Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 05:04:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 450 451 [452] 453 454 ... 463   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 1783325 gånger)
0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6765 skrivet: 2019.03.10 - 22:10:44 »

Jag gjorde en kurva av årets värden. Då insåg jag att jag faktiskt gått ner med viss regelbundenhet, även om i vanlig snigeltakt, men det har inte varit så tydligt iom att jag hoppade upp och ner i vikt så mycket ett tag.

Nåt annat jag insett är att motion kanske hjälper ändå, ivf just nu.

Dagar jag inte har värden för har helt enkelt hoppats över istället för att fejka/ta värdet för dagen innan. För motion har jag alla värden, men har ibland glömt att väga mig eller fuckat upp kaloriregistreringen. De kaloriintag som verkar extremt höga eller låga beror i de flesta fall på att mina dygn ibland är väldigt långa och ibland väldigt korta p.g.a. mina problem med dygnsrytmen. Känns inte naturligt att bryta klockan 00:00, så det blir som det blir.

Kaloriintaget och motionen redovisas för dagen före, så att de så att säga kommer i linje med vikten de primärt påverkar. Väger mig som normala människor, d.v.s. på morgonen efter toabesök.

Nettokalorier har räknats fram med hjälp av MET-värden för cykling från en tabell. För just cykling borde ju energiförbrukningen/kg skilja rätt mycket beroende på topografin, vilken typ av cykel man har, hur tung den är o.s.v. Men värdena utgår bara från vilken hastighet man håller. Givetvis är det jobbigare att hålla 25 km/h på en militärcykel i backig terräng i motvind än på en kolfiberracer på planmark i medvind. Jag har en tung cykel, långt ifrån en racer. Jag har helt enkelt valt ett av de lägsta angivna värdena för cykling. Har trott att det varit på tok för högt ändå, men när man ser det så här så stämmer det ju inte så dåligt ivf. Om jag valt rätt variant på trendlinje så är ju den för nettokalorier ganska parallell med den för vikt. Har bara Na-matte, ingen statistik, så jag vet inte hur sånt räknas ut.



* weight-2019.03.10.png (68.78 KB, 1236x828 - visat 336 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6766 skrivet: 2019.03.13 - 22:08:37 »

Häftigt att du har så mycket data i sammanställningen.  :worshippy:

Funkar det bra med motionen nu då?

Själv har jag precis börjat med pokemon go  :w00t:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6767 skrivet: 2019.03.14 - 01:14:56 »

Jag har allt från 2010 förutom tiden jag gick med gips. Och nästan allt från 2005. Cykeldata har jag absolut allting. Tycker det är kul att skriva upp i tabeller hur mycket jag cyklat och dona.  :shy:

Om det funkar för att gå ner i vikt, menar du? Jo, det ser ju inte bättre ut. Grejen är nog lite att när jag bara cyklar 1-2 timmar i stan som det blir nu gör det mig inte hungrigare. På sommarn är jag ju ofta ute hela dagen och då äter jag mer. Det är väldigt märkligt, för så mycket extra äter jag inte, men 2-400 kcal kanske och då cyklar jag ju betydligt längre än nu. Får inte ihop hur det funkar faktisk.

Vet du hur det där med trendlinjer funkar? Jag tog den förvalda typen som var "linear", men det fanns en hel hög till. Tror inte den visar vad jag tror heller. Tycker den borde börja i första punkten och sluta i sista, men då funkar det visst inte. Den trendar åt båda hållen va?

-618 tjillivippisar på kvällens cykling. Återstår bara att se om jag kan undvika att kompensera.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6768 skrivet: 2019.03.14 - 01:20:35 »

Själv har jag precis börjat med pokemon go  :w00t:

Tycker du det är kul?  :whink:

Fast jag tycker förstås du ska testa Turf. Det är lite fartigare. Pokemoniserna verkar bara stå still i parker och försöka se ut som om de är där av en slump. Jätteroligt. Har ett sånt där tillhåll i en park nära mig. Alla står med ryggarna mot varandra och stirrar tomt ut i luften. Hejar inte ens på varandra, låtsas att de inte förstår att de håller på med samma sak allihopa. Vi turfare är mycket mer sociala. Vi stannar faktiskt och snackar om vi tampats om samma zon. Utom en del. Men de är idioter och dem ger vi fingret.  :up_yours:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6769 skrivet: 2019.03.15 - 22:41:22 »

Tycker du det är kul?  :whink:

Jo jag tycker faktiskt att det är riktigt roligt. Alla pokestops har en väldigt kort beskrivning och är allting från kända ställen i stan till små utsmyckningar som jag aldrig ens tänkt på i min egen stad.

Och så har jag ett bakomliggande motiv att försöka motivera en närstående att komma igång och gå promenader med mig.

