Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 19:09:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Miljöpartiet är dumma  (läst 3527 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.08.18 - 06:45:37 »

Jag tror det var Maria Wetterstrand, nåt kvinnligt spåkrör ivf, som blev intervjuad för ett par veckor sen. Ekologiskt jordbruk och allt det där. De talade om prisskillnaden och reportern frågade om detta inte riskerade att bli en klassfråga då alla inte har råd att välja den dyrare ekologiska maten. Hon svarade att det inte var något problem alls. Alla kan bidra efter förmåga. När hon själv pluggade köpte hon inte t.ex. inte ekologiskt kött, men morötter eller vad det var och annat där prisskillnaden inte var så stor.

Men så fint! Man kan bidra. Tyvärr ställde inte reportern den för mig naturliga följdfrågan, nämligen om det inte var en klassfråga att mindre bemedlade tvingas äta mindre hälsosam mat. Språkröret verkade inte ens se att det finns ett direkt hälsoperspektiv, det handar bara om att "vara snäll mot miljön".
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.08.18 - 07:09:16 »

Först är det informationsfråga ,så att folk fattar varför
sedan är det en klassfråga, Just nu har jag råd för ekovaror, jag kan spara på maten om jag väljer " vanlig mat"
Men än så länge går det. Däremot måste vi sprara ner från andra utgifter, köpa mycket begagnad och inte resa så mycket.
Det är även miljövänligt att inte resa så mycket och köpa begagnad  :whistle:.

Men vi har haft perioder i vårt liv, där vi absolut under inga omständigheter hade pengar till något annat än överlevnad.
Knappast till kött överhuvudtagaget...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.08.18 - 08:49:59 »

Med tanke  på att väldigt många har det knapert nu, så kan en rätt otrevlig situation uppstå, tror jag. Jag tror eko kommer att vinna, mer mat kommer att framställas ekologiskt. Då är risken att den "konventionella" maten, den som de mindre bemedlade är hänvisade till, kommar att framställas på ännu mer kostnadseffektivt sätt än den gör nu, d.v.s. den kommer att bli ännu sämre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2010.08.18 - 19:41:49 »

Citerar Stefan Sundström från sopsorteringsvisan: "Det är ekologiskt och kravmärkt för dom rika, medan jag får leta prislappar i rött"

Willys har ofta kravmäkt kött med kort datum, då brukar jag passa på. Men jag tycker inte vi kan sluta producera kravkött bara för att alla inte har råd och icke kravkött är väl inte så mycket onyttigare än krav?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.08.18 - 19:54:55 »

Det är många som skriver om kött med kort datum till halva priset. Vi har ALDRIG det. Coop har en kyl med sånt, men det är bara chark där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2010.08.19 - 17:16:53 »

Ja coop verkar ha som policy att inte sälja kött alls med kort datum, de slänger hellre (eller märker om).
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544