Hemulen frånMumintrollen ÄR en man.. men vår Hemul här är kvinna
något som förvirrade även mig i början skall erkännas!
men tack så mycket för komplimagen
Det låter ju som något helfestligt det fär med Sinterklaas ju!
fast det firandet är nog präglat av lite mer skojjande eller busande gemtemot den svensja Julfirandet verkar det som ja... här är det en lugn familjehögtid.. sinterklaas verkar ju vara västa partyveckorna!
... snacka om att du har fått det bästa av två världar när du växte upp!!
och det där med att man spelar med... ja det gör vi också när det gäller tomten
vi har haft tomte i alla år vi!
min Pappa är tomte. (fast säg ingenting till min systers barn
) och han har alltid för sig en massa galenskaper! ... något år hade renaran problem med "Tomgången" så de flög förbi fönstern hela tiden!.. så rätt var det var utbrast tomten att "se upp! nu flög de förbi igen!" varpå vi barn genast rusade till fönstert för att kolla
... ett annat år hade han med sig en tomtenisse som vi aldrig såg... vid namn PisseNisse..
så rätt var det var utbrast tomten att "Tyst PisseNisse!" eller "Nej PisseNisse låt bli granen" eller liknande saker... varpå vi sprang och letade efter denna PisseNisse
... vi hade aldrig tråkiga Jular! den saken är säker... något som min systers barn inte heller får!
då vår helknäppa tomte kommer på besök där vartenda år!
... sen har jag tagit upp en annan tråd när det gäller min systers barn. de får brev från Jultomten.
jag skriver iordning långa härliga brev till dem om vad som händer på Nordpolen, om alla Nissarna och vad de gör och så kryddar jag med saker ur deras egna liv.
förhoppningsvis är detta något de kommer att minnas när de blir äldre
... Den äldste fyllde 4 i maj. så i år blir nog första året då han verkligen börjar förstå vad det handlar om... och då finns ju (förhoppningsvis) de tidigare årens brev också kvar... så han ser att Tomten minsann skrivigt varge år!
.. allt för att barn ska få tro på tomten