Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:53:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 99 100 [101] 102 103 ... 463   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 1797277 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1500 skrivet: 2011.07.18 - 07:41:29 »

viktigaste hogtiden i holland ar sinterklaas, 5 dec. Da kommer en gubbe, Sankt Nicolaus, och far barnen presenter, som svenska barn far av jultomten. ca 2 v innan kommer han med angbat (haha ångbåt alltså) med sina svarta pettrar och da far barnen stalla sina skor och pa morgonen finns dar ofta en liten present eller litet godis eller nagat sant. Han gar med sin hast over taken sa manga barn lagger en morot eller sant i skon till hasten. Sen ar det ganska manga godsaker forknippad med den festen, dock ingen speciell mat. http://en.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas :taktur:

Jul firas inte med klappar fast det blir mer och mer en vana,fast det finns grupperingar som avskyr det. Och sa pa 25e, inte pa 24e. riktig julmat finns inte, inte som i sverige.

jag var lycklig lottad som barn: Sinterklaas med farmor och farfar (fast dom hette Oma och Opa) och sen svenska julen med klappar fran Mormor och Morfar.  :lol:

Sa tyvarr, vi far bada vanta litet pa nagan kul hogtid. Har ni inte kraftskivor snart? :laugh:

Forresten tror jag inte heller alla kan ata sa mycket fett dom vill. Det fungerar nog till vissa men inte heller pa mig. KH mangden forsoker jag hursomhelst halla lagt men sa nitisk som i borjan har jag skippat. Jag ar jatte imponerad att du redan gatt ner 25 kg i forsta ronden!  :worshippy:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1501 skrivet: 2011.07.18 - 12:26:56 »

Häftigt, så ni delar upp julen liksom. Jag får påpeka att jag inte har nåt emot holländska helger och de är ju relevanta iom att du är här. Men vad jag vet är kwidell inte amerikan.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1502 skrivet: 2011.07.18 - 13:02:49 »

Kanske inte, men min dotter ar ju i USA sa da kan vi fira dom ocksa  :lulz:

Fast hon kommer (troligen) hem 24 dec .. 7.15 landar hon. Pa MORGONEN. har ungen blivit spritt sprangande galen? :w00t: :w00t: :w00t:
Loggat



kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1503 skrivet: 2011.07.18 - 23:35:30 »

 :w00t: va läckert!!! det finns ju en hel del likheter med den Holländska myten kring Sinterklaas och vår svenska Jultomte... då främst tänker jag på tomtenissarna.. eller svarte pettrarna  :flirting:
jag är uppvuxen med att man på kvällen innan Julafton (den 23:e ) hängde upp en julstrumpa antingen vid spisen eller på Dörrhandtaget till vårt rum... sen under natten hade tomtenissarna varigt där och fyllt strumpan med små presenter och godis, som vi öppnade på Julaftonsmorgonen.
nissarna hade även ofta lämnat större paket under granen... men de skulle ligga däg heeeela långa dagen tills Tomten kom och hälsade på på kvällen och delade ut några paket ur sin säck innan han gick vidare. först då var det dags för paketen under granen att bli öppnade.

detta med vår julstrumpa liknar ju verkligen seden med att ställa fram skon för att svarte pettranrna skulle lägga presenter eller godis i dem!  :lol:  och det att barnen ofta lämnar en morot, hö och eller vatten till hästen påminner ju dels om våra gammla tiders julgröt som skulle sättas ut till Gårdstomten och om den Amerikanska seden att lämna mjölk och kakor till tomten..  :lol: ...
Älskar att lära mig saker kring jul och Julfirande!!!  :w00t: :inlove: Älskar den högtiden mest av alla.. och jag tycker det är superintressant att få veta hur andra firar.  :nod-yes:

kul tycker jag att sinterklaus först kommer till landet i en ångbåt.. och sedan 2 veckor senare dyker upp med pressenter!... påminner litegrann om vårat Adventsfirande... vi tänder ett ljus i veckan för att räkna ner tills Julafton (tyckte jag som barn dvs  :lol: ) och hos er så dyker sinterklaas upp två veckor innan han kommer på besök... så då vet alla barn att Nu är det nära!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1504 skrivet: 2011.07.18 - 23:39:22 »

