Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:21:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Få bort röklukt från en lägenhet...  (läst 28830 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« skrivet: 2010.07.14 - 04:06:16 »

Ska byta upp oss till en 3:a i stället för nuvarande 2:an. något som vi verkligen ser fram emot!  :w00t: :lol: Men!... den nya lägenheten har det bott rökare i.. så den luktar rätt rejält med Rök innomhus. så min fråga är:

1. Känner nån till nått bra tipps på hur man blir kvitt röklukt? miljövänligt eller icke!

2. nån som har nått bra tipps om medel eller nån bra metod för att få bort nikotinfläckar i tak och på andra ytor.. ni vet de där gulaktiga äckliga fläckarna som direkt avslöjar att här har det minsan bott rökare i flera år! (inget ont om rökare, men jag tycker det är rätt äckligt att röka inomhus! :whistle: )
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #1 skrivet: 2010.07.14 - 05:36:23 »

1. Ättika. Köp 5-liters dunk på Biltema, häll upp på fat och ställ ut i lägenheten.
2. Måla alla väggar och tak. Det hjälper till att få bort en del av lukten också.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2010.07.14 - 12:01:26 »

Ättika med gurka i drar åt sig röklukt.

Nikotinfläckar får du bort med hjälp av vatten och såpa. Då går såklart en del av lukten bort också.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.07.14 - 12:42:00 »

Är grejen alltså att man ska ha väldigt mycket ättika? Jag har försökt och det hade ingen effekt, men jag slog upp på tefat och spred  ut. Jag skulle verligen behöva avlukta mina böcker.

Däremot fick jag bort mycket genom att tvätta väggar och tak. Tog en sån där golvmopp med mikrofiberduk och körde.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #4 skrivet: 2010.07.14 - 17:32:14 »

Det finns väl någon slags concealers man kan måla på för att inte nikotinet ska tränga ut genom den nya färgen eller de nya tapeterna? Vet inte vad medlet heter eller var man får tag på det dock :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.07.14 - 22:59:23 »

ja det där med Concealers har jag också läst något om lite sådär i förbigående. tydligen är det en speciell färg som man målar över tapeterna med, innan man sätter nya, för att förhindra att tjäran och nikotinet ska tränga igenom.   :puke1: 
men eftersom vi tänker riva ner de gammla tapeterna så slipper vi ju iaf det!  :lol: ...

däremot så vete tusan vad man ska göra åt taket?  :confused3: det är ju nån form av puts eller nått liknande där.. som sedan är vitmålat.. knaggligt som attan är det!  :glare: så där lär det bli svårt att tvätta bort lukten så att säga... desutom så är det fula fläckar i taket  :glare: tror det kan vara tapetklister från tapetseringen faktiskt!.. men snyggt är det inte direkt.  och vår hyresvärd kommer inte åtgärda något av detta heller. :tongue_wag: de skyller som vanligt på "valfritt underhåll" tacksam bortförklaring för deras del helt klart!. :fork_off:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #6 skrivet: 2010.07.15 - 10:54:39 »

Googlade och hittade lite olika varianter. En del anävnder ozon verkar det som för att få bort lukten medan andra säger att det inte finns någon garanti för att lukten försvinner.
Här är en av sidorna, ett forum eg. - http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21694-cigarettlukts-sanering.html och här en annan sida - https://www.flashback.org/t1018035
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2010.07.15 - 12:04:43 »

Kwidell, jag har ju skrivit att du ska tvätta rent med såpa. Det gäller även för tak!!!  :club:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.07.15 - 13:23:34 »

 :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.07.15 - 21:56:58 »

Citat
Kwidell, jag har ju skrivit att du ska tvätta rent med såpa. Det gäller även för tak!!! 

men om jag river ner putsen då??!  :blink: är inte säker på hur taket är behandlat.. det i har i nuvarande lägenhet har nån form av puts på sig.. som losnar väldigt lätt!  :tongue_wag: är rädd att om jag går lös på eländet med såpa och tvättsvamp så tasar hela eländet ner!  :max-shock:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.07.16 - 00:18:18 »

Riv ner hela väggarna! Det är supereffektivt! :surprised:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.07.16 - 00:44:33 »

 :lmao: :lmao: ja det har du rätt i!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #12 skrivet: 2010.07.31 - 04:20:51 »

Klorin kanske går? Fungerar med andra typer av lukter i alla fall. Se dock till att ta en låg koncentration så ni inte bleker taket. Späd ut rejält med vatten.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544