Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 02:41:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 13   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Till rotfrukternas försvar  (läst 113829 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #90 skrivet: 2011.03.23 - 23:28:37 »

Allvar? Slang för flaska. Tompava har du väl hört?

Klart man har hört pava det trodde jag alla visste vad det var
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #91 skrivet: 2011.03.24 - 00:21:07 »

 :lmao:

Ja, jag köpte en sån där vinsats. Mycket vin har jag bryggt i mina dar, men på frukt och bär. Köpte en vinsats när jag pluggade för sådär 100 år sedan och det smakade utspädd BOB blandsaft. Har hört att det finns bra nu, bara druvmust, så jag blev sugen på att testa. Dröm om min förvåning när det smakade jättegott när jag tappade om det. Som alldeles riktigt vin från bolaget, riktigt kraftigt till och med. Nu ska det stå nån vecka till, sen!  :borracho:

Det blir liksom inte att man öppnar en flaska om man bara vill ha ett glas själv eller en skvätt i maten. Men nu jädrar ska det bli mustiga grytor!  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #92 skrivet: 2011.03.24 - 06:42:05 »

Grytor?!? Jo jag tackar ja!  :lmao:
Apropå potatis så har jag testat att äta en potatis till lunchen varje dag ett par veckor nu. Men det funkar inte. Jag är vrålhungrig när jag kommer hem från jobbet och sötsugen till max. Mariekexen ligger  farligt löst.  :cry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #93 skrivet: 2011.03.24 - 08:33:46 »

Nu vet jag vad är en pava är  :lol: Men inte tack vare er inte  :angry:  :lol1: Det lät ju som det var nån speciell typ utav vin :pippi: Det stod även att butelj var en måttenhet. 1 butelj = 1/4 kanna, men hur mycket är en kanna då? och säg inte fyra buteljer  :lmao:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #94 skrivet: 2011.03.24 - 11:34:20 »

En pitcher (kanna med öl) på krogen, tror jag är på 2 liter, så ska man utgå från det, är en butelj ½ liter. (Och eftersom jag skrev det, tycker jag såklart att det låter MYCKET rimligt!)
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #95 skrivet: 2011.03.24 - 11:37:24 »

En pitcher (kanna med öl) på krogen, tror jag är på 2 liter, så ska man utgå från det, är en butelj ½ liter. (Och eftersom jag skrev det, tycker jag såklart att det låter MYCKET rimligt!)

Ja men då är det så, mest eftersom det var Corny som sa det  :flirting:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #96 skrivet: 2011.03.24 - 11:44:48 »

Vet du. Jag måste faktiskt kolla upp det här lite mer ordentligt, känner jag. Hade inte en aaaning om att butelj var en måttenhet förrän idag. Har alltid trott att det "bara" är ett annat ord för flaska. Vad mycket man lär sig här!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #97 skrivet: 2011.03.24 - 11:49:36 »

Hehe, det hade inte jag heller. Vet inte om det är sant heller, hittade det på google  :laugh:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #98 skrivet: 2011.03.24 - 12:51:58 »

Var det på Wikipedia? För där står det ju följande: 1 butelj = 1/4 kanna = 1/10 kubikfot = 2,6173 dm3. I sådana fall bör en butelj vara så mycket som lite mer än 2,6 liter, och en kanna bör vara ca 10,5 liter. Låter ju rätt mycket idag, men säkert inte helt orimligt iom att det är ett gammalt mått.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #99 skrivet: 2011.03.24 - 13:12:34 »

Nä det var från en "frågesajt" tror det är från frågor som är inskickade till en såndär mobilfrågegrejs som är utlagda på nätet. Men de hade med kubikfot och dm3 lr ngt med. Vad man nu vill ha kubikfot till  :pippi: Låter lite mycket ja. Då bör ju kanna vara som ett mindre fat? Lr?  :lmao: :lmao: :lmao:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #100 skrivet: 2011.03.24 - 13:52:13 »

Ha ha.... här blir man tydligen även allmänbildad när trådarna spårar ut, för tänk så mycket man inte visste tidigare som man av en händelse får veta härinne  :worshippy:
Loggat
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #101 skrivet: 2011.03.24 - 14:00:26 »

Var det på Wikipedia? För där står det ju följande: 1 butelj = 1/4 kanna = 1/10 kubikfot = 2,6173 dm3. I sådana fall bör en butelj vara så mycket som lite mer än 2,6 liter, och en kanna bör vara ca 10,5 liter. Låter ju rätt mycket idag, men säkert inte helt orimligt iom att det är ett gammalt mått.

Samtidigt står det också att en kvarting/kvartsbutelj är 18,75 centiliter, vilket ger 75 centiliter för en butelj. Mer rimligt i mina ögon. Lite googlande säger att en butelj även kan vara lite drygt 8 deciliter, men sådant kan variera med ursprunget. En tum är inte alltid en tum, en svensk tum är 2,47 cm och en engelsk tum är 2,54 cm. Inte så stor skillnad på en tum, men skillnaden blir klart märkbar vid bara lite längre mått.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #102 skrivet: 2011.03.24 - 14:59:00 »

Helt klart mer rimligt i mina ögon också med 75 cl, men det beror ju på att det är ett normalt nutida mått. Jag tänker mer att 2,6 liter kanske var "normalt" förr iom att man väl var fler runt bordet.  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #103 skrivet: 2011.03.24 - 14:59:40 »

När jag på det glada 60-talet röjade på Rockhouse i Köbenhavn, beställte vi alltid en kanna.
Den var på 2.5L Passande f 4 personer  :flirting:
En butelj var 1/4 kanna.
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #104 skrivet: 2011.03.24 - 15:08:36 »

Fast det finns ju större måttenheter än just butelj och man kan med fördel ställa fram flera buteljer eller en kanna, svårt att veta hur de hade det förr i tiden, jag var ju inte med då.

Wikipedia anser att en kanna är lite större än din danska kanna Ena, ca 2,62 liter. Men sådant varierar gärna mellan länderna. Även idag finns det mått som varierar, som en nypa och en knivsudd.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 13   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544