frukost än de sockriga frukostflingorna.   :clapping:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #11 skrivet: 2010.08.30 - 22:07:32 »

Fördelen med yngre personer: De är öppna för det mesta i matväg!

Fick dottern bara äggmjölk, eller åt hon något annat också?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #12 skrivet: 2010.08.31 - 21:37:34 »

Fördelen med yngre personer: De är öppna för det mesta i matväg!

Fick dottern bara äggmjölk, eller åt hon något annat också?

Just hon är väldigt öppen för nya saker i allmänhet och även i matväg. Hon ville inte ha något annat än äggmjölk den morgonen. Hon blev väl mätt antar jag eftersom hon blev erbjuden annan mat men tackade nej.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2010.08.31 - 21:55:00 »

Äggmjölk mättar väldigt bra. Jag skulle inte heller orka mer.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544