Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 08:08:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: DAMP och LCHF  (läst 38196 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2010.03.28 - 00:04:05 »

Här har vi fått diagnos på en unge, och jag har dessutom förstått att det finns fler föräldrar som har fått det här. Diagnos, alltså.
Alltså undrar jag, hur har den här kosten funkat på era barn? Har det blivit bättre, eller har ni inte märkt någon skillnad från vanlig kost?
Desssutom undrar jag om era ungar äter någon form av mediciner.

Vill ni inte berätta officiellt, så är jag glad för privata meddelanden.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.03.28 - 03:58:13 »

Vad tråkigt. Men kanske skönt ändå att veta?

Man har ju hört att folk tycker deras barn med "bokstavsdiagnoser" blir bättre utan kolhydrater. Jag ville bara nämna en sak jag hittade på Wikipedia som jag tyckte var intressant. Det finns undesökningar som visar att hjärnan hos barn med den här och liknande diagnoser inte kan utnyttja glukos som den ska, samtidigt som socker så klart triggar. Kanske är det bättre då att hjärnan (delvis) går på ketoner och behöver mindre glukos?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #2 skrivet: 2010.03.28 - 10:25:34 »

 Jag har läst ngt liknande som Hemul men det stod nog bara om någon speciell fettsyra som gjorde barn med liknande bokstavskombinationer lite lugnare, har för mig det var från fisk.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2010.03.28 - 12:42:48 »

Med tanke på hur min speta till dotter blir när hon konsumerar socker så....... Jag är övertygad om att alla ungar skulle må bättre utan socker och även till viss del kolhydrater. Med eller utan bokstäver.

(Jag arbetar långsiktigt för att skära ner på sockerkonsumtionen här hemma. Tror det kan vara bra, innan hon blivit tonåring med allt vad det innebär. Men det är inte lätt med mor- och farföräldrar som lever enligt sin gamla skola och dessutom hävdar sin rätt som just mor- och farföräldrar att få skämma bort barnen.  :angrywife: :so_mad: :fork_off:)

Fettsyran Omega3 sägs hjälpa upp koncentrationsförmågan. Och det kan nog stämma tror jag. Mina ungar får Omega3 i kapslar. Jag försöker komma ihåg att ge till varje middag. I perioder glömmer jag. Men jag märker skillnad på dem när jag lyckats komma ihåg under en längre period. De har lättare att koncentrera sig i skolan och känns jämnare i humöret. (Tyvärr är barnen inga stora fiskätare.  :redface: Mannen är allergisk så det blir ganska omständigt att laga dubbelt. Även om vi ibland får ett ryck. Men tyvärr har de inte blivit riktigt vana vid fisk av det skälet. )

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2010.03.28 - 13:41:37 »

Vad tråkigt. Men kanske skönt ändå att veta?
Inte alls! Diagnos eller inte, det är ju min unge ändå!  :lol: Nu däremot så finns det viss chans att få mer hjälp i skola och så. Det är väldigt, väldigt skönt däremot!

Sorla och Ekub, visst kan Omega 3 hjälpa upp det hela. Det finns många som har blivit bättre med hjälp av det. Bara det att jag hade fått för mig att det fanns föräldrar på det här forumet som hade barn med samma problematik, och som hade blivit bättre med hjälp av kosten.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2010.03.28 - 14:28:45 »

Jag väntar också med spänning. Jag tycker ämnet är oerhört intressant.  :wave: Och jag är verkligen glad för eran skull att ni fick veta vad som fattas er unge. Vad jag förstår kan det skilja mycket, beroende på var man bor, hur villiga skola och landsting är att hjälpa till med att ställa diagnos.

Man vill ju allt gott åt de avkommor man har. Och allt som är till hjälp i den strävan är endast positivt.  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2010.03.28 - 17:23:08 »

Om det finns diagnoser ...  :laugh: en hel hög.. mest asperger och språkstörning med kort stubin .
Och ja, kosten gör nytta
och
 ja socker är levande katastrof ( efter en kvart efter intaget är 3 .värdskrig på vår ovanvåning ett faktum  !)

Minstingen som har språkstörning har fått under säkert 5 år eye-Q och Mor-Epa tabletter, och vi vågar inte vara utan,
så stor är skildnaden nu på humöret både i skolan och här hemma.
Vi har ingen annan medicinering, för det finns inget för just dom här diagnosena.
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.03.28 - 18:57:52 »

Hej!

Min storson har diagnosen ADHD och kommer också från autismspektrum men har bara drag av det kvar idag.
Vi har valt att inte mediciera ADHD'n, något storsonen själv resonerar kring här:

http://web.mac.com/fjallmor/Webbplats/Blogg/Poster/2010/2/26_adhd.html#

Det finns flera inlägg i vår blogg av mig och/eller honom om tankar kring ADHD. Botanisera gärna om du vill. Hojta och fråga om du vill. Allt är tillåtet och ingen fråga är dum.

Om omega 3
För oss var det en revolution.
Det som skedde kan jag inte skriva ner nu, men precis som i idalindas familj så vågar vi inte vara utan den. Barnen äter eye q, som det också finns en del studier på:

http://www.equazen.co.uk/default.aspx?pid=49

Hur många år är han/hon..?

 :snowhappy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2010.03.28 - 20:25:40 »

Tack idalinda och Fjällmor för era svar!
Skönt att veta att kosten kan hjälpa till såpass mycket. Har nämligen funderat mycket kring detta med medicin och mat osv. Barnet är 10 år gammalt, och jag har inte jättestor lust att proppa den lilla kroppen full med mediciner.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.03.28 - 20:31:35 »

ok

min storson är 12

vill du ha hela artilleriet..?

 :cool: :pippi: 

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.03.28 - 22:40:46 »

Du kanske får börja lowcarba till sist då Corny? För det lär väl vara svårt att ändra kosten för bara barnet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.03.29 - 10:07:35 »

Har också läst att man skall undvika glutamat men det gör du väl redan kanske.
ANki
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2010.03.29 - 13:05:15 »


vill du ha hela artilleriet..?

Nu hängde inte den här tanten med! Vilket hela artilleri?  :guns:  :kungfu:

Fast det är nog lika bra att du skickar hela artilleriet!!!  :inlove:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.03.29 - 13:21:46 »


vill du ha hela artilleriet..?

Nu hängde inte den här tanten med! Vilket hela artilleri?  :guns:  :kungfu:

Fast det är nog lika bra att du skickar hela artilleriet!!!  :inlove:

Alla små delar vi gör för att storsonen ska mås så bra som möjligt utifrån sina förutsättningar.
Kanske någon av dem kan vara till glädje också hos er..?

Förlåt om jag var otydlig  :redface:

 :shy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #14 skrivet: 2010.03.29 - 13:24:17 »

Du kanske får börja lowcarba till sist då Corny? För det lär väl vara svårt att ändra kosten för bara barnet.
Äter ju i princip husmanskost hemma, så det är väl bara att dra ner på pasta och bröd...
Det är ändå inget som är speciellt populärt här! Tror faktiskt att ägg och bacon och annat gott till frukost skulle uppskattas mer.

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544