Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:06:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ny bak-bok (sukrin)  (läst 40751 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #15 skrivet: 2010.04.09 - 13:56:02 »

:wave:

sukrin har för mig en bismak av godis och gamla tuggummin
jag har aldrig gillat godis eller tuggummi
bara choklad  :inlove:

Har dock använt upp sukrinet när jag minskat sockerhalten i chokladbollar etc till familjen

Jag tror det skulle vara gott att blanda med annan sötning men har inte råd att prova just nu

 :smile:

Hej Fjällmor  :bearhug:

Det där var ju skitsmart idé, att blanda ut med vanligt socker. Jag läste någonstans att det i USA finns en produkt där de blandat erytritol med stevia, för att få 100% sötstyrka som hos vanligt socker. Samtidigt så dämpar stevian den bismaken du syftar på. Får se om det där dyker upp även här i Sverige, hade inte alls varit tokigt.  :cool:

Jag gillar också bara choklad, har aldrig gillat annan godis och därför har jag aldrig förätit mig på det så jag har inga problem med sukrinet. Iom att jag behöver använda mindre än hälften av vad receptet säger eftersom jag hatar när det är sliskigt sött, duger det kanon som ersättning för kakor. Det är mest småkakor jag är sugen på. Bondkakor och chocolate chip cookies och såna där vaniljmördegssaker som bara smälter i munnen. Ta 1-2 sådana kakor till téet är så himla gott.  :thumbsup:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2010.04.09 - 16:40:08 »

Och vad menar du med den kommentaren?

Det faktum att jag tycker att det inte är någon fara att använda sukrin (ur LCHF synpunkt) eller att sukrin framställs mha GMO organismer?

Vi pratade ju om GMO. Jag menar hur hela samhällets inställning förskjuts för varje steg man tar när det gäller något som tidigare varit otänkbart, inte din personliga inställning.

Visst finns det "goda" användningar för genmanipulerade bakterier, men just när det gäller mat tror jag risken är att folk blir vana vid GMO och alltså börjar tro att det är nåt ofarligt och bra.

Som jämförelse, det är inte mer än drygt 30 år sedan abortdebatten svallade. Det dröjde inte många år efter de fria aborternas införande förrän de flesta ändrat inställning och inte tyckte det var nåt speciellt. Så fort ändras alltså folks syn på vad som är liv när man väl tagit ett steg i praktiken och flyttat på gränsen för det tillåtna. Idag diskuterar vi dödshjälp.

Så ingen missförstår, jag är inte alls emot abort (men dödshjälp), men när det hände ansåg större delen av samhället att abort var att ta ett liv, antingen de var för eller emot. Hur många gör det idag? En handfull freaks.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #17 skrivet: 2010.04.09 - 18:47:15 »

Och vad menar du med den kommentaren?

Det faktum att jag tycker att det inte är någon fara att använda sukrin (ur LCHF synpunkt) eller att sukrin framställs mha GMO organismer?

Vi pratade ju om GMO. Jag menar hur hela samhällets inställning förskjuts för varje steg man tar när det gäller något som tidigare varit otänkbart, inte din personliga inställning.

Visst finns det "goda" användningar för genmanipulerade bakterier, men just när det gäller mat tror jag risken är att folk blir vana vid GMO och alltså börjar tro att det är nåt ofarligt och bra.

Som jämförelse, det är inte mer än drygt 30 år sedan abortdebatten svallade. Det dröjde inte många år efter de fria aborternas införande förrän de flesta ändrat inställning och inte tyckte det var nåt speciellt. Så fort ändras alltså folks syn på vad som är liv när man väl tagit ett steg i praktiken och flyttat på gränsen för det tillåtna. Idag diskuterar vi dödshjälp.

Så ingen missförstår, jag är inte alls emot abort (men dödshjälp), men när det hände ansåg större delen av samhället att abort var att ta ett liv, antingen de var för eller emot. Hur många gör det idag? En handfull freaks.

Hmmm...om jag ska vara helt ärlig så låter inte dina argument särskilt genomtänkta.  :whink:

Som jag skrev tidigare, bara för att det är GMO, betyder det inte att det är de facto dåligt. GMO är framtidsteknologi, det finns inte en chans att vi som art kommer klara oss utan det. Vi är några miljarder för många och Tellus är alldeles för liten och utsliten för att orka föda oss allihopa. Så vill vi fortsätta ha alldeles för många miljarder stor befolkning och fortsätta öka, det politikerna syftar på den alltigenom heliga 4%-tillväxten, då måste vi ta genvägar. Att använda sig av GMO är ett av de, och det är en effektiv sådan. Det är antigen det eller att utrota 2/3 (minst) av världens befolkning. Det har faktiskt viskats om det även bland politiker, självaste Bill Gates har varit ganska öppen med den idén, där man använder sig av allmän vaccinering, som han då finansierar som mecenat.

