Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 10:06:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: LCHF-ankdammen - välbehövlig LCHF blog  (läst 16912 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #15 skrivet: 2010.08.19 - 23:41:21 »

Men guuuud, vad rolig!  :lmao: Jag hade missat den helt!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2010.08.19 - 23:51:08 »

Ja, visst är den?  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2010.08.20 - 00:30:53 »

Själv fick jag mig en redig känga på Kostdoktorn när jag skrev att jag äter 2 Finn Crips om dagen.

Under vilket inlägg var det, Monkan? Jag försökte hitta det, men det gick inget bra.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #18 skrivet: 2010.08.20 - 09:47:40 »

Ämnet handlade om Ulrika Davidssons nya kokbok och hette "Ny LCHF-kokbok eller?"

Jag skrev inlägg #51, #66, #67, #78 och fick en svar på tal av GvdB i ett antal inlägg. Inte så att jag tycker han har helt fel i en del av det han skriver. Jag förstår bara inte varför det måste vara antingen eller istället för både och. Här finns en länk: http://www.kostdoktorn.se/ny-lchf-kokbok-eller/comment-page-2#comments

För mig är det helt enkelt LCHF när man äter lite kolhydrater och mycket fett. Vissa mår verkligen bäst att äta noll eller nära noll kolhydrater. Jag hör inte till dem. Jag anpassar själv mitt kostprogram. För mig är stora mängder mjölkprodukter ingen hit. Jag mår bättre utan och yogurtfrukost går bort. Inte behöver Annika ändra sitt kostprogram för det. Man får väl tänka själv och prova själv.  Små mängder spannmål går bra.

Har en ledig dag idag (stängningsdag på fritids) och har just avslutat frukosten. En finn crips med mycket smör och leverpastej och två skivor bacon. Jag tycker verkligen finn crips är ett mycket bra sätt att få i sig ordentligt med smör på morgonen (för mig).  :whink:

Nej, nu måste jag kolla om det kommit något nytt på LCHF-ankdammen. :lmao:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2010.08.20 - 09:47:51 »

Dags för doc att bli manglad. Men det blev rätt mjuka veck.  :whink:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #20 skrivet: 2010.08.20 - 09:54:16 »

Ja det var ganska snällt. Ofta är det en styrka att inte hetsa upp sig och inte bli för känslosam. Samtidigt kan man ju inte göra våld på sig själv. Jag gissar att Doc helt enkelt är en ganska lugn person som inte hetsar upp sig i onödan.

Helt underbara bilder på bloggen för övrigt  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2010.08.20 - 10:01:08 »

Vi skrev nästan exakt samtidigt!  :lol1:


Ämnet handlade om Ulrika Davidssons nya kokbok och hette "Ny LCHF-kokbok eller?"

Jag skrev inlägg #51, #66, #67, #78 och fick en svar på tal av GvdB i ett antal inlägg. Inte så att jag tycker han har helt fel i en del av det han skriver. Jag förstår bara inte varför det måste vara antingen eller istället för både och. Här finns en länk: http://www.kostdoktorn.se/ny-lchf-kokbok-eller/comment-page-2#comments

Jättebra inlägg. Jag är med du. Nej, små mängder spannmål bör inte göra något alls om man inte är glutenintolerant eller har andra problem just av spannmål. Själv har jag en mycket slappare inställning till det sedan jag började banta. Använder numera nästan alltid mjöl i sås, för att kunna hålla nere på grädden och ändå äta god mat. Inte mår jag sämre av det och ner i vikt går jag ju. Jag äter dock inte mer kolhydrater totalt än jag jag gjorde förut, men jag åt ju redan så jättemycket.  :flirting:

Dessutom, detta att det skulle vara bättre för överviktiga att äta minimalt med kolisar, det finns det inga belägg för. Karlshamnsstudien - där åt de ju mer kolisar än någon här, med undantag för Corny.  :whink:. Lutz, Kwasniewski, Schwarzbein med flera som alla har stor erfarenhet från riktiga patienter säger att det inte är så. Jag tror hellre på dem än på nån självutnämnd guru. Till skaran kan förresten läggas Barry Groves och Lyle McDonald.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #22 skrivet: 2010.08.20 - 10:31:51 »

Nu har jag inte följt din tråd och jag inser att svaret kanske finns där. Jag är bara lite nyfiken på vad du menar med "jättemycket kolhydrater".
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2010.08.20 - 10:42:48 »

Nej, det gör det nog inte. Jag började den först när jag började banta.

