Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 12:38:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 459 460 [461] 462 463   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 1784104 gånger)
0 Medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6900 skrivet: 2020.04.26 - 14:26:54 »

Gjorde en kul grej. Har aldrig brytt mig om att kolla om min uppskattning av förbrukade kalorier stämmer förut, men fick för mig att räkna lite nu.

De tre senaste veckorna har jag ett nettokaloriintag (= ätna kalorier med avdrag för cykling, längre promenader, stavgång) på 11039, 11414 respektive 11190 kcal. Förvånadsvärt lika! Jag vet att jag är viktstabil runt 2000 kcal utan motion (mer än det lilla man rör sig till vardags). Det ger ett underskott på 8357 kcal under de här 3 veckorna. Det borde då motsvara en viktminskning på 1.08 kg. Jag har bara gått ner 0.8 kg, så helt stämmer det ju inte, men bra nära ändå. Mycket närmare sanningen än jag trodde det skulle vara.

Första och tredje veckan stämmer det mycket bättre. Andra veckan var skum. Då gick jag bara ner 1 hg trots att jag rört mig nästan lika mycket.

En felfaktor är så klart att jag kör med samma MET-värde oavsett hur fort jag cyklar eller går. Om det är jobbig terräng eller inte o.s.v. Men jag tänker att om jag t.ex. cyklar långsammare än vanligt så beror det på att det är tyngre (terräng, motvind, packning), så det borde ta ut varandra. Promenader blir nog mer fel. Ibland strosar man, ibland försöker man få upp flåset. Men nu är det cykelsäsong, så det blir ju mest det så...

Men i stort verkar det stämma hyfsat, även om värdena jag använder antagligen är lite åt det optimistiska hållet. Då har jag ändå använt väldigt lågt värde för cykling.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6901 skrivet: 2020.04.27 - 20:48:59 »

Intressant tycker jag. Men jag tänker att en vecka inte stämmer kanske du får skriva åt slumpen.

Jag tycker du verkar ha väldigt bra självinsikt dock vilket ju inte alla har  :lol:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6902 skrivet: 2020.04.28 - 01:25:38 »

Där är du! Började bli orolig att du blivid coronad.  :whink:

Siffror, tabeller och grafer hjälper en ju att förstå. Tror jag ska börja räkna ut underskott varje vecka, få se hur bra det stämmer. Inte för att jag kommer att göra något av det. Det skulle ju bära iväg nåt otroligt. Kan omöjligt kalkylera med underlag, vind, backighet, last, temperatur och fan och hans mormor. Men det kan ju vara kul att veta hur bra - eller dåligt - det stämmer.

Ska bara be att få göra dig uppmärksam på värdena för 24/4. Då låg jag på ett nettointag på 838 tjilivippisar och gick ner 6 hk. Så nåt är väl rätt i tänket ivf. Kunde man göra om det sådär varannan dag så... :babbit:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6903 skrivet: 2020.05.01 - 08:22:09 »

Jo jag är övertygad om att det stämmer. Även om du inte alltid kommer få resultatet av ätandet samma dag på vågen. Jag tänkte snarare på en herr TT som jag tvivlar på har självinsikt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6904 skrivet: 2020.05.01 - 12:55:10 »

Nästa dag. Jag får ju alltid dumma idéer som jag tror är smarta. Jag lägger in föregående dags kalorier i diagrammet. För att det ska korrelera bättre med vikten, var tanken. Det som ledde fram till dagens vikt liksom. Men det gör det bara obegripligt för andra än mig själv. Så t.ex. för 24/4 så vägde jag så den 24:e, men åt och cyklade det som anges den 23:e. :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6905 skrivet: 2020.05.02 - 07:34:23 »

Men det spelar ju egentligen ingen som helst roll bara du gör lika hela tiden.
 :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6906 skrivet: 2020.05.03 - 17:39:13 »

Jo, jag måste ju förklara för dig. Annars ser det ju ut som om viktnedgång orsakar motion istället för tvärtom.  :lol1:



Jaha, jag har inget att säga till mitt försvar. Jo, stress kanske. Corona och annan.

