Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:41:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Smart kaloriräkning?  (läst 22678 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.06.15 - 17:05:57 »

Jag har skjutit upp detta med att hålla koll på kalorierna i ett halvår nu. Detta för att jag kan för mitt liv inte kan  inse hur man kan göra det utan att laga en portion från råvaror varje gång man äter alternativt laga och märka upp portioner.

Men nu fick jag en snilleblixt.  :cool: För det mesta äter i varje fall jag enkel mat som är lätt att räkna på till frukost och nattmat. Typ omelett/fläskpannkaka eller hemulbrödsmackor till frukost, kanske fil med en skvätt gädde och några bär eller en ost- eller korvbit innan jag lägger mig. Återstår alltså middagen som den enda måltid som är svår att mäta, mycket färdiglagat och hoprört från fysen.

Så om jag väger och antecknar allt jag äter till frukost och nattmat och uppskattar middan så borde det ju bli rätt så bra ivf. Jag kan ju mäta upp de middagar som är lätta, när jag lagar en portion direkt från råvaror, som t.ex. fkäskkotlett med gräddsås, och sen är det nog inte så svårt att uppskatta om jag äter lite mer eller lite mindre. Jag tror inte att jag förmår klämma i mig mer än 1000 kalorier ens när jag äter värsta svullomiddan, så jag kan ju kolla en sån måltid också, som entrecôte med massor av bea och rabarberpaj efter :biggrin1:, så har jag ju ett tak liksom.

Så om jag käkar, säg, 500 kcal på morgonen och 350 på kvällen så har jag ju 1150 kvar till 2000 och eftersom jag knappast äter så mycket till middag så vet jag ivf att jag ligger under 2000 kcal, vilket är mitt första mål.

Borde inte det bli ganska rättvisande ändå? Vad tror ni?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.06.15 - 22:05:22 »

Det -borde-fungera.

Det går många tankar genom mitt skalle ang. din mat, men jag får inte ut något vettigt.
 :shake_head:
Jag tänker att jag tror att jag äter mycket mindre än du, men att jag vet inte om jag gör det ändå.
Skulle du fixa makrill-ost-dieten  med lite dekoration , ungefär så kan jag äta rätt långa perioder.
till den basen kan jag slarva rätt rejält med ren godis, choklad och ändå behålla vikten.
Om jag kör bara makrill + ost på dagen och 3 kokta ägg+ smör blandat  och pizzasallad  och sedan på kvällen 1 dl frysta vinbär
går jag ner i vikt så att det tuffar av mig .
men det är inga mängder mat, det är väldigt lite mat ,men jag blir mätt på det. dricker bara bubbelvatten och kaffe har jag aldrig förståt mig på.
som sagt, inget nytt och vettigt egentligen ...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.06.15 - 22:36:27 »

Nej, jag skulle nog inte palla den. Makrill på burk är ingen favorit.

Så här ligger jag så långt.

brunch 488.91 kcal
middag 645.79 kcal
=1134.7 kcal

Bara nattmålet kvar, så det blir helt klart under 2000 idag. Köttbullarna tog jag värdet från SLV och la tll en 5% fett.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2010.06.15 - 23:31:27 »

anade att det va så,
men kan du tänka mängden och jämföra det med ögonmått till dina kötträtter.
Dessutom är jag ingen sås-människa, jag har lärt mig att gilla såser som vuxen,
men är alldeles för lat att göra dom varje dag, så där minskas kalorimängden hos mig  rätt mycket.
Kryddsmör är enkelt och gott, går att frysa och ha länge  i kylen ...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.06.15 - 23:44:18 »

Ja, jag tycker inte illa om det, men jag är så att jag måste äta ett mål riktig mat per dag för att må bra.

Jag fattar nog inte hur du menar. Skulle kryddsmör bli mindre kalorier än sås?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2010.06.16 - 00:06:50 »

jag menar att jag är för lat att göra såser så ofta , så det blir sås kanske 1-2 / veckan under vintern, sommaren glesare än det.
kryddsmör tycker jag bättre om, när jag får ett infall att göra det , har man det i kylen  under några dagar  utan att jag behöver jobba för det.
men det blir inte varje vecka jag gör det heller.

Så för mig minskas kalorimängden rätt mycket av den enkla anledning att jag är lat för att göra såser. det menar jag .

För mig blir en burk makrill riktig måltid.
Om jag kör den med ost på , stoppar jag den i den förhatliga micron  och äter upp som om det vore en pizza.
Styrmannen käkar den gärna med mögelost. (  :puke1:)

Om man vill minimera kolisar eller är sugen på soppa eller befinner sig på båten.
Stoppar jag makrillen med tomatsåsen i en kastrull med en rejäl klick smör och värmer upp till en soppa.

Att äta makrill på burk , bara kallt , är nödmat för oss, vi har oftast en tre-pack  med en liten gaffel i bagageluckan,
men i vanliga fall skulle jag inte käka det kallt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.06.16 - 00:16:48 »

Så du har varken sås eller smör menar du ja, då blir det så klart lite kalorier.

Men nu är jag förvirrad över varför det blir mindre kolhydrater för att du gör soppa!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2010.06.18 - 22:35:50 »

Det finns väl en gnutta kolhydrater i osten  :sneaktongue: , även om den heter  38% sture.
för jag har inte hört talas om att det skulle finnas kolisar i smör  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.06.18 - 23:25:56 »

 :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.06.29 - 02:13:11 »

Det funkar att räkna på mitt sätt.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.06.30 - 03:43:09 »

makrill i tomatsås är mumms!  :tongue: .. men att värma den har jag faktiskt aldrig provat?.. har bara ätit det på en knäckebrödsmacka med örtsalt!.. men att skiva över ost och värma i mickron låter inte fel!... måste nog prova det!  :nod-yes: tackar för tippset idalinda!  :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.08.11 - 19:03:38 »

Insåg att detta utvecklats till en viktdagbok, så jag flyttade det mesta av tråden till Medlemmarnas egna istället.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #12 skrivet: 2010.09.15 - 20:05:53 »

Ni som nu räknar så himla mycket, kan ni lite snabbt peka på en bra och lättanvänd räknare för kalorier, protein, fett och kolhydrater? Förr fanns nån som hette Cal-counter online, men den verkar borta. Och finns det en på svenska är det ju bäst (min dotter som ska ha den) men eng kan funka också. Men bråttom ...  :club_idiot:
Loggat

Ha en fettrik dag!
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.09.15 - 22:34:48 »

De använder nåt som heter MinMat nu. Testade bara lite, men jag gillar den inte för att den använder SLVs databas och värdena man får ut för minerlar, vitaminer och sånt saknar enhet. Det är den biten som skulle kunna tillföra nåt för mig, men ska jag sitta och kolla upp vad som kan vara rimligt så kan jag lika bra göra det själv från början.

http://minmat.net/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.09.15 - 22:38:47 »

Just ja, hittade en annan häromdan som ser bra mycket snajdigare ut. Har inte testat dock, så det kan ju du göra. :bg:

http://www.dumbbell.se/demo/matdagbok
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544