Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 05:25:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Simning idag  (läst 14756 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« skrivet: 2010.08.21 - 18:42:41 »

Idag åkte hela familjen till ett badhus. Det blev ett antal timmar. Vi vuxna turades om att motionssimma och vara med barnen. 1000 meter blev det för mig.  :smile: Känner mig störtnöjd. Flera roliga åk i vattenrutschkanor med sonen blev det också. Nu skall jag banne mig komma igång med motionerandet i höst. Känner mig som en soffpotatis och har ett stillasittande jobb. Simning en gång på helgen och en gång i veckan.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.08.21 - 18:55:54 »

Vilken ambitionsnivå!  :worshippy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #2 skrivet: 2010.08.21 - 18:58:12 »

Tackar! Det återstår ju att se om det lyckas. Men med näsklämma och simglasögon blir simningen njutbar och nästan medidativ.

Hur var Livets Ord-mötet förresten  :laugh: Kul kommentar på Kostdoktorn!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.08.21 - 19:11:19 »

Njaä. De hade så torra bullar så jag ruttnade.

Jag kan aldrig hålla käft. Jag har beslutat mig hundra gånger för att sluta läsa kommentarerna där, för läser jag så slinker det ut nåt och jag blir dessutom antingen på dåligt humör eller desillusionerad. Men det är så svårt. Tittar man lite på en så bär det iväg sen. Även om man ser från början att det bara är blaj. Man vill ju liksom se hur det slutar och om X eller Y ska trampa i klaveret igen.  :clubhead:


Och nånstans mellan allt blaj finns det ju små guldkorn.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #4 skrivet: 2010.08.21 - 19:17:50 »

Njaä. De hade så torra bullar så jag ruttnade.

Ajdå!

Japp många guldkorn finns det, men det har varit mycket skitsnack på sistone. Jag tror kanske att en definition är bra, men jag tror att många inte kommer att bli nöjda. Egentligen finns bara ett skäl till att jag tycker en definition vore bra och det är om det börjar göras vetenskapliga studier på LCHF. Jag väntar med spänning på LCHF-magasinet. Dahlqvist lär ju knappast tycka att definitionen skall vara 0-5 gram kolhydrater så ett antal personer på Kostdoktorn lär bli mycket förnärmade. Själv funderar jag på att göra som du: äta low carb high fat istället  :laugh:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.08.21 - 19:36:24 »

Japp. Det är enda utvägen.  :whink:

Hur länge har du hållit på? Det har alltid funnits inslag som stött bort mig. Först var den en personkult utan like och alla bara prisade allt som sas, det var bara hallelujaropen som fattades. Sen svängde det till detta som är nu, besserwissrar som träter i veckor om vem som är mest påläst eller som själva vill uppnå lite gurustatus. Säkert svängde det när kostdoktorn blev tillräckligt stor för att bli intressant för folk som vill exponera sig.

Det är inte lätt för oss som bara vill äta bra och bli friska inte!  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #6 skrivet: 2010.08.21 - 19:46:28 »

Hej!
Drygt 2 år. Det är bara jag som äter LCHF här hemma, men vi äter alla riktig mat till middag...Jodå det finns inslag av religion som är bortstötande, bl.a. spannmålsskräcken där även minsta lilla gnutta spannmål anses livsfarlig. Men också mycket intressant och tänkvärt och många som tagit befälet över sitt liv.

Skulle kunna utveckla detta mer, men måste avsluta och ansluta mig till maken i köket. Vi hörs senare!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.08.21 - 19:49:40 »

Hej på dig själv du! 

Neeej! Jag vill höra!  :cry:

Visst finns det mycket bra. Det är så synd bara att det ska vara på det här viset.

Kloka ord för dagen:  Man ska inte slänga ut ungen med badvattnet.  :bebe3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #8 skrivet: 2010.08.21 - 21:20:20 »

Middagen avklarad. Salciccia (stavas det så?) med "coleslaw" på blomkål och squash och rösti (mest för resten, dvs. inte mig som dock smakade lite idag  :tongue_wag: det går ju bra numera när jag äter low carb high fat istället för LCHF).  :thumbsup:

Jag tänker att det är naturligt att många som skriver på KiF och liknande forum är ganska arga. Kanske har man varit "duktig" och bantat hela livet och bara blivit större. Klart man kan bli förbannad då! Och säkert kan det kännas som om man hittat ljuset och LCHF blir nästa lite religöst. Det är kanske inte helt konstigt att det blir så. LCHF har ju också varit en rörelse som vuxit fram underifrån utan något som helst stöd ifrån etablissemanget. Folk med diabetes som har prövat har i vissa fall blivit motarbetade av sjukvården. Behovet av en stark gemenskap har nog varit stor för många. Så om LCHF blir hippt kan det säkert kännas hotfullt för vissa. Bara lite hobbypsykologi såhär på kvällskanten.