Månadsresultat april 2020: +0.1 kg

Veckovägning 482

Veckans resultat: +0.7 kg
Nu: -34.3 kg (93,2 kg)
Hittills den här månaden: -0.1 kg
Hittills i år: -0.5 kg
Sedan 15:e juni: -0.5 kg
Sedan armbrottet: +7.3 kg (+13.5 från 85.9 kg)
Totalt från maxvikt: -42.8 kg


* weight-2020.05.03.jpg (658.61 KB, 1536x1048 - visat 561 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6907 skrivet: 2020.05.03 - 21:09:02 »

Nedslående nyheter idag.  :sad:
https://www.svtplay.se/video/26517534/rapport/rapport-3-maj-19-30-5?position=1222&start=auto

En studie har jämfört energiförbrukningen hos en grupp Hadza  med den hos en grupp typiska amerikaner. Hadza får mer aktivitet per dag än en kontorsmänniska i NY får på en vecka. Men - de visade sig ha samma energiförbrukning.  :max-shock:

Man antar att ämesomsättningen anpassar sig. Och så är det nog. Man drar då slutsatsen att motion inte fungerar inte viktminskningsmetod. Men det verkar ju ivf vara så att man förbrukar mer när man gör mer än man är van vid (egen forskning). Och det är ju ett faktum att folk som tränar jättemycket också äter jättemycket och inte blir tjocka. Så kanske måste det upp på en viss nivå eller intensitet för att det ska börja ta av fläsket? Hadza-människorna gick en massa, högg ved, plockade pinnar och sånt. Men i lugnt tempo, ivf på filmen som visades.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6908 skrivet: 2020.05.04 - 09:45:48 »

Mer om studien här.

https://www.svtplay.se/video/26596542/basta-traningen/basta-traningen-sasong-1-enda-gangen-jag-ror-mig-ar-nar-jag-shoppar?position=1020&start=auto
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6909 skrivet: 2020.05.10 - 06:03:27 »

Veckovägning 483

Veckans resultat: -0.8 kg
Nu: -35.1 kg (92,4 kg)
Hittills den här månaden: -0.9 kg
Hittills i år: -1.3 kg
Sedan 15:e juni: -1.3 kg
Sedan armbrottet: +6.5 kg (+13.5 från 85.9 kg)
Totalt från maxvikt: -43.6 kg


* weight-2020.05.10.jpg (666.82 KB, 1536x1048 - visat 566 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6910 skrivet: 2020.05.17 - 14:27:46 »


Vad är du så glad över? Mitt misslyckade? :goggle:


Nä att du gått ner -4,9 kg i år ju   :tongue_wag:

Tyvärr är det så att jag oavsiktligt vilselett dig, hela enmanspubliken.  :shy:
Jag har ett enkelt skript som skriver ut de där blurbarna och räknar fram siffrorna, matar bara in dagens vikt. Vissa variabler måste jag dock ändra manuellt då och då. T.ex. måste jag skriva in förra årets slutvikt för att skriptet ska kunna räkna ut årets viktminskning. Jag glömde ändra den variabeln när jag skulle uppdatera allt, så årets viktminskningen har räknats från slutvikten 2018. :redface:

Bara 0.4 kg hade jag gått ner då du skrev det där. Har rättat det överallt nu. Har tyckt att kurvan sett väldigt platt ut med tanke på att jag gått ner så pass mycket, men idiot som jag är har jag inte kollat. Har nog varit för fascinerad av trendlinjer för att kolla på annat. :look_down:


Nu är det ivf lite positivt. Jag har börjat gå ner nu - på riktigt den här gången. Jag testade det där jag var inne på i samband med den deprimerande Hadzastudien, att det kanske är intensiteten det hänger på. Så jag körde igång med nåt jag velat göra länge men inte orkat,  att pressa mer när jag cyklar. Mal ju på i samma takt jämt och det blir man inte bättre av. Vill gärna bli snabbare och vill också öka kadensen som jag känner är lägre än den var när jag var yngre. Det är lite svårt mentalt eftersom jag bara turfar nu. Känns inte så meningsfullt att sprinta järnet när man ska stanna alldeles strax igen. Men jag gjorde't och det har funkat. Jag är lite snabbare även när jag inte pressar, kan ta backar lättare och i högre fart, har klart höjt kadensen och har gått ner i vikt. Så trots min fadäs och 0 viktnedgång andra halvåret 2019 (och i princip första kvartalet 2020...) så är jag rätt nöjd. Om det fortsätter har jag hittat en nyckel. Till allt möjligt faktiskt. Kanske kan jag både gå ner i vikt och öka min räckvidd - låter väldigt mycket som en positiv spiral, gör det inte?  :lol1:

