Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:04:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Omega 6  (läst 14935 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2010.07.05 - 11:53:30 »

Jag funderar över det här med Omega 6. Jag käkar ganska mycket nötter av alla de slag (jag vet....det blir lite extra kolisar, men det är iaf inte socker  :whistle: ). Och solrosfrön blir det också en hel del av. Någon som vet om de innehåller mycket Omega 6?  :blink: Senaste 2 veckorna har astman blivit sämre. Det kan ju vara att gräset blommar för fullt. Men kanske beror det på att jag har dålig balans på omegorna 6 och 3. Bregott innehåller väl inte Omega 6? Och Valios smör borde väl inte heller innehålla det? Jag har ju iofs käkat ganska mycket kött på sistone. Och det har inte varit ekologiskt  :redface: Kanske är det det? Eller! Bah! Ipren rekomenderas väl inte till folk med astma? Det kanske inte alls har med omegabalansen att göra!  :smack_head: Det kanske är min medicincoctail på Ipren och Alvedon!  :bang_head:

Men ändå.... det kanske är en bra idé att försöka dra ner så mycket det går på omega 6.  :glare:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.07.05 - 12:10:04 »

Solrosfrön lär ju definitivt göra det eftersom solrosolja är värsta oljan...

Nu sägs det ju att det är mindre skadligt att äta skiten i sin naturliga förpackning, men hur mycket mindre?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2010.07.05 - 12:17:01 »

Helt ärligt så har jag inte en aaaaaning om man ger Ipren till astmatiker eller inte! Sånt har inte jag koll på iom att jag känner få med astma.  :shy:
Men jag känner ett flertal som får lite problem med halsen (att den svullnar lite grann, eller snörper ihop sig, kanske man ska säga iom att det är inåt) när de äter mycket nötter. Så kanske det kan bero på det? Och då kan väl din omega 6-teori stämma bra?
Om jag inte minns fel, så ska man få i sig dagsbehovet av omega 3 bara genom att äta en burk makrill i tomatsås per dag, och det är ju inte speciellt mycket egentligen. 1-2 kapslar fiskleverolja på det, och det bör rätta till sig om det nu är omega-balanserna som krånglar.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.07.05 - 12:55:13 »

Solrosfrön 31000 mg jämfört med vetemjöl 459 mg, vetegroddar 3825 mg, mandel 7954 mg... Ja, jag tror man lugnt kan säga att solrosfrön innehåller jävligt mycket omega-6.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2010.07.05 - 13:44:34 »

 :max-shock: Shit! Det får bli något annat som "müsli" till frukosten. Nötallergi har jag aldrig haft, och hoppas innerligt att jag slipper. Men å andra sidan har jag inte haft pollenallergi heller och det har jag ju fått som vuxen. Men så har jag ju i princip levt på mjölmat och så nära 0% fett som det bara var möjligt innan jag blev LCHF-frälst.

Nu försvinner både linfröna och solrosfröna från frukosten. Dags att tänka om och tänka nytt. :blink: Mera fokus på ost, smör, grädde, fisk osv. Bacon går visst bort också såg jag på Kostdoktorns sammanställning.  http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk 

En sak jag funderar över....går det verkligen att balansera upp ett högt omega 6 intag med att äta mera omega 3? Tar de ut varandra då? För jag har hört att kroppen har lättare att ta upp omega 6 och därför "fylls depåerna upp" med omega 6 och lämnar ingen plats över för omega 3. (blev det begripligt det där?  :crazy: ) Och då går teorin med balanseringen bort. Då kan det inte bli möjligt att balansera. Utan den enda alternativet blir att undvika omega 6 källorna så mycket det bara är möjligt.  :badtongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.07.05 - 16:14:06 »

Jag tror ingen vet. Men den gängse inställningen just nu är väl att det är balansen. Men ska man balansera upp allt  omega-6 så blir det ju en jäkla massa fleromättat fett öht, så det låter ju bättre att ta bort så mycket omega-6 som möjligt.

Ja, fläsk är ett skit! Det kan man ju bara inte avstå!  :dribble: Potatisgrisar till folket NU, säger jag! 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.07.05 - 16:16:32 »

Jag tänker förresten sluta med fiskolja. Jag ska köpa upp mig på djupfryst sill istället. Tänkte om man gör lådor, typ kräftströmming, sånt  man äter  kallt, så kan man väl ta en filé eller hur mycket som nu är lämpligt varje dag.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.07.05 - 20:50:49 »

Fläsk är ivf bättre än solrosfrön - 3334 mg :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2010.07.06 - 15:05:17 »

Men det är ju skit att de ska mata djuren med en massa skräp, så de blir i princip oätliga om man vill undvika allergener och fel fetter.  :angrywife:

En bekant kan inte äta kyckling. Han är nämligen fiskallergiker!  :max-shock:

Jag prenumererar på såna där omega3-kapslar. Men jag glömmer ju att ta dem!  :smack_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.08.10 - 19:18:48 »

Läskigt att mandel har så högt värde också. Det är ju himla praktiskt... Man bör nog i varje fall passa sig för sånt där färdigmalt mandelmjöl som en del hittat på Lidl och var det nu är. Lär ju härskna fort som ögat när det väl är malt.

När jag körde GI som värst gick jag så långt att jag skaffade en spannmålskvarn till assistenten. Köpte ekosäd direkt från bonde, hela korn, och malde vartefter.  :shy: Hur som, jag älskar havre och när jag ville köpa det sa bonden att det inte går att förvara för det härsknar så fort när det väl är tröskat. Havre innehåller ju mer fett än de andra sädesslagen. När jag framhärdade sa han att jag måste frysa det. Det sket jag ju i. Han hade rätt förstås. Det smakade skit när jag skulle använda det efter ett par månader. Hur man får havremjöl och havregryn att hålla sig, det kan man ju fundera över.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #10 skrivet: 2010.08.10 - 20:12:54 »

Havregryn (egentligen flingor av havre) görs av kärnan i havre, genom att havrekärnan ångas och valsas till flingor. Havre har, liksom många andra sädesslag, ett hårt skal (kli) som inte kan digereras, varför det oftast tas bort innan tillagning. Vissa havregrynssorter har delar av kliet kvar, och anses genom detta behålla ett högre järninnehåll.  kANSKE ÅNGNINGEN GÖR ATT DET INTE HÄRSKNAR

 Näringsinnehåll  [redigera]
Havre innehåller mycket tiamin, järn och fiber. Havrekli innehåller fibersorten betaglukan, som förutom att sänka kolestorolhalten hjälper till att stabilisera blodsockernivån samt kan hjälpa immunförsvaret mot bakterieinfektioner. Havre är även den enda källan till vissa antioxidanter som kallas avenantramider.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.08.10 - 20:16:41 »

Tänkte på det, men jag förstår egentligen inte varför det skulle vara så. Och det finns ju havremjöl också. Är det inte det som heter skrädmjöl?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #12 skrivet: 2010.08.10 - 21:42:27 »

Precis, blir god välling på skrädmjöl
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.08.25 - 22:24:51 »

Sesamfrön som är så gott är i princip lika illa som solroskärnor, 25350.  :cry:

Konstigt, för jag har för mig att WAPF listar sesamolja blan de OK oljorna.  :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.08.25 - 22:26:28 »

Jo, banne mig! Kolla listan nästan högst upp på sidan.
http://www.trit.us/knowyourfats/index.html

Nu fattar jag ingenting.  :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544