Alltså, jag är ju inte LCHFare. Hörde ni det va? JAG ÄR INGEN LCHFare! Gud vad det kändes skönt att säga.  :lmao:

Jag äter ungefär 50 kolisar per dag, oftast lite mindre, och företrädesvis just från källor som LCHF dömer ut, t.ex. potatis. Jag fastnade för en modell som brukar kallas Optimal Nutrition. Pappa är den polske läkaren Jan Kwasniewski. Passar mig som hand i handske. Det är mat jag gillar och mår bra av, och det är ju inte helt fel. Känns också bra att han varit verksam i många decennier och att det finns hundratusentals efterföljare i Polen och i förskingringen. Det är egentligen en low carb, low protein, extremely high fat diet. Man SKA äta sina carbs och de ska företrädesvis komma från stärkelse.

Friskare blev jag väldigt snabbt. Tyvärr fick jag också en strålande aptit och började äta på tok för mycket. Därav bantningen. Det är bantning light, ingen hårdbanting. Med tanke på det har det en strålande effekt än så länge. På normalkost hade jag inte gått ner på den kalorinivån. Jag gick inte ner hur lågt jag än gick på den helveteskosten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #24 skrivet: 2010.08.20 - 11:03:27 »

Alltså, jag är ju inte LCHFare. Hörde ni det va? JAG ÄR INGEN LCHFare! Gud vad det kändes skönt att säga.  :lmao:

Ojdå!  :max-shock:

Skämt åsido så låter det intressant. Sedan finns det i min värld en möjlighet att äta 50 g kolisar och ända kalla det LCHF  :laugh: men alla håller ju inte med mig. Och framförallt är det ju du som bestämmer vad du äter.
 
Jag vet inte om jag kommer upp till 50 kolisar per dag. Det gör jag nog bara om jag fuskar när jag är bortbjuden eller något. Fast jag räknar inte, men minimimerar intaget av socker, mjölmat, potatis, rotfrukter och är inte så värst förtjust i frukt och bär heller (även jag inte räknar dem som dåliga livsmedel). Och håller igen lite på nötter   :cool:
Och eftersom jag inte heller äter stora mängder mjölkprodukter är det nog svårt för mig att komma upp i 50 kolisar per dag.

Just potatis känner jag mig också betydligt mindre negativ till än t.ex. socker och mjöl. Vi har ofta kokt potatis på menyn här hemma och barnen äter det gärna. Känns rätt bra, även om jag hellre avstår.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2010.08.20 - 11:11:38 »

Skämt åsido så låter det intressant. Sedan finns det i min värld en möjlighet att äta 50 g kolisar och ända kalla det LCHF  :laugh:

Det tycker ju egentligen jag också, men jag har gett upp vad det gäller att tjata om att LCHF inte kan vara annat än ett övergripande begrepp. Låt dem definiera om det en gång om året om de vill. Jag äter inte efter de föreskrifter som de som anser sig ha rätten till namnet LCHF deklarerat i varje fall. Jag får väl säga att jag äter low carb  high fat då, eftersom det tydligen är skillnad på om man förkortar det eller inte.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2010.08.20 - 11:12:19 »

Ovanjordsgrönsaker äter jag nästan aldrig! :devil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2010.08.20 - 12:25:01 »

Jag gillar grönt.
Blir sjuk av spannmål
Klarar en nypa lite sött nu och då

har ni sett doc..?

http://www.kostdoktorn.se/riktig-mat-racker-ofta

 :wave:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2010.08.20 - 12:27:35 »

The duck is making waves...  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2010.08.20 - 12:28:55 »

kvack!  :chicken:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544