Så GMO kommer vi inte ifrån, hur vi än skulle vilja det. Jag ser inga problem att använda GMO för att bryta ner stärkelse, fermentera ner socker, effektivare bryta ner biomassa till metangas, tillverka antibiotika och andra mediciner, bryta ner föroreningar i naturen (som annars skulle ta tusentals år att brytas ner naturligt) osv osv... Sen kan man ju tycka att det bästa vore att inte klämma ur sig en hel fotbollslag med ungar, inte förorena naturen till att börja med, inte förskriva ut antibiotika så lättvindigt, använda oss av gamla beprövade metoder att hantera sockerkedjor osv. Men vilket är mer troligt!?  :sad:
Vi sitter, som art, rätt rejält i skiten och det minst sämsta av de realistiska lösningarna som finns är GMO. Sen kan man ju ha en debatt om patentregler och denna vidriga moderna sedvänjan att patentera enskilda gener och enskilda genuttryck, vilket är totalt vansinne. Det är bla därför jag är piratpartist.

Så vänja sig vid GMO, den debatten dog för 30 år sedan. Vi har levt med GMO i mycket längre än så. Point of no return är passerad med råge och nu gäller det bara att göra det bästa av situationen.

Alltså missförstå mig inte, självklart är det vansinnigt med GMO. Att plocka ur gener från en ishavslevande fisk och introducera de i träd, för att träden skulle bli lite tåligare och växa även ovanför nuvarande trädgränsen, det är bara galet. Vi har INTE, jag upprepar, INTE, någon som helst kompetens att börja leka gud (i brist på bättre uttryck) eftersom vi ännu inte förstår den fulla komplexiteten hos en hel organism. Anledning att man ändå sysslar med sådana saker är endast pengar. Kortsiktiga vinster, i några få utvaldas fickor. Som med allt annat. Den heliga 4%-iga tillväxten.
Vi vet ju hur det gick när människan introducerade främmande djurarter till en habitat de inte hörde hemma. Det blir kaos, alltid bara kaos. Australien kan ge många sådana exempel, från de där äckliga vårtiga paddorna till katter och kaniner. Så hur kommer det påverka naturen när någon multiresistent, söndermuterad äckelbacillusk kommer ut och börjar mutera vidare och ta över. Som sagt, vi kan alltid lära oss mycket av historien.

Men vad ska vi annars göra!?

Sen förstår jag inte hur du resonerar att abort är ok men inte dödshjälp. Jag vill inte att någon ska bestämma över vad jag får och inte får göra, och absolut ut inte anse sig ha rätt att bestämma över min kropp. Så abort är helt upp till mig, då embryot/fostret är en parasit som lever AV min kropp, har jag full rätt att bestämma om jag vill behålla det eller göra mig av med det. Likaså, om man är gammal, sjuk eller bara allmänt trött på livet, vill jag inte att andra ska anse sig ha rätt att tvinga mig leva vidare, fast jag inte vill. Det är min kropp, mitt liv, mitt beslut!
Sen kan man ju alltid komma med argumentet "tänk om man inte är vid sina sinnens fulla bruk" eller att anhöriga utöver påtryckningar eller tänk om det är bara en depression som kan lösas med lite psykofarmaka och om man har tur några samtal med en inkompetent, usel och sönderstressad kurator.
Men det är inte människan som har tagit det beslutet det är fel på. Vi lever i ett samhälle som sliter ut människor, gör det livströtta, där barnen inte känner att de har tid eller ork att ägna sig åt sina gamla föräldrar, eller ens sina egna barn, där man blir deprimerad pga brist på kontroll över sitt liv, där läkarna är stressade och behöver "få loss" sängen och spara pengar och därför kan utöva påtryckningar på en svag patient att motta dödshjälp. Det är INGEN som har rätt att tvinga människorna att leva vidare, i ett samhälle som gör allt att få de att känna sig ovälkomna. Dödssjuka eller människor med svåra sjukdomar som försämrar livskvalitéen är en kategori för sig. Det är nog ingen, förutom de mest religiösa, som anser att dessa individer ska nekas dödshjälp.

Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2010.04.09 - 21:32:56 »

Citat
Så GMO kommer vi inte ifrån, hur vi än skulle vilja det. Jag ser inga problem att använda GMO för att bryta ner stärkelse, fermentera ner socker, effektivare bryta ner biomassa till metangas, tillverka antibiotika och andra mediciner, bryta ner föroreningar i naturen (som annars skulle ta tusentals år att brytas ner naturligt) osv osv

Kanske inte, men hur menar du att ovanstående föder världens svältande då?

