Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:34:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nying här inne  (läst 9936 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« skrivet: 2010.08.24 - 16:33:37 »

Hej på er!  :wave:

Vi börjar väl med mallen då:

Startade LCHF: september 2009

Framgångar: mådde bättre, gick ner några kilon

Motgångar: när jag blev gravid i februari och mådde illa, det enda som hjälpte var kolhydrater.. och nu vågar jag inte sluta med dem..

Nuvarande status: gick ner några kilon före graviditeten och har nu gått upp dem och ett gäng till (såklart), mår sådär (vet inte om det beror på kost eller graviditet)

Mål närmaste halvåret: att pluppa ut bebisen och sedan bli mig själv igen :)

Långsiktigt mål: att må bättre och orka mer

Mitt tips till nybörjaren:
att inte ha några kolhydrater hemma första veckan!  :whistle:


Well. Övrig info då. Jag har i min ungdom varit smal-normalbyggd, men efter 20 blev jag rundare av olika skäl. Sedan dess har jag jojo-ätit (ätit mycket ett tag för att sedan äta lite för att sedan göra detta om och om igen..), testat pulverdieter, tränat som en tok, viktväktat.. Jag har även de senaste 5-6 åren varit gravid tre gånger och inte riktigt kommit tillbaka till min ursprungsvikt mellan omgångerna. Men nästan :)

Just nu väntar jag det där tredje barnet och mådde utmärkt före graviditeten (då jag ätit lchf i ett halvår) men iom illamåendet fungerade det inte, även om jag verkligen försökte. Det enda som hjälpte mot illamåendet var pasta, smörgåsar och annat tjafs.  :shake_head:

Nu har jag knappt två månader kvar och jag vill gärna börja äta strikt lchf igen! Jag riktigt längtar!
Och jag längtar efter att min krångelmage ska må bra igen (ibs-liknande) och att jag ska sluta vara småhungrig! Och jag längtar efter att laga godare mat igen! (Ja.. fråga mig inte varför jag inte gör det nu. Jag tror att jag kommit in i nån trist middagscirkel med mycket halvfabrikat nu när jag är tjock och trött och barnen hungriga)

Mina favoriträtter är ugnsbakad lax med massa broccoli till, pepparbiff med beasås och broccoli, korvstroganoff med riven lättstekt blomkål och massa broccoli, (ja, ni ser att jag serverar broccoli till allt  :laugh: ). Till frukost äter jag mest ägg eller nötbröd med smör&ost och kaffe med grädde. Favoritefterrätter (eller kvällsmysgodis) är chokladmousse med grädde, eller keso och grädde med några clementinbitar i.

Ja, det var kort om mig. nu ska jag läsa massa fler trådar härinne!


Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.08.24 - 17:36:37 »

Välkommen till oss Ealina!  :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2010.08.24 - 18:47:16 »

Välkommen hit där det är högt i tak! Här kan du få massor av inspiration, peppning och ibland en dansk skalle med glimten i ögat.  :wacko:  :wave:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.08.24 - 19:14:14 »

Tack för era välkomnanden!
Ja, det verkar vara en härlig familjär stämning här inne :)
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.08.24 - 19:18:38 »

Hej Ealina, välkommen  :flowers:!

Jag väntar att Fjällmor säger något klokt om LCHF och graviditet... hon kan det!
Mina ungar var stora redan då vi startade med LCHF.

Men jag har förståt att nästan alla behöver käka mer kolisar under graviditeten.
Mitt råd skulle var att göra en mjuk övergång, men det ville du ju inte...

Däremot tror inte att bäbisen i magen skulle må dåligt av kostförändringen, men du kanske mår phyton :puke1:.

Så det är bäst att vi väntar på Fjällmor...
Loggat
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #5 skrivet: 2010.08.24 - 20:15:07 »

Välkommen hit! Jag kan tyvärr inte heller säga något klokt om LCHF och graviditet eftersom min yngsta var 5 när jag började med LCHF.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2010.08.24 - 21:15:15 »

 :wave: och välkommen!
Jag vet inte heller något om LCHF och graviditet, men kan väl säga som så att jag tycker att man ska äta det man är sugen på under graviditeten. Är det enbart godis, så ska det självklart hållas inom rimlighetens gränser, men pasta och smörgåsar innehåller ju iaf lite nyttigheter, så det tycker jag absolut inte är helt fel. Dessutom går det snabbt och är enkelt att slänga ihop en relativt nyttig smörgås eller pastasås.
Fö kan jag tillägga att också jag är en stor broccolifantast! Det är en underbar grönsak. Den är vacker i färgen, smakar gott och är enkel att tillaga på olika sätt!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #7 skrivet: 2010.08.24 - 21:23:53 »

Spännande med bebis, det ska bli kul att följa och välkommen hit.
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.08.25 - 00:40:17 »

Välkommen hit!  :wave: :flowers: inte heller jag har någon erfarenhet av att vara gravid och äta LCHF.:sad: kanske inte så konstigt eftersom jag själv ännu inte har några små  :baby_bed: :rollbaby: som kryper omkring.  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.08.25 - 08:16:55 »

välkommen!  :flowers:

Jag har varit gravid och ammat med lchf och ålt dit på kolisarna pga sjukhusvistelse under graviditet.

Jag hjälper till om jag kan, men alla är vi olika och måste hitta den väg just din kropp mår bra av.

 :rollbaby: :bfeeding:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.028 sekunder med 22 databasfrågor.