Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 10:53:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hugh "River Cottage" Fearnley på SVT!  (läst 16383 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #15 skrivet: 2010.06.18 - 22:02:17 »

I River Cottage fick man minsann lära sig att göra blodkorv och torka skinka och även att stycka! Hur gick det med blodkorven förresten, Corny?  :lick:
Blodkorven får vänta. Det är inte slaktperiod på grisar förrän till hösten. Och jag ska ha bra gris till detta! Kan ju inte använda vilket blod som helst! För tillfället gick det alltså åt helvete! Förlåt språket, men så var det iaf! Men jo, jag är helt inne på att försöka.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2010.06.18 - 22:13:28 »

Hmmm. Det är inte svepskäl då?  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #17 skrivet: 2010.06.18 - 22:26:09 »

Om vi ska skaffa bin , måste vi först flytta ut på landet.
Jag gillar tanken med djur som inte binder mig hemmet hela året.

Bin verkar vara sådana djur, lika så kräftor och fiskar kan man gå och försöka fånga då när man hinner.
Men om man har grisar och höns , kan man inte åka iväg en vecka eller två på sommaren  :shake_head:
Det kan jag göra med odlingarna.

Jag jobbar med tanken , att bo så att vi kan ha den stora båten på trailern inför sommarens resor.
Men bo i rimlig avstånd från en mindre sjö där man kan fiska  med en liten båt med snurra.

och sedan om barnen på riktigt skulle vilja ta ansvar för djur , skulle vi kunna ha djur också,
men där måste huvudansvaret ligga hos någon annan än mig.
jag är ingen djurvänn, har ingen intresse och är rädd för många djur.
men jag har börjat mjuka mig upp inför tanken att ha höns, gris och ev ankor eller annat.
Men bina verkade vara mer okompicerade saker och dessutom har man ju en rymddräkt när man hanterar dom.

kräftmånad här är augusti, vi är ofta ute med båten en del av augusti , sedan är det skolstarten och skördetiden.
Det är mest styrmannens ansvar att fånga kräftor, och han hinner inte alltid, man måste ju åka till hamnen ock kolla burar varje dag. så det är egentligen inte acceptabelt att inte fånga kräftor, men , menmen .
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #18 skrivet: 2010.06.20 - 21:23:39 »

Jag gillar djur och kommer från en bonnafamilj. Som barn tillbringade jag somrarna på kusinens bondgård och hjälpte till med allt. Men jag känner också att ska man ha djur måste man ha back-up så man kan åka iväg ibland. Funderar på om inte får är djur som klarar sig några dagar på sommaren om någon bara tittar till dom att inget har hänt. Köttkor borde det vara samma sak med.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #19 skrivet: 2010.06.20 - 22:52:40 »

Hmmm. Det är inte svepskäl då?  :lol:
Icke! Jag kommer att få god hjälp med detta lilla projekt om det behövs. Men ska man ha tag i blod, kan det likagärna vara ekologiskt slaktat, och dessutom på "rätt" tidpunkt på året. Jag ska absolut försöka göra blodkorv, men det får, som sagt, vänta ett tag!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2010.06.21 - 10:08:40 »

Jag gillar djur och kommer från en bonnafamilj. Som barn tillbringade jag somrarna på kusinens bondgård och hjälpte till med allt. Men jag känner också att ska man ha djur måste man ha back-up så man kan åka iväg ibland. Funderar på om inte får är djur som klarar sig några dagar på sommaren om någon bara tittar till dom att inget har hänt. Köttkor borde det vara samma sak med.

Det skulle kunna gå att ha djur och dela ansvaret med någon granne.
Sånt går säkert att lösa sedan på plats när man lär känna grannar och kommer igång.

Men är man ingen riktig djurmänniska så är det svårt att börja överhuvudtaget.
Vi är inte där än, huserar bara på en vanlig villatomt, men självklart börjar tanken snurra då när vi hittar till vår " dröm " .
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #21 skrivet: 2010.06.28 - 10:43:23 »

Vilken underbar serie!!  :inlove: Man blir verkligen sugen på flytta in :inlove:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2010.06.28 - 13:15:27 »

Haru sett den första, River Cottage, då? Det huset  is to die for!  :blob:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #23 skrivet: 2010.06.28 - 16:04:15 »

What?! Huset verkar underbart!! Fick inte mycket tvätt gjord idag, men har kollat på alla tre avsnitten iaf  :tongue: Finns det fler säsonger eller? Tänkte på blokorven, jag har inte sett till någon sådan  :sneaktongue:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010.06.28 - 16:25:38 »

Ursäkta, puke-smiliesen skulle inte vara där. Vet inte hur det gick till.

Ja, det finns en hel massa serier! Den som går på TV nu är nog rätt ny. Den första, River Cottage, är nog från 90-talet. Han flyttar ut själv till ett underbart gammalt hus vid en å och försöker leva utan att köpa mat. Jättehäftigt och man får som sagt se mycket mer av hur saker och ting går till. Det var pitch som tipsade on Hugh från början. Tack pitch.  :inlove:

Finns på piraten och idalinda hade väl hittat ivf den första på YouTube.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #25 skrivet: 2010.06.28 - 22:54:16 »

Tänkte väl  :whink: Måste leta efter den andra serien också. Denna här är verkligen mysig, t.o.m älskling tyckte om att titta på den  :smile: Blev dock lite känslosam när de skulle slakta grisen i kvällens avsnitt  :sosad: var så tragiskt att den bökade efter mat på väg in o slaktas  :sosad: I know, I know det är så det går till men ändå  :bang_head:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #26 skrivet: 2010.06.29 - 21:35:06 »

Det som vi tycker är så tragiskt och ledsamt med det hela, är ju bara det att djuren letar efter mat för att överleva, samtidigt som de går en säker död till mötes. Tänk positivt (eller nåt), de har inte en aning om vad som ska hända. Tacksamt nog vet de inte ens att de ska dö förrän de verkligen gör det. Skillnaden mellan att vara en bökande gris och att vara människa, är att vi hela tiden lever med döden i bakhasorna. Vem är lyckligast?  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2010.06.29 - 21:55:12 »

De andra serierna. Det finns en hel hög.  :nod-yes:

Jag skickade dig ett PM förresten. Såg du det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #28 skrivet: 2010.06.29 - 22:40:37 »

Men precis så jag tänkte. Griseknoen gick och letade mat för att klara livhanken och så står det någon bakom nästa krök och har ihjäl glisen :cry: Får verkligen hoppas att dödsångesten inte gör besök just då :eeek:

Tack Hemul  :flowers:, bra du sa det för jag hade inte sett att jag fått PM annars *s* Ska kika på länkarna imorn :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2010.06.29 - 22:45:21 »

Misstänkte det. Jag ändrade i din profil så att du får en popup när du har PM nu. Du får ta bort det om du inte vill ha så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544