Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 21:26:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Huvudvärk  (läst 24901 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« skrivet: 2010.04.06 - 13:37:33 »

Hej!
Jag är ny på detta forum. Har ätit lchf-kost i en dryg månad.

Jag undrar hur det har varit för er med huvudvärk, om kosten har hjälpt er. Jag har stora problem med huvudvärk som brukar sitta i flera dygn. Hela min påskhelg blev förstörd.  :sad: Jag har tänkt boka en tid hos läkare för att ev. få starka värktabletter. De receptfria hjälper inte. Antar att jag har migrän.

Innan jag bokar tid för läkarbesök vill jag se om denna kost kan hjälpa mig. Jag har läst att många kan bli hjälpta när de utesluter kolhydrater. Om det finns några här som har blivit hjälpta, hur länge dröjde det innan ni blev bättre. Jag är verkligen nyfiken på att höra om era erfarenheter.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2010.04.06 - 14:08:07 »

Hej och välkommen!  :flowers:  :wave:

Jag är ganska färsk jag med, med denna kosthållning. Lider av migrän, som jag tycker har blivit mer lätthanterlig. Jag märkte skillnad ganska snabbt. Efter typ 1-2 veckor ändrade migränen karaktär. Jag fick fler dagar mellan anfallen. Och anfallen blev lättare att medicinera bort. Nu har jag receptbelagda mediciner iofs, som jag försöker ta direkt som jag känner att ett anfall är i antågande.

Tyvärr har jag fortfarande mycket problem. Inatt låg jag ca 5 timmar med bultande värk som inte gav sig med medicin.  :frown: Men det tror jag beror på att jag har många triggers. Blodsockret är en trigger som jag har fått bukt med med hjälp av kostomläggningen. Men spänningar i nacken, stress, överträning, oträning, oregelbundna sovtider, oregelbundna ättider, för roliga händelser, för tråkiga händelser, för soligt, stora svängningar i lufttryck osv osv triggar tyvärr också igång attacker.

Skillanden jag upplever, efter så pass kort tid (dryga 2 månader) är att jag nu kan se vad jag gjort som triggat ett anfall. Förut gick liksom anfallen in i varandra. Det gör de inte längre. Det hinner bli lite luft mellan anfallen. Utom just nu, då jag haft problem med nacken några veckor. Jag har stora förhoppningar på att detta ska vara rätt medicin för mig. Jag har precis som du läst om andra som blivit helt bra, eller rejält mycket bättre.  :nod-yes:

Hur upplever du själv? Har du märkt ngn skillnad? Bortsett från att din Påsk blev förstörd.

Låter kanske lite egoistiskt, men jag blev glad att få sällskap här med samma problematik. Men du måste förstå mig rätt. Att ha migrän ,eller huvudvärk är inget jag önskar någon!  :shake_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.04.06 - 15:16:11 »

Välkommen!  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #3 skrivet: 2010.04.06 - 18:14:36 »

Tack för svar och välkomnande!  :smile:

Vad gäller huvudvärken har den inte blivit bättre. Jag har haft mycket huvudvärk sista tiden men det behöver ju inte ha med kosten att göra. Jag tänker ge det här lite tid, ett par månader till åtminstone, innan jag kan utvärdera om det passar mig. Jag har läst solskenshistorier om människor som blivit av med migrän på en gång när de börjat med lchf. Tycker det låter nästan för bra för att vara sant. Inte har det funkat så på mig. För övrigt har jag mått ganska risigt, trots att jag åt ganska lite kolhydrater innan också. Jag har tex inte orkat träna alls sista tiden.  :sad: Tråkigt!

Jag blev också glad att få sällskap i huvudvärksträsket, även om jag precis som du inte önskar någon det jobbiga. Vi kan stötta varandra.  :smile:

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.04.06 - 18:21:27 »

Förvånas icke över otroliga förbättringar. Tyvärr så funkar allt inte för alla och speciellt inte lika fort. Själv blev jag av med inkontinens omedelbums, jag fattade inte ens att det berodde på kosten först, men jag går inte ner i vikt. Har generellt fått väldigt stora hälsoförbättringar och tjock var jag ju förut också, så totalt sett är det en stor förbättring.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2010.04.07 - 15:17:55 »

Själva övergången till kolhydratfattig kost kan ju vara ganska jobbig och ge huvudvärk. Jag fick iofs inte mer huvudvärk än innan. Men var hemskt trött och att träna var inte att tänka på. Har börjat lite smått nu. Och gick givetvis ut för hårt i måndags. Men man ska inte lära sig av misstagen, utan chansa gång på gång. Jag ska göra ett nytt försök ikväll igen.  :ninja:

När jag började LCHFa bestämde jag först att jag skulle ge det 2 månader. Men det dröjde inte länge förrän jag ändrade min målsättning till 6 månader. Nu tror jag att jag kommer köra på, så länge jag mår så här pass bättre ser jag inga skäl till att börja äta kolhydrater.