Beträffande dödshjälp så kommer det ultimata beslutet att vara dens vars hand håller i sprutan eller pillerna. Min tilltro till läkarkåren är sådan att jag inte tycker de är lämpliga att fatta det beslutet. Det räcker med den makt de redan har över människors liv. Som jag sa så tycker jag risken består i flyttandet av gränser. Dödshjälp till det lilla fåtal individer som skulle komma ifråga idag, det kanske inte låter så farligt. Men vad blir nästa steg då? För det kommer alltid ett nästa steg.

Och ja, jag är så korkad att jag hoppas att vi inser att hjulen inte kan fortsätta snurra så fort. Gör vi inte det kommer jakten på ständig tillväxt att ta död på oss. Befolkningsexplosionen går att stoppa. Det har Kina visat, även om metoderna inte var trevliga. Men det hade inte alternativet varit heller.

Vad är alternativet? Ett kort och kringskuret liv i sjukdom överlevandes på frankenfood?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #19 skrivet: 2010.04.10 - 00:05:05 »

Citat
Så GMO kommer vi inte ifrån, hur vi än skulle vilja det. Jag ser inga problem att använda GMO för att bryta ner stärkelse, fermentera ner socker, effektivare bryta ner biomassa till metangas, tillverka antibiotika och andra mediciner, bryta ner föroreningar i naturen (som annars skulle ta tusentals år att brytas ner naturligt) osv osv

Kanske inte, men hur menar du att ovanstående föder världens svältande då?

Beträffande dödshjälp så kommer det ultimata beslutet att vara dens vars hand håller i sprutan eller pillerna. Min tilltro till läkarkåren är sådan att jag inte tycker de är lämpliga att fatta det beslutet. Det räcker med den makt de redan har över människors liv. Som jag sa så tycker jag risken består i flyttandet av gränser. Dödshjälp till det lilla fåtal individer som skulle komma ifråga idag, det kanske inte låter så farligt. Men vad blir nästa steg då? För det kommer alltid ett nästa steg.

Och ja, jag är så korkad att jag hoppas att vi inser att hjulen inte kan fortsätta snurra så fort. Gör vi inte det kommer jakten på ständig tillväxt att ta död på oss. Befolkningsexplosionen går att stoppa. Det har Kina visat, även om metoderna inte var trevliga. Men det hade inte alternativet varit heller.

Vad är alternativet? Ett kort och kringskuret liv i sjukdom överlevandes på frankenfood?

Ja dödshjälp där den som önskar det inte kan svälja pillrena själv eller trycka på en knapp själv får väl omgärdas med mycket rigorösa kontroller. Minst 2-3 läkare får göra individuella utlåtanden och de måste vara samstämmiga för att dödshjälpen kan erbjudas. Men jo, jag har heller inget tilltro till läkare alls. De verkar ha förlorat all förmåga till självständigt tänkande (undantag finns såklart) utan kör bara på rutin. Patienten har symptomer 1,3,5,8 och 12, alltså är det sjukdom 11, skriv ut läkemedel nr 15. Att tänka "out of the box" verkar vara stört omöjligt för de. Antagligen eftersom de inte har tid, eller tillåtelse att hålla på med andra utsvävningar, eftersom alla utsvävningar kräver extra tester och tester kostar pengar. I slutändan kommer vi alltid tillbaka till pengar.

För att svara på din fråga, hur ska GMO hjälpa världens födande. Tja, de försöker mha genmanipulation att utöka avkastningen och samtidigt minska utgifterna. Mindre in, mer ut, vill säga. För att uppfylla kravet på "mindre in" måste man oftast kontrollera miljön där grödan växer och eftersom jordbruksgrödor inte kan odlas i kontrollerad labbmiljö måste man tvinga fram artificiella miljöer ute i nature. Det gör man oftast, om vi tar Monsanto som exempel, genom att vräka på groteska mängder pesticider på marken där grödan ska odlas, för att döda av allt levande. Grödan däremot är genmodifierad för att tåla den pesticiden så den kommer frodas, mer än vanligt, eftersom det inte kommer finnas några konkurrenter kvar i marken. Sen tillför man exakta avvägda mängder gödsel och då grödan är även genmodifierad för att ge större avkastning, kommer man få ut mer än man hade fått ut med en normal, icke GMO gröda av samma typ i samma jord, utan pesticider eller gödsel.

