Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:57:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Juli 2015  (läst 7118 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« skrivet: 2015.07.06 - 22:57:33 »

Jag fortsätter utöka trädgårdslanden och har grävt ett litet potatisland bakom pallkragarna. Att kalla den marken för jord är att ta i. Det var enbart stendamm, sten, grus och sand med ett tunt lager vilda växter ovanpå, så jag fick blanda upp det med nästan 90% matjord. Men vi lär inte få problem med sork iallafall, tar de sig fram till potatisen så har den lilla pansarsorken förtjänat att få äta av den.  :lol:

I år har jag satt potatis, sockerärtor, 3 sorters paprika, 2 sorters chili, tomater, spenat, sallad, örtkryddor, rödbetor, rovor, gurka, morötter och physalis.

Efter att ha fått min lök angripen av lökfluga precis varje år trots täckning av insektsnät och fiberduk så har jag insett att lök är något jag kommer få köpa i affären tyvärr.  :angry: Jättesynd för scharlottenlök växte väldigt bra hos mig och gav fin avkastning för lite jobb.

Statusen just nu är att potatisen har kommit upp ca 2dm och det är dags att kupa(har en blåköttad sort och en rödköttad sort), ärtorna har kommit upp bra och börjar sätta knopp, spenaten och salladen växer som ogräs och vi hinner inte med att äta allt, gurkan som jag satte på friland är väldigt liten men det var mest ett experiment. Paprikorna och chilin blommar och har satt några små frukter. Ena chilin övervintrade jag från förra året och det har verkligen lönat sig, i år har den satt över 100 knoppar så jag hoppas starkt på eget chilipulver till hösten.  :inlove: Morötter, rödbetor och rovor har kommit upp jättebra också och ser ut att kunna ge fin skörd senare på säsongen.

Nu är också smultronen som invaderat hela tomten mogna och buskarna med vildhallon har satt kart.  :inlove:

Det är riktigt roliga att odla eget men att anlägga trädgård och land kräver mer jobb än jag trodde!

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.07.06 - 23:30:17 »

Skicka hit det bara! Jag älskar bladgrönt, men tycker det är äckligt med allt sprut så jag äter det i princip aldrig. Blir Willys frysta hackade spenat istället.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544