Huvudet är som det är just nu. Men magen mår bättre. Gaserna är borta. Och blodsockerfallen med argt sinne och darrningarna är också borta. Bara det är skäl nog för mig.

Men att gå till en läkare och få bra anfallsmedicin behöver ju inte var en nackdel för dig ändå. Även om du LCHFar. Jag resonerar som så att varje migränanfall bäddar för nästa. Det gäller att hålla dem så lindriga och korta som möjligt för att kunna dra isär dem mer och mer. Det har jag inte hajjat förrän sent. Mycket sent. Tror det är därför jag mår som jag gör nu. Hade jag förstått tidigare hade jag säkert inte behövt bli så pass känslig som jag är nu. :blush:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2010.04.07 - 15:19:08 »

Själv blev jag av med inkontinens omedelbums,

Otroligt vilka effekter kosten kan ha. Synd att allmänmedicinarna inte fattar det. Eller iaf fattar otroligt långsamt.  :angrywife:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #7 skrivet: 2010.04.25 - 22:35:08 »

Den där kraftiga pulserande huvudvärken jag har ibland har jag inte känt av på två veckor nu. En aning huvudvärk har jag varje dag men det kan jag stå ut med, i alla fall nu. Jag är jätteglad att jag slipper den där hemska värken. Må den aldrig komma tillbaka  :badtongue: Jag vet inte om detta beror på kosten men jag skulle tro det.   :lol:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.04.25 - 23:25:44 »

Se där! Det behövdes bara att du berättade om det för oss så blev det bättre.  :clapping:

Du ska se att du fortsätter att bli bättre. Om det redan är sån skillnad så tror jag nästan du kan förvänta dig mer. Det hoppas jag ivf.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2010.04.26 - 10:38:17 »

Härligt, härligt!  :thumbsup:

För egen del går det lite framåt och lite bakåt. Men i veckan som gick hade jag faktiskt hela 6 dagar i en följd, utan migrän!  :yay: Nytt personbästa sen semestern förra sommaren.  :nod-yes:

Men nu är jag dunderförkyld, så då molar och spränger skallen av det skälet.  Men hallå! Skulle man inte slippa förkylningar och sån skit med sån hära kost? Jag känner mig lurad!  :so_mad:  :tongue_wag:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #10 skrivet: 2010.04.26 - 12:58:23 »

Härligt att det går åt rätt håll för dig!  :thumbsup:
Jo jag har också hört att man ska slippa förkylningar  :rolleyes: men det verkar nästan för bra för att vara sant tycker jag. Hoppas att din dumma förkylning går över fort åtminstone.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.04.26 - 13:56:31 »

Det gäller nog många men inte alla. Blir man förkyld så tycker de flesta att det är lindrigare än förr. Utom Sorla då.   :whink:

Själv hade jag mitt livs lindrigaste förkylning i vintras. Det var den första sedan jag började lowcarba hösten 05. Hade förut ivf en rejäl förkylning per vinter. Den satt i uppåt en vecka, men det var första gången i mitt liv jag inte mådde dåligt av en förkylning. Bara nös och hade snuva, inget annat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2010.05.02 - 13:22:19 »

Du var säkert bara allergisk mot något..... Jag är allergisk mot kollegors baciller iaf. Men nu har jag delat med mig till några fler. Minst 5 stycken som jag har träffat har blivit lika hostiga och snoriga. De var visst också allergiska!  :shy:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.05.02 - 18:28:40 »

 :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #14 skrivet: 2010.05.03 - 17:52:42 »

Jag hade ofta migränliknande huvudvärk tidigare men inte nu längre. Däremot så får jag ofta ont i huvudet, framförallt när det är stökigt på jobbet. Men migräntabletterna ligger orörda i lådan.
Loggat

Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544