 :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6770 skrivet: 2019.03.16 - 00:48:42 »

Kul! Men har du provat Turf? Tror det är mer flexibelt. De flesta cyklar, men en del går alltid. Folk gör det på hundpromenaden, joggande med barnvagn, i rullstol, med rollator. Har träffat alla sorter. Nu är jag inte så intresserad av tävlingsmomentet längre, gör det mer för motionen, slipper tänka och planera en rutt. Men jag tycker fortfarande det är kul att ta ny zoner på landet. Ofta ligger de vid nåt sevärt. Och andra städer och småhålor är jättekul. Man får se så mycket som man inte skulle ha fått se annars.

Testade Pokemon på en kompis mobil lite snabbt när det var nytt (kunde inte installera på mobilen jag hade då). Gav ett lite barnsligt intryck, men jag ska ladda ner det och testa igen nu när jag har en fräsch mobil.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6771 skrivet: 2019.03.16 - 12:25:40 »

Nej jag har inte testat turf men jag tänker att det är sämre om man ska försöka gå ihop med någon.
Slåss man inte om att inta olika platser?

I Pokemon kan man hjälpa varann både med presenter och med att slå ut monster
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6772 skrivet: 2019.03.17 - 00:47:43 »

Det var så, men de har tyvärr ändrat reglerna. De har infört något som heter Assist och som innebär att två eller flera kan ta en zon samtidigt. Det innebär att det går jättebra att "parturfa". Det räknas som ett take för båda, båda får take points, men bara den som tog zonen först äger zonen och får pph (Points Per Hour). Så vill ni kompisturfa är det bara att du och din turfpartner tar varannan zon först så ni delar på pph.

Jag sa tyvärr, för det har tagit bort tävlingsmomentet för mig. Jag kan aldrig vinna, så mycket av tävlinggrejen var för mig att lägga upp en strategi så jag skulle kunna plocka många zoner och få behålla dem ett tag. Och att försöka komma först om någon annan närmade sig samma zon som jag tänkte ta. Nu får man bara ett meddelande där vederbörande frågar om man ska ta den ihop. Mesigt... Men vill man turfa ihop med nån är det perfa! Men jag hade gärna sett att det funkat så att man tillfälligt "kopplade ihop sig" med en annan turfare. Att kreti och pleti rantar efter en och vill assista (det finns medaljer för det) är bara beiget. 

Det är roligt att det finns väldigt mycket statistik också (third party dock). Jag kan se varenda enskild tur jag tagit plottat på en karta. Hur många gånger jag taget varje enskilt zon. Vilka andra jag tagit zoner av, vilka som tagit av mig.... hur mycket som helst.

PMar en en länk till dig. :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6773 skrivet: 2019.03.17 - 09:49:13 »

Jag kan för lite om pokemon men jag tror inte du kan få några kartor på vart man gått - fast det hade varit väldigt kul att se faktiskt.

Men om man kör assist ihop med nån man känner hur delar man upp poängen då???
Jag kan förstå om man kör ihop med nån man känner men annars verkar det som du säger helt befängt   
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6774 skrivet: 2019.03.17 - 20:58:05 »

Allt är automatiskt! Man har olika lång tagtid beroende på hur hög rang man har, men låt oss för enkelhets skull säga att du och din kompis har samma tagtid. Du går in i zonen först. Din kompis behöver sen bara gå in i zonen innan du tagit den (man ser hur det räknar ner) för att också ta den. Båda får tagpoäng, men du kommer att äga zonen. Den blir grön på din mobbe och ditt namn står på den för alla. Du kommer också att få pph, inte din kompis.

Det är oerhört avancerat. T.ex. har zonerna olika tagpoäng och pph beroende på hur ofta de tas. I centrum är kan det vara 65p +9 (65 tagpoäng och 9 pph), i ett ytterområde kanske 110p +6 och i busken kanske 185p +1. Allt det där uppdateras automatiskt om en zon ökar eller minskar i popularitet. Så man får snabbt höga poäng om man kör utikring, men inte särkilt mycket för att man behåller zonerna.

Det jag visade dig igår fick jag mer pph på än tagpoäng, för jag hade tur och det började regna och jag fick behålla allt hela natten. Steg rejält i topplistan på den turen. Du kan gå in och titta, tror du också ser de uppdaterade siffrorna. Det är mycket ovanligt dock. Hade jag tagit samma z på dagen hade de rykt direkt. På dagen kan det alltså vara smartare att välja ett område med högre take points. Man får också lära sig folks vanor lite. En del värstingar jobbar skift och kan svepa åt sig hela stan på väg hem från jobbet på morgonkvisten. Det slapp jag igår.