Och jag har "bara" 6 kg av 13.5 kvar att gå ner så är jag tillbaks till vad jag vägde innan jag började gå upp igen. Och det är nog bara 3-4 kg kvar tills jag kan ha mina "nya" kläder igen och slipper gå omkring i utslitna säckbyxor. Det gäller att se det positivt!   :laugh:



Veckovägning 484

Veckans resultat: -0.5 kg
Nu: -35.6 kg (91,9 kg)
Hittills den här månaden: -1.4 kg
Hittills i år: -1.8 kg
Sedan 15:e juni: -1.8 kg
Sedan armbrottet: +6.0 kg (+13.5 från 85.9 kg)
Totalt från maxvikt: -44.1 kg





* weight-2020.05.17.jpg (675.38 KB, 1536x1048 - visat 561 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6911 skrivet: 2020.05.24 - 14:10:10 »

Där sprack den teorin också.  :tongue: Eller också är det så att går man in för nåt för hårt, som hemuler gärna gör, så lägger man på sig vätska. Benen har faktiskt känts som skogaholmslimpor. Kanske är så, eftersom en vilodag (igår) orsakade 3 hg nedgång, medan kämpandet tidigare i veckan bara resulterat i uppgång.

Veckovägning 485

Veckans resultat: +0.5 kg
Nu: -35.1 kg (92,4 kg)
Hittills den här månaden: -0.9 kg
Hittills i år: -1.3 kg
Sedan 15:e juni: -1.3 kg
Sedan armbrottet: +6.5 kg (+13.5 från 85.9 kg)
Totalt från maxvikt: -43.6 kg





* weight-2020.05.24.jpg (687.98 KB, 1536x1048 - visat 554 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6912 skrivet: 2020.05.30 - 08:26:02 »

Trist när man inser man har lurat sig själv  :confused3: :blink: :eeek: men kroppen är ju ändå facit och den brukar hålla rätt på det - tyvärr  :whink:

Själv har jag nått all-time-high på väldigt väldigt länge. De senaste åren har jag legat och guppat 4 kilo hit och dit. När det börjat närma sig det högre värdet har jag skärpt till mig lite och så har jag sakta dalat neråt men jag har å andra sidan inte lyckats ta mig ner längre. Det nya all-time-high är egentligen bara ett kilo över det där 4-kilos guppet men det känns verkligen som en rejäl bilring runt magen och känns plötsligt hindrande i kroppen på ett sätt som jag inte känt på länge. När jag nu försökt med det allmänna skärpa till mig funkar det inte alls. Jag är hungrig och kan inte sluta äta mat och jag är sugen på allting och äter mängder med choklad och fikabröd.

Träningen går sämre i dessa coronatider. Jag har går inte på pass lika ofta utan kör kortare friskispass hemma och försöker promenera mer men det är en väldig skillnad i intensitet det är helt klart. Depp, depp

 :worried:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6913 skrivet: 2020.05.31 - 17:44:48 »

Tror i alla fall att teorin stämde. Nåt fuckade upp, men är inte klar över vad. Den har veckan finns ivf förklaringen att jag var på en väldigt lång och blöt picknick en kväll där även en wrap från macken intogs på småtimmarna. Den var till min förvåning jättegod!

Så månaden som började så bra slutade på mitt vanliga gamla blygsamma resultat. Men det är väl vackert så kanske.

Veckovägning 486

Veckans resultat: +0.4 kg
Nu: -34.7 kg (92.8 kg)
Hittills den här månaden: -0.5 kg
Hittills i år: -0.9 kg
Sedan 15:e juni: -0.9 kg
Sedan armbrottet: +6.9 kg (+13.5 från 85.9 kg)
Totalt från maxvikt: -43.2 kg


Månadsresultat maj 2020: -0.5 kg (92.8kg)



* weight-2020.05.31.jpg (688.23 KB, 1536x1048 - visat 545 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6914 skrivet: 2020.05.31 - 20:43:19 »

Så här såg det ut i natt när jag trodde vi var hackade.



* fetbobba_hacked.jpg (48.05 KB, 612x601 - visat 566 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 459 460 [461] 462 463   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544