Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 04:58:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Diverse hälsorelaterade nyheter  (läst 6375 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2010.03.23 - 19:40:14 »

Då jag följer en himla massa bloggar snubblar jag ofta över nyheter som inte tas upp inom svenskspråkiga tidningar förrän om flera månader, om de tas upp alls. Det mesta är ju såklart på engelska men för er som inte känner är så duktiga på engelska finns google translate, som funkar helt tillfredställande. Jag kan lägga in den översatta nyheten jämte länken till originalsidan.

En av de mest populära statinerna har visat sig orsaka stora njurskador som kan leda till döden. [Svensk översättning]

Rotarix, vaccin mot rotavirus (för småbarn) har visat sig vara kontaminerat. [Svensk översättning]

Konsumption av HFCS eller High Fructose Corn Syrup, vanlig tillsats i de flesta livsmedel, har visat sig leda till avsevärt större viktökning än vanlig socker. [Svensk översättning]
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.03.23 - 20:13:50 »

Jaså, läsa en himla massa bloggar, det har du tid med, men inte att vara här hos oss. Nähä.  :sadsad: :cry:

Läskigt det där med vaccin.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2010.03.23 - 20:35:45 »

Jag läser rubrikerna, det är typ allt. Om något verkar lockande, läser jag hela nyheten, men nu snackar vi om 5-10% av alla nyheter i bloggarna jag följer.  :flirting:

Ny typ av insulin har utvecklats, denna variant andas in och sprids ut i kroppen via lungorna. [Svensk översättning]
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.03.23 - 21:11:39 »

Insulingrejen är dock inte speciellt ny. Det där har forskare testat på i många år, men kanske har det gått igenom nu då. Måste erkänna att jag inte läste artikeln så noga. Jag vet inte varför, men jag tycker att tanken på att insulin ska spridas via lungorna är lite läskig.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2010.03.23 - 21:33:15 »

Jag tycker tvärtom, det känns mer "naturligt" att inta medicin på det viset än att sticka hål på hudet och spruta in det. Fördelarna är, som det nämns i artikeln, att medicinen kommer direkt i blodet via kapillärena som omsluter alveolerna.

Att slippa sticka hål på huden och på det viset orsaka lokala infektioner och inflammationer, samt slippa magbesvär om medicinen intas oralt, är ju skitbra tycker jag. Dessutom blir det lättare att dosera då mycket mindre mängder av medicin krävs, då finns även större chans att all medicin metaboliseras så vi slipper kissa ut överskottet och förorena vattnet.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.03.24 - 08:05:07 »

Intressant!
Toppen Bookia, att du tar dig tid att kolla runt och sedan lägga in länkar här, tack så mycket! :flowers:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #6 skrivet: 2010.03.25 - 01:26:00 »

Den massiva döden av honungsbin världen över visar sig vara orsakat av pesticider och diverse andra kemikalier. [Svensk översättning]

Rön från "Human genome project" används av USA för att utveckla etniskt specifika biologiska vapen. [Svensk översättning]

Diabetesspridningen i Kina har nått epidemiska proportioner. [Svensk översättning]

En experimentell vaccin som har potential att stävja tarminflammationer och tjocktarmscancer är under utveckling. [Svensk översättning]
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.03.25 - 08:53:01 »

Alltid verkar forskning kunna vändas till något hemskt syfte  :cry:

Det finns en stor del forskning på genom även vad det gäller hundar inom molekylär genetik. Man har tagit hunden därför att man då kan studera flera generationer över kortare tid. Hundar och människor uppvisar också mycket av de samma sjukdomarna. Det som jag tycker är skrämmande när det gäller fynd av felkodning av de kvävebaser som bildar såkallade "Snippar", är att man i USA kan ta patent på dem  :max-shock:

Hursomhelst, jag är fascinerad av att vetenskapen har nått så långt. Jag var för några år sedan på en föreläsning med bland annat Kerstin Lindblad-Toh vid SLU i Uppsala, och jag kan inte säga annat än att jag blev imponerad av kunskapen hon redovisade, även om det också känns skrämmande.

http://www.vr.se/huvudmeny/pressochnyheter/nyhetsarkiv/nyheter2007/prestigefylltbidragtillungsvensktoppforskare.5.41038e13113fc555eb88000242.html
 
http://forskningochmedicin.vr.se/knappar/tidigarenummer/innehallnr22007/hundstudiergernykunskapomdiabetes.4.aae1aa51132473084980001414.html
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.03.25 - 16:55:53 »

Ja, som den där bröstcancergenen de håller på och bråkar om. Och Monsanto som försöker patentera grisen. Fy fan!  :puke1:

Jag tycker det är så himla konstigt att man kan patent på något som inte är uppfunnet eller konstruerat eller hur man ska uttrycka det.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #9 skrivet: 2010.03.25 - 19:36:37 »





Könshormonsstörande kemikalie större fara än man tidigare trott. [Svensk översättning]
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.03.25 - 20:09:13 »

Vi har beställt sportflaskor härifrån ..  de har nappflaskor också för de som behöver det ..

http://www.kleankanteen.se/shop/
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.03.25 - 20:24:45 »

 :flowers:

vilken fantastisk tråd!

Tack!!!

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.03.25 - 22:37:34 »

Vad är gängorna gjorda av i de där flaskorna? Jag har sett stålflaskor med en gängad bussning i nån slags gulmetall.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.03.26 - 00:33:47 »

Vi har inte fått våra än, de är så nyligen beställda.
Men vad jag har förstått så är det rostfritt stål i gängorna i själva flaskan och Polypropen (polypropylen) i korken.

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.03.26 - 02:37:05 »

Du kan väl rapportera sen? Fast de var ruskigt dyra om man vill ha några stycken.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544