Om man å andra sidan kommer in i LCHF som jag gjorde för att gå ner ca 5 kg runt mage och rumpa om av en slump upptäcker att all akne (som jag lidit av sedan tonåren) försvinner så är läget ett annat. Jag vill äta LCHF för jag mår bra av det, men jag har inget sockerberoende. Jag kan äta lite mörk choklad och det stannar vid det. Sedan kan jag låta bli i två veckor om jag känner för det. Då blir ibland svaren man får på KiF rätt märkliga och lite komiska, t.ex. när spannmålsskräcken är som värst och folk automatiskt vet att jag är sockerberoende för att jag äter några Finn Crisp per dag och skriver att spannmål startar inflammationer (tydligen oavsett mängd). Märkligt nog verkar mörk choklad (som ju oftast innehåller socker) vara mer accepterat på KiF än Finn Crips. Det kan ju bero på att SSS har haft med det (låt vara i små mängder) i sina recept  :whink: och då är det mera OK? Personkult, jo....

Jag räknar inte och till vardags äter jag LCHF. Till helgen tillåter jag mig ibland mera  och då blir det kanske GI?. Jag räknar som sagt inte, men eftersom jag till vardags förutom 8-10 kolhydrater via Finn Crips får de flesta kolhydraterna via grönsaker (som jag äter normalstora portioner av) så tror jag att jag oftast ligger runt 30-40 gram kolhydrater. Jag äter inga stora mängder mejerivaror eftersom jag inte känner något behov av det. Jag äter ibland en wok med kokosmjölk i (då blir det lite mer) De ostar jag helst äter är typ Brie och blåmögelost (inte många kolhydrater där) Man får äta ganska mycket grönsaker särskilt om man gillar vitkål/surkål för att komma upp i 30 gram kolhydrater och jag äter inga jätteportioner av grönsaker. Frukt och bär äter jag inte till vardags utan som efterrätt på helgen. Så någonstans blir jag lite trött av hela diskussionen av vad som är LCHF och inte. Jag äter ju faktiskt LCHF. Låt mig ha mina Finn Crips ifred. Jag har tröttnat på ägg till frukost  :kungfu:

Jag ser folkhälsoaspekten. Om många drar ner på kolhydraterna (jag tror inte det behöver vara någon jättenedragning) och ökar upp på smöret så tror jag att det vore jättebra. En macka med mycket smör och pålägg till frukost vore ju jättemycket bättre än 3 mackor med minimalt lager smör och pålägg. Havregrynsgröt med en rejäl klick smör i och grädde istället för mjölk är säkert helt OK för många. Några blåbär eller hallon i men inget socker. Inte är det LCHF, men det vore bra.

Jag läser vad Erik Kilborn skriver (även på AD:s blogg) och han verkar inne på att någon form av definition för LCHF borde sättas upp och pratar om max 100 gram kolhydrater per dag. Det är en defintion som jag skulle köpa. Jag skulle för övrigt köpa 50 gram om dagen också, men inte 5 gram. Davidssons bok lär ju i så fall definitivt kvala in som LCHF. Egentligen struntar jag väl i hennes bok. Tänker inte köpa den ändå. Har AD:s böckter hemma och dom duger bra även för oss liberala. Sedan tror jag inte att det går att hejda en exploatering ändå. Så länge det inte går att skydda LCHF rent juridiskt kommer folk som vill tjäna pengar på det göra det. Men om det nu faktiskt skulle börja göras vetenskapliga studier vore det bra med en definition, så att man inte säger att 200 gram kolhydrater per dag är LCHF för det är nog ingen som kan vara i ketos med så mycket kolhydrater. Tycker Kilborn verkar skriva sansat om detta, men jag känner honom inte närmare så jag vet såklart inte om han har någon dold agenda.

Ja, det var lite tankar.


Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.08.21 - 21:43:14 »

Visst är det förståeligt att folk är arga på vården och samhället som har låst fast dem i sjukdom och fetma. Jag hör själv till dem som kosten har inneburit väldigt stora hälsoförbättringar för. Jag fick aldrig diabetes, men jag har varit pre-diabetiker i många år. Tog tag i det på 90-talet med GI. Jag förstår ju nu att så här fet blev jag därför att jag noggrannt följde råden jag fick, ju fetare jag blev desto noggrannare blev jag.  Man jag gjorde aldrig kopplingen. Arg? Visst. Men inte så till den milda grad att jag låter det gå ut över alla och envar.

Tycker ändå inte det här "bokstavstroendet" kan motiveras med ilska över hur man blivit behandlad. Kanske är det så att en viss typ av människor tar över och blir de som hörs och märks. De är tydligen väldigt förtjusta i att ha regler att följa och känner inget behov av att ifrågasätta något eller ens försöka förstå vad det går ut på. Det STÅR så i boken, så då måste det vara sant. Andra flockmedlemmar måste tydligen också bevakas så att inte de heller syndar.

Visst kan man sätta en gräns på 100 gram. Men då skulle det ändå bli gnäll och klagan från de som tycker det är alldeles för mycket. Lowcarb är ju inget nytt. Det finns nog redan definitioner som duger om det ska forskas. Och forskas det, så inte lär det bli på just vår svenska variant. Inte för att jag kan se att den skiljer sig från andra varianter i något väsentligt.

Finncrisp har varit en stötesten ända sedan Annika smaskade i sig en i TV eller om det var på en tidningsbild för länge sen. Det där med spannmål är urlöjligt. Jag tror inte heller spannmål är bra, av andra skäl än kolhydraterna, men herre gud, ha lite sinne för proportioner!

Nåt annat som är jättelöjligt är att säger nån att de tar en halv tesked mjöl i en sås eller nåt så skriker de rabiata "Mjöl får man väl inte äta!" Men hittar nån en korv eller liknande med bara några procent kolhydrater från mjöl, då är det jättebra. Eller lite socker i en efterrätt kontra sockret i mörk choklad. Så köpta produkter med de förhatliga ingredienserna i måttlig mängd, det går bra, men att använda dem i motsvarande mängd hemma, det är jättefarligt. Ingen rim och reson nånstans.  :smack_head:

Ja, low carb high fat rulez! Där har vi inga fåniga regler och inte bevakar vi varandra som hökar heller.  :thumbsup:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #10 skrivet: 2010.08.21 - 21:48:12 »

Visst kan man sätta en gräns på 100 gram. Men då skulle det ändå bli gnäll och klagan från de som tycker det är alldeles för mycket.

Fast det tycker inte jag är något stort problem  :laugh:

Ja, low carb high fat rulez! Där har vi inga fåniga regler och inte bevakar vi varandra som hökar heller.  :thumbsup:

 :worshippy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.08.21 - 21:49:11 »

Jo men det är ju ett problem därför att "diskussionen" (där var jag snäll!) inte skulle få ett slut i varje fall!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #12 skrivet: 2010.08.21 - 21:53:53 »

Där har du onekligen en poäng!

Kriget känns nästan som en mera korrekt beskrivning av det som pågår (om man inte har lust att vara snäll). Just nu är det uppe 284 kommentarer i ämnet Riktig mat räcker ofta.  :confused3:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.08.21 - 21:56:50 »

http://www.kostdoktorn.se/lagre-kolesterol-lagre-iq#comment-171567  :whistle:

Det är lustigt också att de inte tar skiten på Annikas blog. Hon vill ju diskutera gränser. Nähej, det måste vara under Andreas post om att han INTE vill det. 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #14 skrivet: 2010.08.21 - 22:06:28 »

Lägre kolesterol, lägre IQ? Jag trodde att man lätt fick högre kolesterol med denna kost (i alla fall totalkolesterolet). Annars känns ju det här med lägre IQ lite aktuellt just nu med tanke på den utdragna diskussionen.

Eller tänkte du på just han som lämnade bloggen?

Just nu är diskussionen om gränser på Annikas blogg oerhört mycket mera städad och konstruktiv. På kostdoktorn har ju diskussionen spårat ut totalt just nu. Egentligen tragiskt, men just nu rätt komiskt.
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544