Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:07:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Någon som har recept på kokosmuffins?  (läst 9752 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« skrivet: 2010.06.13 - 16:32:56 »

Någon gång såg jag ett recept på kokosmuffins. Minns inte var och fattar inte varför jag inte sparade det. De verkade saftiga och jättesmaskiga.

Är det någon som har bakat kokosmuffins eller har ett recept? Improvisera är förvisso kul men det brukar oftast inte bli så bra för mig.
Loggat
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #1 skrivet: 2010.06.14 - 18:30:23 »

Jag hittade ett recept som jag testade. Inte det jag sett tidigare dock, ska fortsätta leta efter det.
Recept:

3 ägg
150-200 g kokosmjöl (jag malde kokosflingor med stavmixer)
200 g smält smör
1/2 tsk vanilj
1/4 tsk salt (blev lite för salt, tar mindre nästa gång)
1/2 tsk bakpulver
kanel att pudra på

Man vispar äggen. Fortsätter vispa medan man häller i smält smör. Så i med resten och häll i smorda formar. Pudra över kanel och grädda i 200 grader i 15-18 minuter.
Det skulle även vara sötningsmedel och vatten i men det hoppade jag över. Jag gjorde 6 muffins av detta men gör nog 12 nästa gång för de blev jättemäktiga.
Förutom att det var lite för mycket salt tycker jag de var riktigt mumsiga. Såg jättefina ut också, höga och fluffiga.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.06.14 - 18:36:55 »

Låter gott. Vi verkar inte ha nåt sånt  recept här förut. Hittade bara en chokladvariant.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.06.30 - 06:57:50 »

tror att jag lade ut ett recept på kokosmuffins förut??... :confused3: om inte annt så finns det ett sådant recept på min hemsida!  :nod-yes:
http://katta.filosoferar.se/index/61883.html
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #4 skrivet: 2010.06.30 - 11:39:14 »

De ser goda ut! Jag ska prova ditt recept också.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #5 skrivet: 2010.06.30 - 17:56:34 »

MUMS säger jag bara  :dribble:

Jag har mixat kokosflingor förut för att få mjöl men jag tycker inte att det blir fint som mjöl  :confused3: Ska man kanske mortla för bästa resultat?!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #6 skrivet: 2010.06.30 - 18:11:50 »

Jag har malt kokosflingor med stavmixer. Det blev inte som mjöl riktigt men ändå ganska fint. Jag ska testa det här receptet med hela flingor, det kanske blir lika bra eller ännu bättre. Annars älskar jag kokostoppar. Synd bara att de blir lite tråkiga efter några dagar i kylen. Nygjorda är de supergoda!
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #7 skrivet: 2010.06.30 - 18:18:21 »

Åhhh kokostoppar, mmm :drool: Såg en variant med choklad i, tror det var i en lchf-kokbok  :nod-yes:

Jag gjorde pannkakor med kokosflingor en gång, eller om det var malda, iaf tyckte jag inte det var gott med bitarna av kokos. Säkert bara för att jag är så van med mjölpannkakor :bang_head:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.06.30 - 20:48:12 »

Peppartopparna vi gjorde till förrförra julen var inte dumma heller. Tror man kan variera kokostoppar i all oändlighet. Mald eller hel kokos, olika kryddor, mer eller mindre ägg, balpulver, hjorthornssalt o.s.v. De något misslyckade "mardrömmarna" var inde dumma de heller, även om de inte blev precis som drömmar som det var tänkt.

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,815.0.html
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1570.0.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.06.30 - 22:27:34 »

maken min gjorde Kesoplättar med kokos i nån vända.. de blev INTE goda!  :shake_head: ... kan iof bero på att jag nyss var uppvaknad från operation då också... men resultatet blev  :puke1: ... mindre kul!

nästa gång jag bakar dessa muffins så har jag planer på att ersätta lite av kokosen mot Pofiber. tror de blir lite mer "muffinsiga" då  :tongue:.. gud jag har inte bakat på lääänge nu!?... måste starta igen!... har slut på Hemulbröd bland annat... och det är oslagbart!  :lol: men så är det ju det där med tiden då....  :shy:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #10 skrivet: 2010.06.30 - 23:20:31 »

Jag har också gjort kokospannkakor med malda kokosflingor. De var inte ett dugg goda, rentav ganska äckliga. Gav dem till hunden som glatt smaskade i sig. Jag har även gjort mandelpannkakor som inte heller var goda. Något som däremot var gott är våfflor med kokosflingor i.

Konstigt det där, både mandlar och kokos är ju jättegott i vissa sammanhang men ibland blir det bara äckligt.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.07.01 - 00:00:38 »

ja precis!... kokos är ju jättegott! men i vissa samanhang blir det liksom sötsliskigt äckligt!?  :tongue_wag: förstår inte riktigt det där...?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.08.16 - 03:26:36 »

Jag har mixat kokosflingor förut för att få mjöl men jag tycker inte att det blir fint som mjöl  :confused3: Ska man kanske mortla för bästa resultat?!

Du behöver en magic bullet.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544