Häftigt, så ni delar upp julen liksom. Jag får påpeka att jag inte har nåt emot holländska helger och de är ju relevanta iom att du är här. Men vad jag vet är kwidell inte amerikan.  :tongue:

 :mad_roll: Och vad vet du om det va!!  :fork_off:  :flirting:  :lmao: nä jag är inte Amerikan tyvärr. men som sagt så älskar jag Jul.. och Amerikanarna firar den verkligen!!... det pluss att jag har vänner som är Amerikaner gör ju att jag har anknytning dit  :lick: ... Hemulen är bara Putt därför att jag lade till en sektion för olika Högtider och där finns Halloween med  :rolleyes: Hemulen aser inte att det är någon högtid!  :flirting:... något jag förvisso håller med om. men det är i vart fall en kul helg!  :laugh: och den blir allt populärare här i sverige också! :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1505 skrivet: 2011.07.18 - 23:47:20 »

Mynlen.. Skickade en smörklick som en tidig Sinterklaus gåva  :rose: :wave: och som tack för länken och infon!  :w00t: :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1506 skrivet: 2011.07.19 - 01:23:44 »

Till dig hemulen  :rose:


* 20110719172_157906149.jpg (50.5 KB, 600x450 - visat 316 gånger.)
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1507 skrivet: 2011.07.19 - 02:05:29 »

 :inlove: Å vilken fin hatt! :surprised:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1508 skrivet: 2011.07.19 - 03:26:09 »

 :laugh: Du tyckte bäst om hattern alltså  :flirting: bra då ritar jag bara en hatt nästa gång!  :laugh: :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1509 skrivet: 2011.07.19 - 03:32:19 »

Nä!  :club: Jag menade mer "OCH å vilken fin hatt".  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1510 skrivet: 2011.07.19 - 03:35:55 »

 :laugh: jag tittade på din lilla ava här och kom fram till att den ju har en hatt!... fast jag kan inte bestämma mig om den har en hatt med nån sorts slöja elelr hårtoffs bakpå... eller om den har en ryggsäck på sig!?  :confused3: :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1511 skrivet: 2011.07.19 - 08:48:06 »

åååh tack för smörklicken! jag tror nog det var den godaste sinterklaasgodisen jag nånsin haft. Och dessutom i JULI :)

Jag fick också hänga strumpan med jul Men det konstiga var att det gjordes på julafton EFTER alla julklappar.. tomten kom till oss också, och efterhand var jag ofta tomten. Då låste någon toadörren utifrån och när det var "min" tur att få en klapp ur tomtens säck så hade jag tyvärr ont i magen och satt på toa. hahaha. Kommer nog att göra så igen när barnbarnen kommer. För det ÄR härligt,.

Sinterklaas går litet längre än att han bara kommer med ångbåt och lämnar presenter efter 2 veckor. Det är på tv varje dag om "sinterklaasnyheterna" nog ungefär som er  julkalender, och hela landet spelar med typ. Sinterklaas kommer på 5 december på skolan och stannar till i varje klass. Även på jobben har dom fest och barnen får en present då (dvs föräldrarna uppger barnen osv).

Sen gör man (fast vi har hoppat över det flera år nu pga för få) fuskpresenter och dikter där man retas med varandra. Väldigt roligt!  En hel kultur. Även som vuxen spelar man med när man blir tilltalad av en sinterklaas även om man vet det är en utklädd person. Det känns ändå, personen där BLIR sinterklaas. Knäppt!

jag gillar däremot svenska julen mer, den har mer "värme" och "gemenskap" för min del.



