Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:09:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: F-kassan får mig att må illa  (läst 82297 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #75 skrivet: 2011.04.19 - 23:15:46 »

Syns inte så värst i gatubilden, det är det gamla vanliga, men
de hjälporganisationer och delar ut mat och fixar soppa åt folk säger så,
att vanliga pansionärer och sjuka och arbetslösa tvingas till köerna.

Den lägsta arbetslöshetsersättningen är 9e / dag , jag vet inte om de räknar bara arbetsdagar då.
Så sannfinländarna - partiet har fått många anhängare just av fattiga som inget får och som tycker
att det det är onödigt att skicka pengar till portugal.
De verkar inte var så främlingsfientliga som SD verkar vara, utan mer urbotafinnar så vill bara att saker och
ting blir begripliga och vettiga.
Men jag vet fortfarande inte riktigt vad det är för en parti egentligen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #76 skrivet: 2011.04.19 - 23:42:27 »

Den lägsta arbetslöshetsersättningen är 9e / dag

Vad betyder det? 9 euro? Ska det räcka till hyra och allt?  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #77 skrivet: 2011.04.20 - 06:50:26 »

(((...och så får man inte prata svenska???)))
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #78 skrivet: 2011.04.27 - 22:24:24 »

Visst fick man prata svenska i Finland även enligt sannfinländarna  :laugh: ,
de var bara emot att alla andra är tvungna att läsa minst 3 år i grundskolan ett minoritetspråk
man aldig behöver.

Nästan som man skåningar var tvunga att lära sig samiska.
Finlandsvenska lever så isolerad i " sina" städer och kustremsan.
Även i den staden  där jag växte upp i sydkusten fanns en svensk grundskola, men jag träffade aldrig en enda svenskspråkig.

Dessutom lärs det ut bara finlandssvenska, när man sedan besökte Sverige fattade man absolut inget ens vad Stockholmarna sade, vi konvencerade alltid på engelska ändå.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #79 skrivet: 2011.05.01 - 19:20:40 »

Fast det är besvärligt för de svenskspråkiga finländarna. För när de behöver kontakta myndigheterna är det inte alls säkert att de får hjälp på svenska trots att de enligt finska grundlagen har rätt till det. Och den rätten vill sannfinländarna nog ta bort på sikt det med. Då lär det bli ännu svårare.
Redan nu byter man bort svenska namn på svenska orter kartor och på skyltar, bara så där. Hur är det möjligt att man gör så?!  :eek:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #80 skrivet: 2011.05.03 - 01:25:16 »

Den här är också ganska härlig! Läs och njut!

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2422112/forlorade-sina-ben-av-ett-getingstick

Eller inte...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2011.05.03 - 01:42:01 »

Oj! Sånt där blir jag rädd av.  :sadsad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #82 skrivet: 2011.05.03 - 01:54:00 »

Det schyssta är att den här kvinnan har blivit erbjuden ett jobb inom äldrevården, tycker jag. Hur lyfter man någon om man sitter i rullstol och dessutom inte kan greppa om folk? Alltså, Försäkringskassan tänker ju fel både i arbetssituation för den arbetstagande och säkerhet för de som ska få vården. Det här är ju så sjukt så det liknar inte något jag har hört om innan!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #83 skrivet: 2011.05.04 - 22:28:50 »

Fast det är besvärligt för de svenskspråkiga finländarna. För när de behöver kontakta myndigheterna är det inte alls säkert att de får hjälp på svenska trots att de enligt finska grundlagen har rätt till det. Och den rätten vill sannfinländarna nog ta bort på sikt det med. Då lär det bli ännu svårare.
Redan nu byter man bort svenska namn på svenska orter kartor och på skyltar, bara så där. Hur är det möjligt att man gör så?!  :eek:

Jag har alltid räknat med att man måste vara tvåspråkig när man bor på " svensktalande områden" och att det finns tjänstemän i olika myndigheter så att man kan bli kopplat till en sådan, om man vill.
Men med mina svenskkunskaper kunde jag inte i alla fall hjälpa någon svenskatalande efter gymnasiet, inte heller efter universitetet med obligatoriks svensk-kurs. Det krävs ett intresse och praktik för att använda spårket.

Jag pratar helt från den finsktalandes sida, så klart. Min man klagar alltid att det är svårt att orientera sig i Helsingfors-trafiken för det finns så många skyltar på dubbla språk så man hinner inte läsa till sig den informationen man behöver. :lol:

Det mest förvirrande för mig är mina hemtrakter i Kotka ( en hamnstad 15 mil från Helsinki mot öst) där finns snart allt på rysska, på allvar många, många trafikkyltar, info i butikerna, ibland skyltar bara på rysska utan något på finska alls...
Hjälp!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #84 skrivet: 2011.05.04 - 22:36:15 »

Det schyssta är att den här kvinnan har blivit erbjuden ett jobb inom äldrevården, tycker jag. Hur lyfter man någon om man sitter i rullstol och dessutom inte kan greppa om folk? Alltså, Försäkringskassan tänker ju fel både i arbetssituation för den arbetstagande och säkerhet för de som ska få vården. Det här är ju så sjukt så det liknar inte något jag har hört om innan!

Hon ska jobba för de räknar inte med att hon dör inom närmaste 3 månader och ligger inte i respirator heller.
Det är de två viktigaste kriterier de har när man läser vad som står på paragrafer...
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #85 skrivet: 2011.05.05 - 00:20:46 »

Att jobba är en sak. Att jobba med något man inte klarar av rent fysiskt är en annan. Men det struntar väl de i, antar jag.  :mad_roll:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #86 skrivet: 2011.05.05 - 06:11:47 »

Arbeit Macht Frei.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #87 skrivet: 2011.05.05 - 13:15:33 »

Måste bara göra ett positivt inlägg om FK. Min man var i fjol sjukskriven ca 6 mån pga problem med händerna. Blev op för karpaltunnelsyndrom i bägge handleder och ena armbågen (har inte blivit bra ändå) och han fick en superbra handläggare på försäkringskassan.
Kanske berodde det även på att läkarna (både på vårdcentralen och ortopeden) kunde skriva läkarintyg.

Handläggaren ringde flera gånger och frågade ( i all välmening) hur op gått och sa att det inte var några problem med längre sjukskrivning om det behövdes. Han verkade bry sig och frågade min man mycket hur han kände och tyckte.
Nu är min man ganska envis och jobbar trots värk i händer men det är ju knappast beroende på FK.

All heder till den handläggaren  :worshippy:

Det är så man vill att det ska fungera för alla.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #88 skrivet: 2011.05.05 - 14:02:33 »

Roligt att höra att det fungerade bra för er!
Jag kan tänka mig att det är inga stora beskymmer med " korta" sjukskrivningar i äranden där det går att göra något åt
situationen ( väntan på en operation) .
Men det är illa för dom som är sjuka  längre än ett år och kan inte botas, men ändå inte har arbestförmåga.
Loggat
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #89 skrivet: 2011.05.06 - 10:19:24 »

Jo det är sant, min man hade ju turen att inte vara sjukskriven så länge.
Jag hoppas vi slipper erfara vad som händer vid längre sjukskrivning.
Loggat
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544