Hjulen bör inte snurra vidare så fort, men jag ser inte hur det kommer kunna ske. FYI, Kina har övergett ettbarnspolitiken nu. Nu får alla skaffa fler än ett barn (får och får, det är mycket enklare idag) och med tanke på att Kina är en växande ekonomisk nation, kan du lita på att deras befolkningsökning kommer ställa till större skada idag än det någonsin hade gjort tidigare om de inte hade valt att införa ettbarnspolitiken. Då var de fattiga som kyrkråttor, barndödligheten var hög, det konsumerades mycket små mängder per capita osv... Idag är situationen det rakt motsatta.

Även om vi lyckas på något magiskt visa dra ner befolkningstillväxten till plus minus noll, är vi fortfarande flera miljarder för många helt enkelt. GMO kommer vara nödvändigt för att hålla alla ~7 miljarder vid liv. Som sagt, vad är alternativet? Börja döda av folk? Vem bestämmer vilka ska dödas av och hur många?
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2010.04.10 - 00:10:28 »

Jovisst, Kina vill ju ha ekonomisk tillväxt de med. Befolkningsproppen var nog aldrig tänkt att sitta i för evigt. Men det visar ju att det är möjligt ändå.

Tyvärr är det ju politiker som styr och då är kortsiktig vinst och tillväxt det enda som gäller tydligen.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
beritz58
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 11



« Svara #21 skrivet: 2010.04.13 - 20:18:46 »

jag köpte boken, och sen behövde man köpa Bakepro, sukrin. mandelmjöl.... Ska testa, kommer att tala om vad jag tycker :whink:.
Jag brukar äta turkyoughurt på mornarna. I den har jag solrosfrön, pumpakärnor, linfrön. Var på Coop och köpte ekologiska från Biofood. Brukar annars akktid köpa Saltå Kvarns. Döm om min förvåning när jag kommer hem och ser att Biofoods ekologiska är från Kina :max-shock:. Det känns inte ekologiskt alls :angrywife:.
Blir till att läsa bättre i fortsättningen :confused3:
Hepp
Loggat

Böcker är för knoppen vad motion är för kroppen
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2010.04.13 - 20:45:44 »

Allting från Kina suger! Arsenikrisk.

Mandelmjöl kan du göra själv om du har en kraftig mixer.  :nod-yes:

Jag blev besviken på boken trots att jag inte ens sett den. Känns inte bra med en massa produker som proteinpulver och sukrin.  :nonono:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #23 skrivet: 2010.04.13 - 22:15:22 »

Nu ska jag svära i kyrkan.. :fork_off:
Sukrinet kom med posten idag. Raskt snodde jag ihop en härlig chokladkaka som vi sen åt med hallon och grädde. Med Bookias råd i minnet men ändå lite feg nöjde jag mig med 3/4 av rekommenderad mängd (fast hälften räcker gott har mina smaklökar studerat ut..). Det var ofantligt gott... :thumbsup: :clapping:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010.04.13 - 22:32:37 »

Inga brådskande toabesök?  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #25 skrivet: 2010.04.15 - 21:27:17 »

Nej hemul, jag behöver fortfarande mina linfrön... :crazy:
Loggat
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #26 skrivet: 2010.04.15 - 21:30:38 »

Har gjort dom där hasselnötspinnarna som Bookia var sugen på, fast med sötmandel. Vet inte om det beror på ingrediensbytet, men dom flöt ut som havreflarn ungefär. Så jag la dom dubbla med chokladsmörkräm emellan. Yummie!  :thumbsup:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2010.04.15 - 22:41:06 »

Chokladsmörkräm?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #28 skrivet: 2010.04.15 - 22:46:48 »

Utan att ha läst alla inlägg, och bara början på det om att GMO behövs för att kunna jordens befolkning :) Tänkte att oftast brukar ju naturen kunna hålla en balans själv, men nu är ju vi med och fingrar...kanske kommer ngn sjukdom som sveper bort hälften av oss för att vi är för många. Tycker som det känns att jorden oftast håller ngn slagsbalans av sig själv, när vi inte lägger oss i. Ingen fakta, bara nattfilosofi...

...Dem där flarnen med chokladsmörkräm lät inte helt fel *drägel* :crazy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #29 skrivet: 2010.04.17 - 13:02:13 »

Jag har gjort sockerkakan oxå..fast med citronsaft istället för vanilj. Gott..att mandelmjölet ger lite mer tuggmotstånd än vetemjöl ger en extra positiv dimension (stavas det så?) åt det hela. Och nej..jag tänker inte hålla på och tokbaka på det här sättet. Men just nu är jag så lycklig över att KUNNA göra det, efter uppehållet sen jag ledsnade på steviasmaken  :yay:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544