Och så om tecknignen, jättefin Kwidell! Jag som alltid trott att Hemulen var en man  :redface:
Loggat



kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1512 skrivet: 2011.07.19 - 09:15:15 »

Hemulen frånMumintrollen ÄR en man.. men vår Hemul här är kvinna  :lick: något som förvirrade även mig i början skall erkännas!  :laugh: men tack så mycket för komplimagen  :inlove:

Det låter ju som något helfestligt det fär med Sinterklaas ju!  :w00t: fast det firandet är nog präglat av lite mer skojjande eller busande gemtemot den svensja Julfirandet verkar det som ja... här är det en lugn familjehögtid.. sinterklaas verkar ju vara västa partyveckorna!  :w00t: ... snacka om att du har fått det bästa av två världar när du växte upp!!  :thumbsup:  och det där med att man spelar med... ja det gör vi också när det gäller tomten  :redface: :laugh: vi har haft tomte i alla år vi!  :lol: min Pappa är tomte. (fast säg ingenting till min systers barn  :ignore:  :flirting: ) och han har alltid för sig en massa galenskaper! ... något år hade renaran problem med "Tomgången" så de flög förbi fönstern hela tiden!.. så rätt var det var utbrast tomten att "se upp! nu flög de förbi igen!" varpå vi barn genast rusade till fönstert för att kolla  :lulz: ... ett annat år hade han med sig en tomtenisse som vi aldrig såg... vid namn PisseNisse..  :rolleyes: så rätt var det var utbrast tomten att "Tyst PisseNisse!" eller "Nej PisseNisse låt bli granen" eller liknande saker... varpå vi sprang och letade efter denna PisseNisse  :lulz: ...  vi hade aldrig tråkiga Jular! den saken är säker... något som min systers barn inte heller får!  :inlove: då vår helknäppa tomte kommer på besök där vartenda år!  :lol: ... sen har jag tagit upp en annan tråd när det gäller min systers barn. de får brev från Jultomten.  :nod-yes: jag skriver iordning långa härliga brev till dem om vad som händer på Nordpolen, om alla Nissarna och vad de gör och så kryddar jag med saker ur deras egna liv.  :flirting: förhoppningsvis är detta något de kommer att minnas när de blir äldre  :nod-yes:... Den äldste fyllde 4 i maj. så i år blir nog första året då han verkligen börjar förstå vad det handlar om... och då finns ju (förhoppningsvis) de tidigare årens brev också kvar... så han ser att Tomten minsann skrivigt varge år!  :lol:.. allt för att barn ska få tro på tomten  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1513 skrivet: 2011.07.19 - 10:20:40 »

HÄRLIGT sånt! det är just ungefär samma som vi gör här. När jag förr ställde skon hade jag ofta i små brev till Sinterklaas och fick ofta svar. Det enda konstiga var att pappas handstil var väldigt likt. Men det förklarade pappa med att dom hade haft samma fröken på skolan.. :) Men även upp till åldern då jag visste fortsätte vi med breven för det är såååå kul. :laugh:

Men det är sant att det är partyveckor, och inte lika roligt för alla barn, vissa blir alldeles för uppspelta och så finns det barn som är rädda för Sinterklaas.... så visst har det nackdelar. Och så godisfrosseriet som härjar dom veckorna. Allt har en för och en nackdel!


jag är glad jag inte missuppfattat mumindalens hemul. började tvivla på mig själv litet granna  :rolleyes:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1514 skrivet: 2011.07.19 - 11:20:48 »

:laugh: jag tittade på din lilla ava här och kom fram till att den ju har en hatt!... fast jag kan inte bestämma mig om den har en hatt med nån sorts slöja elelr hårtoffs bakpå... eller om den har en ryggsäck på sig!?  :confused3: :laugh:

Jag har vaga minnen av att det är en sån sär biodlarhatt med nät....

Och så om tecknignen, jättefin Kwidell! Jag som alltid trott att Hemulen var en man  :redface:

 :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 99 100 [101] 102 103 ... 463   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544