Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 07:34:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ny bak-bok (sukrin)  (läst 40788 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« skrivet: 2010.04.08 - 10:35:59 »

Gottegris som jag är beställde jag för nå´n vecka sen Annika Rognebys "Bakglädje med LCHF" och den landade igår. De dryga 40 recepten illustrerade med härliga foton får det att vattnas i munnen och klia i fingrarna. MEN...det finns alltid ett krux. I det här sammanhanget stavas kruxet sukrin och ingår i varenda en av läckerheterna. :sad:
Har läst vad jag kommit över på nätet, och självklart även tråden här på bobban. Och baske mig om jag vet vad jag ska tro.. :eeek:
Har iaf bestämt mig för att beställa en påse som test. I väntan på den leveransen..är det nån av er som har erfarenhet och kan berätta? Smakar det som socker? Märks användande på vikt och mående? Finns det andra nackdelar? Tack på förhand.. :cool:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #1 skrivet: 2010.04.08 - 13:54:22 »

Sukrin är en fantastisk uppfinning, det ser ut som strösocker, fast kristallerna är aningen mindre. Det smakar nästan exakt som socker men har mycket skarpare söt smak. Jag har läst på KiF att mängden sukrin i den bokens recepter är minst sagt överdriven, i alla fall för oss som är avgiftade och inte lika vana vid det söta. Så en bra grundregel för alla recept i den boken är att halvera mängden sukrin rakt av. Sen när man har bakat får man känna efter själv ifall man behöver minska mängden ännu mer.

Sukrin är egentligen en sockeralkohol som heter erytriol, finns mycket i bär exempelvis. Den görs mha genmodifierade bakterier som befinner sig i stora tunnor, matas med vanligt socker (och även andra sorters socker) och bakterierna bryter ner dessa till erytriol. Det triggar inte insulinet och inte heller sötsuget. I alla fall inte hos mig och jag är väldigt känslig. När jag ätit nåt med sukrin känner jag mig bara nöjd, sötsuget stillas och man blir inte speedad eftersom insulinet påverkas inte. Kort sagt, sukrin är det bästa som har hänt LCHF rörelsen, jämte kött från gräsuppfödda djur.  :thumbsup:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.04.08 - 17:42:13 »

Citat
Den görs mha genmodifierade bakterier

:max-shock:
Tack för upplysningen. Det visste jag inte.  :inlove:

Fjällmor skrev för inte så länge sedan att hon skulle slänga sitt för att hon inte gillade smaken. Så det varierar visst hur man upplever den, som med stevia. Jag har också gått och velat. För mig är det volymen det har som lockar. Ni vet, det där med "vispa äggulor och socker vitt och pösigt". Jag dragit mig för att testa iom att det kan ge magproblem. När fjällmor slängde sitt tappade jag intresset och vad Bookia säger gör mig inte mer sugen. Sorry, Bookia. Jag vet att du avsåg att inspirera.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #3 skrivet: 2010.04.08 - 20:31:35 »

Hehehehe......

Om någon har sukrin över och inte vill ha kvar det får ni gärna skicka till mig.  :flirting:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.04.08 - 20:58:00 »

Fjällmor hade, men hon kanske slängde när jag nobbade.

Det där jäkla Splenda ska visst vara jättegott, men det vill man ju inte ta i med tång.  :guns:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #5 skrivet: 2010.04.08 - 21:53:02 »

Tack Bookia! För den infon och för att du delade med dig av egen erfarenhet är du definitivt värd en smörklick.. :thumbsup: Har beställt ett kilo och ser fram emot att testa... Rapport kommer.

Attans hemul att krångla till det.. :club:
Men jag tycker om dig ändå...
 :inlove:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.04.08 - 22:00:22 »

Är det mitt fel att det är GMO och att man kan få diarré och kramper va?  :so_mad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #7 skrivet: 2010.04.08 - 22:06:34 »

Ja hemul..det tror jag.  :angrywife:

 :bearhug:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2010.04.09 - 00:13:24 »

Tackar tackar esther  :inlove:

Jag glömde skriva att jag också har den boken. Är dock jättepank just nu, så det kommer dröja ett tag innan jag har råd med att köpa mer sukrin, har endast halv dl kvar och det sparar jag till att strö över bären. Känner mig jättesugen att testa de där hasselnötskakorna samt bountysnasket. De ser helt klart mest lockande ut.  :dribble:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #9 skrivet: 2010.04.09 - 00:30:10 »

Är det mitt fel att det är GMO och att man kan få diarré och kramper va?  :so_mad:

Men hemul...  :smack_head:   Allt GMO är inte farligt.   :rolleyes:

Jag är ju molekylärbiolog så jag kan intyga att sådan form av genmodifiering som dessa bacillusker att genomgått är en av de mest enklaste. Man modifierar en eller några gener som metaboliserar föda, så att biprodukten blir det önskade, istället för vad de nu annars producerar för biprodukter. Har googlat runt lite och det verkar så att den mer exakta proceduren är att man bryter ner stärkelse till glukos som därefter fermenteras. Dvs vanligt hederlig jäsning mha en jäst som heter Moniliella pollinis. Om du bakar bröd mha jäst, dricker alla former av alkohol, då kan du även äta sukrin.  :nod-yes:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.04.09 - 00:30:27 »

Kan man inte köpa billigare nån annanstans ifrån?

Jag tror inte JAG ska bli sjuk av GMOn (i det här fallet), men jag gillar inte GMO öht.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #11 skrivet: 2010.04.09 - 00:43:18 »

Jag gillar inte heller GMO, särskilt inte sånt som Monsanto gör. Det de gör är rent vansinne. Men man får avgöra från fall till fall. I detta fall har jag svårt att se problemet, om jag ska vara helt ärlig.

Jag har inte hittat det billigare någonstans. Har sett någonstans att man får 10% rabatt om man köper 12 påsar eller nåt, men det känns ju verkligen inte lockande. Den mängden skulle ta mig åratal att använda upp. På de nätbutiker jag har kollat ligger priset rätt lika, ca 80kr för en halvkilospåse sukrin.

Sen tillkommer ju frakten, och den är inte billig den heller.  :shake_head:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.04.09 - 01:35:47 »

Problemet, med mycket här i värden, är att accepterar man ett visst mått av någonting är nästa steg lättare att ta och tas nästan alltid.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #13 skrivet: 2010.04.09 - 09:57:59 »

Problemet, med mycket här i värden, är att accepterar man ett visst mått av någonting är nästa steg lättare att ta och tas nästan alltid.

Och vad menar du med den kommentaren?

Det faktum att jag tycker att det inte är någon fara att använda sukrin (ur LCHF synpunkt) eller att sukrin framställs mha GMO organismer?
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.04.09 - 10:26:41 »

 :wave:

sukrin har för mig en bismak av godis och gamla tuggummin
jag har aldrig gillat godis eller tuggummi
bara choklad  :inlove:

Har dock använt upp sukrinet när jag minskat sockerhalten i chokladbollar etc till familjen

Jag tror det skulle vara gott att blanda med annan sötning men har inte råd att prova just nu

 :smile:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544