Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 05:41:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Omega 3 från fisk istället för tillskott  (läst 24056 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #30 skrivet: 2010.08.29 - 20:03:11 »

Jag grejar inte att komma ihåg priserna. Skulle behöva skriva ner det i en databas. Men syfta är jag ganska bra på och märker när totalkostnaden barkar iväg. Men då vill det till att jag inte har bytt sortiment på mitt handlande för mycket. För då blir det inte mycket till jämförelse.

Överlag kan jag säga att vårt matkonto har dragit iväg ganska mycket de senaste halvåret/året. Ska bli intressant när vi gör årsbokslut att se om känslan stämmer. Sen är frågan om det är vi som käkar exklusivare eller att sönerna äter mer.  :cheese: Men då hör till saken att vi sällan köpte kött innan jag kom på att jag vill käka riktig mat. Nu händer det någon gång ibland att vi köper riktigt kött. Som såklart är dyrare...

Men dyrast uppgången tror jag har blivit på grönsaker och frukt. Och där gör vi av med kopiösa mängder, både innan och efter min kostomläggning. Men de sakerna har också blivit dyrare i sig. Vi köper ju inte mer nu än förut. Något mindre frukt och något lite mer broccoli och sånt. Men eftersom vi äter så mycket grönt känns det viktigt att affären har en fräsh grönsaksdisk där det inte vimlar av bananflugor och är klibbigt på golvet. Och där man inte behöver gräva efter ok tomater. Såna affärer kan vara hur billiga de vill, jag går inte dit två gånger.  :nonono:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2010.08.29 - 20:43:51 »

Om man orkade skulle det vara rätt intressant att bokföra hur mycket man egentligen handlar olika typer av mat för, kött/fisk, grönskaker, frukt o.s.v. Men det orkar inte ens jag!  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #32 skrivet: 2010.08.30 - 12:36:13 »

Men ni hade väl LITE fläsk i?  :whink:
Inte i soppan, nej. Däremot åt vi också mängder med rotmos och köttkorv, och en massa köttgrytor, så lite kött blev det.  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #33 skrivet: 2010.09.07 - 14:31:31 »

typ 5 år sedan jämförde jag priserna på basvaror vi handlade.
Jag gjorde en enkel lista om kanske 40 varor som vi köpte oftast och sedan då och då skrev av från kvittona
vad dom kostade i 3-4 olika butiker vi brukade handla.
Då lärde jag mig vad saker kostade , jag fick någon humm om vad vad "bra pris".

Sedan lade vi om kosten och jag började aldrig om listan.
nu skulle jag vilja göra det på mjölkprodukter och fryst fisk.
ekologiska grönsaker är svindyra och jag häpnar varje vårvinter när våra skafferier börjar vara tomma
och jag börjar handla grönsaker i butiken.
Jag vet att vanlig ägg kostar ca. 1,50 st . ekologiska ca. 3 kr / st ibland lite billigar i citygross.
Äggtanten tar 50 kr för 30 ägg det blir lite över 1,50 för ekologiska  :yay: Lite bensinpris på det när vi hämtar 2 gg/ månaden.

Men jag vet med säkerhet att matpriserna har gått upp hutlöst!
keso-bruken och makrillen har jag koll på.
ett par år sedan kostade 500g keso 17 kr, nu är det väl 23-25 kr
Makrill , sådan 3-pack , kostade länge 19 kr nu ligger det billigast på city gross 27 kr.
30% upp  :club_idiot:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2010.09.07 - 19:39:20 »

Äntligen någon som förstår mig!  :bearhug:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2010.09.22 - 02:05:24 »

Hur mycket fisk är det i en sån där burk egentligen? Jag tyckte redan förut att de var ganska dyra om man räknade ut kilopris på fisken.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544