Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:50:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 13   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Till rotfrukternas försvar  (läst 113866 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #105 skrivet: 2011.03.24 - 15:13:05 »

Grytor?!? Jo jag tackar ja!  :lmao:
Ja? Vad är det för konstigt med det? Coq au vin, Beuf Borgignon....  :inlove:

Citat
Apropå potatis så har jag testat att äta en potatis till lunchen varje dag ett par veckor nu. Men det funkar inte. Jag är vrålhungrig när jag kommer hem från jobbet och sötsugen till max. Mariekexen ligger  farligt löst.  :cry:

Så sötsuget gick igång alltså. Tråkigt. Kan du inte äta några kolisar alls om du ska hålla det borta, eller finns det saker du klarar?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #106 skrivet: 2011.03.24 - 17:16:41 »

Jo, jag klarar lite kolisar, man jag kan tydligen inte käka det vanemässigt. Efter några dagar drar det igång lite försiktigt och efter ytterligare några dagar är monstret i full gång. Blä! Det får bli helgnöje att unna sig en smaskig potatis med smör på.  :lick:

Greja vin för mustiga grytor.....när det är så gott att dricka....?  :whistle: Tyckte du nämnde något om att det var riktigt gott...... eller hörde jag fel? Buteljera i lagom portionsförpackningar vettja. Så känns det inte trist att bryta en hel flaska. Finns det inte små söta flarror i 1,5 dl stuket? Typ? Så du kan unna dig en slurk ibland i medicinskt syfte?  :flirting:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #107 skrivet: 2011.03.24 - 17:38:55 »

Det har jag redan räknat ut! Jag ska ha det på ölflaskor. Många blir det, men mer lagom portioner för mig. Kapsyler är också jättemycket billigare än kork och enklare att sätta på.  :lol:

Jovisst, det smakade toppen! Det står och klarnar nu så det borde bli ännu bättre sen. Skulle helst stå till sig nån månad också, men det hoppar vi nog över för de första flaskorna. :flirting:

Är det så bra som jag tyckte när jag provsmakade blir det definitivt fler gånger. Jag köpte en väldigt dyr sats, den dyraste jag hittade på nätet, nästan 400 spänn kostade den. Räknade ut att det blir ungefär 14 kr per flaska (riktig flaska) och det är ju inte farligt. :tongue:

Japp. Medicinskt och kulinariskt syfte.  :flirting: Jag blir sugen på ett glas vin ibland, men jag är alldeles för snål för att öppna en flaska om jag är själv, för det mesta kommer ju att bli förstörd då. Men jag har faktiskt en metod för det också. Jag letade länge efter riktigt små flaskor - hopplöst. Så lanserade Chiquita de där löjliga jättesöta fruktshotsens, ett 4-pack med 150 ml i varje. Då slog jag till. Perfekt, 150 ml är ju ett glas ju! Jag har glömt vin i såna småflaskor uppåt ett halvår och det var fortfarande bra. Perfekt för den ensamstående skåpsuparen. Tråkigt med plast, men det är ju inte dagligen och man ska inte sila mygg.

Men jag är t.o.m. för snål för att offra en sån för att jag vill ha lite i såsen, så det här blir perfekt det. :drool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #108 skrivet: 2011.03.24 - 18:47:09 »

Nu är det några år sedan som jag gjorde vin på vinsatser men då blev iaf vinet tillräckligt starkt för att hålla jättebra. Jag tappade upp vinet på vanliga vinflaskor med skuvkork och jag kunde öppna en flaska och bara dricka lite och resten höll länge. Så det blev betydligt starkare än vanligt lättvin. Det ska ju finnas nån alkoholmätare vill jag minnas så att man kunde kolla alkoholhalten.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #109 skrivet: 2011.03.24 - 19:01:35 »

Jo, men jag har gjort vanligt bordsvin. Det bör vara 11-12% om jag minns rätt.

Brukar du göra vin på frukt och sånt också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #110 skrivet: 2011.03.24 - 19:06:14 »

Nä, det var en sån där vinsats som jag köpte på affärn. Det var tetror med färdig fruksaft och sen tillsatte man nåt (följde bara beskrivningen) och satte i en damejane med ett sånt där vinrör som pluppade. Vinets styrka skulle bli som lättvin för annars var  det olagligt men det blev betydligt starkare. Det var mer än några år sen, förresten, det var säkert 10 år sen om inte mer.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #111 skrivet: 2011.03.24 - 19:14:38 »

Ujuj, jag blir så sugen av det här pratet att jag vill hinka upp lite nu men det får jag inte göra.  :nonono:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #112 skrivet: 2011.03.24 - 19:24:45 »

Mmmm, rödvin är gott. Men jag tror inte att jag längre ids greja med att göra vin själv. Nu blir det mest Bag-in-box-vin. Manifesto har vi snöat in på just nu. Ska jobba imorgon annars hade jag tagit mig ett glas nu men det får bli imorgon kväll. :lick:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #113 skrivet: 2011.03.24 - 19:35:30 »

Tyckte det var buslätt! Men det är klart, jag jämför ju med att plocka och skära, mala, musta tiotals kilo frukt eller bär. Så jag tyckte att tömma en dunk och pytta på lite vatten var gesvint, jag. Jag kanske gnäller sen när jag ska kapsylera 60-70 flaskor.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #114 skrivet: 2011.03.24 - 20:00:56 »

Ja, förmodligen. Men sen får du ju dricka det och det brukar inte vara så tungt. :whink:
Loggat
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #115 skrivet: 2011.03.24 - 20:09:23 »

Åh, vin som kan vara så gott!  :drool:
Jag försöker hitta halvflaskor på bolaget men här är det utbudet väldigt magert plus att det vinet jag nu snöat in på inte alls finns på halvflaska här (om alls?). Ibland öppnar jag en vanlig flaska och delar den på två kvällar men oftast smakar vinet lite sämre nästa kväll, men så är det ju unga viner också. Sambon dricker inte vin alls, möjligtvis lite cider men det är allt i alkoholväg.
Vad är vanlig storlek på bag-in-box och hur länge håller sig en box när man öppnat den? Är det ens värt att tänka tanken när det bara är jag som dricker vin?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #116 skrivet: 2011.03.24 - 20:22:14 »

Men det måste ju gå att beställa hem flaskor till ditt bolag? Det går ju överallt annars, så det gör det säkert där också.  Vanlig box är på 3 liter, och den ska hålla i 6 veckor efter öppnandet. Fast jag tror nog att den håller lite längre.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #117 skrivet: 2011.03.24 - 20:27:59 »

Menar du helt allvarligt att en öppnad box håller i 6 veckor? Det låter ju toppen, då kan jag skippa småflaskorna som blir rätt dyra. Jag tänkte inte alls på att man kan beställa, då kan jag se om mitt nuvarande favoritvin finns på box!  :thumbsup:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #118 skrivet: 2011.03.24 - 20:34:14 »

Kolla systembolaget.se, vet jag. Där står allt om systemets produkter. Mycket dricknyttigt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #119 skrivet: 2011.03.24 - 20:35:46 »

Det ska jag göra, tack!
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 13   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544