Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:20:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 20 dagar kvar  (läst 8090 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.04.15 - 19:57:48 »

20 dagar till City Gross öppnar!  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.04.16 - 21:23:38 »

Akta att du inte får proteinförgiftning under första månaden .... :flirting:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #2 skrivet: 2010.04.18 - 22:21:03 »

Oj, hade aldrig hört talas om proteinförgiftning innan. Var tvungen att googla :blink: Men är väl ingen risk för mig så mycket mackor jag trycker in i kakhålet :redface: Men ibland när man nästan bara äter protein och fett riskerar man att bli proteinförgiftad, om man inte är inuit då, lr?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.04.18 - 23:37:56 »

Mackor!?!?  :max-shock:

Närå. Det händer när man äter i princip bara protein, t.ex. magert kött, och alltså börjar använda protein för energi. Kroppen kan tydligen inte selektera utan bryter ned muskler och organ på samma gång. Så länge man äter kolhydrater eller fett också så är det ingen fara.  :tongue:

Undrar förresten om rabbit starvation beror på att det kommer enorma mängder glukagon i omlopp? Jag har alltid trott det men inte lyckats hitta nåt som verifierar min tes.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #4 skrivet: 2010.04.19 - 09:03:51 »

Okej, jag fattade inte mkt av det som stod på wikipedia om glukagon men klarar mig så länge jag tillsätter någon grönsak och lite fett? :smile:

Varför utsöndras det massa glukagon då? :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.04.19 - 11:08:09 »

För att göra glukos av protein bl.a. Men äter man fett och lite kolhydrater behöver ju kroppen bara lite glukos. Jag föreställer mig att när protein är enda energikällan så pumpas det ut så mycket glukagon att hela helvetet bryter loss. Men det är bara som jag föreställer mig att det är. Jag vet faktsikt inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #6 skrivet: 2010.04.19 - 11:29:26 »

Aha, som om man enkom äter protein utsöndrar kroppen glukagon för att kunna bryta ner muskler för energi?!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.04.19 - 11:39:43 »

Nä, alltså, det här är bara som jag tror. Vi utsöndrar väl glukagon för att göra energi av proteinet vi äter om inget bättre (kolhydrater, fett) finns att tillgå, men som jag *tror* så kan det inte styras så, utan när glukagon väl kommit löst så bryts både protein vi ätit och kroppens protein ner. Men detta kan vara alldeles fel förklaring, jag gissar bara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #8 skrivet: 2010.04.19 - 12:22:04 »

Borde inte våra muskler brytas ner konstant då? Alltså att vi förtvinar helt? :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.04.19 - 18:13:51 »

Det påstås ju att man alltid bryter ned lite muskler på extrem lågkolhydratkost, d.v.s. om man inte äter en viss mängd kolisar eller äter extra protein. De som äter noll kolhydrater tenderar ju att äta rätt mycket protein.

Men det är ju det som händer vid kaninsvält/proteinförgiftning. Kroppen bryter ned sig själv vilket visst går rätt fort. Och det är inte bara musklerna som rycker utan även organ. Hjärtat börjar äta sig självt, De säger att vid svält dör man fortare om man äter bara magert protein än om man inte äter alls. :eek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.04.19 - 18:35:59 »

Lyle McDonald har en artikel om det där.
http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/how-many-carbohydrates-do-you-need.html


Protein losses during total starvation are extremely high to start, gradually decreasing as the brain switches over to using ketones for fuel (this reduces the body’s glucose requirements which means less protein has to be broken down to make glucose). Even so, during complete starvation there is always some loss of body protein. Over long periods of time, this goes from harmful (because function is compromised from muscle loss) to downright fatal. Especially as folks get extremely lean and body protein breakdown increases.

In this context, an under-appreciated fact of liver and protein metabolism (but discussed in detail in The Protein Book) is that over half of all ingested amino acids are broken down in the liver in the first place. A good portion of those can be used to make glucose and this is especially true when carbohydrates are restricted.

Switching from starvation to dieting, this is fundamentally a big part of why protein requirements go up when folks are dieting, more of the ingested protein is being used in the liver to make glucose, meaning that more total protein has to be ingested to make sure there is sufficient amounts to support things like protein synthesis in skeletal muscle.



How Many Carbs Do I Need to Spare Protein Loss?

Early research into the topic of starvation and low-carbohydrate dieting found that as few as 15 grams of carbohydrates per day can limit nitrogen loss in the body. And raising carbohydrate intake to 50 grams per day severely limits the need for the body to use amino acids for gluoconeogenesis (which is why I suggested setting daily carbs on the low-carb days of The Ultimate Diet 2.0 at 50 grams).

This occurs via at least two mechanisms:

   1. The increased carb intake maintains blood glucose and insulin at a higher level (inhibiting cortisol release).
   2. The carbohydrate provides glucose for the brain, limiting the need to break down body protein.

Basically, in the context of dieting, dieters can either jack up dietary protein to cover the increased carbohydrate requirements of dieting or simply eat slightly more carbohydrates to provide them directly. Both have the same end-result. 15-50 grams per day limits the body’s need to break down protein and will allow protein requirements to be set lower than a diet providing essentially zero carbohydrates per day.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2010.04.19 - 21:11:26 »

 :smack_head: :shock: :whistle:

men grattis ändå att du får snart handla i City gross !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.04.19 - 21:24:16 »

Jag tänker nog inte gå dit på öppningen. Läste att det var en timmes kassakö vid deras senaste öppning.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #13 skrivet: 2010.04.19 - 22:01:11 »

Ska läsa McDonalds artikel imorn när ögonen förhoppningsvis inte går i kors  :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.05.07 - 23:31:02 »

Nu är de här och jag har varit dit! Vilka priser! Och vad mycket inälvsmat de hade! Och mumsiga styckdetaljer jag inte sett på ICA på 10 år.  :yay:

Jag köpte njure, fläsk, färsk oxbringa, oxhjärta, fläskkarré och så hade de den där sillen som idalinda pratade om också. 19 spänn för nötnjure och det var inte ens extrapris. De tar säker 65 sådär på ICA.  :huuh:

Pratade med charken också om det där Stjärnkött de har, KRAV och hängmörat, om man kunde beställa annat en finköttet som låg framme och det skulle nog gå bra. Han skulle ringa mig om priser.  :nod-yes:

Jag tyckte det var fint.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544