Sen är det en massa medaljer och skit. Det finns såna som uppgraderas, t.ex. för hur många zoner man tagit totalt (alla takes) och för unika zoner (då räknas zonen bara en gång). Också en massa medaljer för mer specifika prestationer. Lite kul extragrejer också. T.ex. får ens gubbe en krona på huvudet om man äger flest zoner i länet just då. Då får man också lite fördelar. Förut hade jag kronan ibland, men det är åratal sen.

Du kan titta på en livekarta här, så ser du hur folk fnattar omkring.
https://turfgame.com/map
Eller också kan du bara ladda ner appen och bekanta dig med den. Det är ju gratis. Ett tips är att du kan ha GPS på i telefonen men vara osynlig genom att inte slå på GPS i appen. Det reglerar man genom att trycka på gubben nere i vänstra hörnet. Man kanske inte vill visa exakt var man bor t.ex. När man turfar ska man dock visa sin gubbe. Det är inte poppis med "spökturfare", plus att man får aningen kortare tagtid om man har gubben på.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6775 skrivet: 2019.03.17 - 21:22:10 »

Veckovägning 424

Veckans resultat: -0.3 kg
Nu: -31.5 kg (96.0 kg)
Hittills den här månaden: -1.2 kg
Hittills i år: -2.2 kg
Sedan 15:e juni: -1.5 kg
Sedan armbrottet: +10.1 kg (85.9 kg)
Totalt från maxvikt: -40.0 kg

Jäklar också. Var nere på 95.8 i fredags, men så kunde jag inte somna och så gick det som det gick. Nåja, det blev ju minus ändå tack vara turf.  :whink:

Visst kan du statistik, subbis? Jag läste på lite om trendlinjer och ändrade lite. Förut var alla linjära. Nu lärde jag mig att om kurvan förväntas plana ut är logaritmisk bätte och glidande medelvärde "jämnar ut variationer i data och visar mönstret eller trenden tydligare". Den senare borde alltså passa hoppande värden bättre. Så jag valde logaritmisk för tjillivippisarna och glidande medelvärde för vikten. Är det rätt tänkt?


* weight-2019.03.17.jpg (238.21 KB, 1236x828 - visat 333 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6776 skrivet: 2019.03.17 - 22:15:23 »

Nä, jag gillar visserligen excel och skriver alltid i rutiga block men jag är inte alls så avancerad att jag kan sån däringa statistik mumbo jumbo men det låter himla rätt när du säger det och ser ju bra ut. 

:clapping:

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6777 skrivet: 2019.03.17 - 22:44:12 »

Använder inte Office  :cool: , men det var faktiskt MS hjälpsidor för Excel jag råkade hitta och läsa.  :lol:

Det enda konstiga var att när jag gjort om vikten till Moving Average så börjar inte kurvan från början längre och man kan inte ha "forecast", d.v.s. man kan inte låta kurvan sträcka sig in i framtiden. Så jag kanske byter tillbaks. :lol1:

Kanske på tiden att man börjar lära sig lite sånt här. Tog ett tag innan jag fattade hur jag skulle få spreadsheetprogrammet att visa min fina tabell i en kurva öht. Brukar bara använda det för att det har så praktiska rutor.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6778 skrivet: 2019.03.19 - 19:28:13 »

Men vad ger Forecast mer än frustration över att viktnedgången inte följer en mall...?

Nä tycker Moving average verkar ge mer - jag röstar för den

 :thumbsup:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6779 skrivet: 2019.03.20 - 07:07:30 »

Glädje över att det pekar neråt i framtiden?

Ja, jag har provat de andra varianterna också nu. De flesta ser ut ungefär som linjär som jag hade från början, så gör tydligen ingen skillnad på mina viktdata.

Moving Average är super däremot. Man kan ställa in hur många värden den ska jämna ut över. Det förklarar varför kurvan inte börjar på dag 1. Det måste ju gå det antal värden/dagar man ställt in innan den kan räkna ut ett medel så klart. :smack_head:

Det var förinställt på 5 (förra bilden). Tar man kortare blir kurvan hoppigare och tar man längre blir den jämnare. En hel vecka gav en fin kurva tycker jag (se bild).

Man kanske skulle plugga lite statistik? Ivf grafisk framställning-biten. Det här var kul.  :tongue:

Tror jag gillar den här varianten. Lägg märke till att kurvan inte börjar förrän dag 7 och att sista värdet inte heller är med. Tycker de tre sista borda fattas om den räknar per 7 dagar, men antagligen är det mer avancerat än så eller också beror det på de utelämnade värdena. Vet inte alls hur de hanteras. Tror jag gillar den här varianten i alla fall.


* weight-2019.03.20.png (77.94 KB, 1236x828 - visat 332 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 450 451 [452] 453 454 ... 463   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544