Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.10 - 13:16:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 212 213 [214] 215 216 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1067880 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3195 skrivet: 2016.06.08 - 08:41:29 »

De där paketen brukar vara rätt stora, största modellen på flak, så det blir en del. Men är man lat gör man ju så klart på mer än ett flak så det räcker länge sen. Tar ju liten plats om man koncentrar buljongen ordenligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3196 skrivet: 2016.06.08 - 16:01:54 »

Wow! Det där med kryddorna i frysen hade jag inte en aning om! Eller... jag har ju märkt att mina matlådor som fått vara i frysen alltid är lite tråkigare. Så det har med att kryddorna försvagas alltså?!

Ett flak säger du. Hur mycket är det då? Skulle det gå ner i en pastakastrull, typ?

Om jag gör en laddning kommer jag nog försöka skapa mig en ny frukostrutin och dricka en mugg buljong till frukost istället för min lilla mugg med yoghurt. Jag tror jag skulle må bättre av den rutinen. Banne mig. Jag måste ändå ut och handla. Jag kan åka till grossen istället för lilla ica, så kan jag sondera terrängen. Om jag skulle börja koka buljongen på morgonen i morgon bitti när jag kommer hem från jobbet, kan den stå och puttra lite stillsamt till jag vaknar på eftermiddagen då? Tack för inspirationen Hemulskan!  :smooch:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3197 skrivet: 2016.06.08 - 16:27:29 »

Ja, enligt min erfarenhet så är det så. Om det finns vetenskapligt belägg vet jag inte. Grädde brukar jag heller aldrig ha i rätter som grytor som ska frysas. Den torkar liksom in och så får man slå på ännu mera grädde när man värmer. Fryser med spadet som det är bara. Fast för matlådor är ju inte det nån höjdare kanske att utesluta varken det ena eller det andra. Men annars är det rätt praktiskt. Man kan ju variera ett enda köttkok så det blir en massa olika rätter av det.

Minns inte hur mycket de brukar väga. Runt kilot kanske. Och det beror helt på hur stor din pastakastrull är.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3198 skrivet: 2016.06.08 - 20:14:10 »

kanske investera i en (stor) slowcooker. Jag har ännu inte kommit igång med buljongkok för jag vill göra det på gräsbetes ben men det måste jag handla hos en bonde i närheten.  fläskben är svåra att få tag på här hos mig.

Men en slowcooker kan man låta stå och puttra i timmar, helt dygn t.om. om man vill.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3199 skrivet: 2016.06.08 - 21:09:42 »

Ja, slow cooker funkar bra. Men min är inte så stor, så jag använder den mest när jag har köpt kött med ben, när det inte är så mycket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3200 skrivet: 2016.06.10 - 15:16:39 »

Nu puttrar det på spisen. Två paket med fläskben och ett halvt med svål. Summa 60 kr. Lite lök, palsternacka och kålrot på det kan göra att det landar på en summa av hela 80 kr. På ett ungefär.

Allt rymdes inte i pastakastrullen. Men jag kompletterade med min näst största kastrull.

Jag missade att salta och peppra. Huvudet är inte riktigt med idag, för jag vänder dygn. Skit samma. Då får väl köttet koka med istället. Hur länge brukar du koka benen, Hemul, innan du börjar reduceringen?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3201 skrivet: 2016.06.10 - 19:06:29 »

Spelar nog ingen roll med salt och peppar i det här fallet. Det enda man kan använda sånt här kött till är finfördelat i pytt eller i nån soppa och då blir det ju kryddat då. Skillnad om man gör en fin stek eller gryta eller nåt. Jo, fläksben kan vara goda att grilla, men då får man nog marinera dem först. Har aldrig slagit mig att grilla kokta fläskben, men det borde ju funka. Fast inte så kol att koka buljong på benen sen när de är avgnagda förstås.  :tongue:

Tiden är lite hipp som happ här. I slow cookern kan det nog bli minst ett dygn. På spisen över natten eller till nästa kväll, som det passar och beroende på vad jag tror grannarna pallar.  :biggrin1:

Glöm inte att skvätta över vinäger eller vin när du rensat av köttet. Syra gör att mineraler löser ut lättare, säger de som vet. Det blir god smak också. Det skarpa försvinner på nåt sätt när det kokar länge och man ska ju inte ha mängder.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3202 skrivet: 2016.06.13 - 12:19:33 »

Ha! Du fick det att låta så himla lätt det där med buljong.  :rolleyes:

Nu är jag äntligen klar med mitt kok. Jag började koka allt i fredags på spisen i två kastruller. Sen när det var dags att börja med middag fick jag omgruppera till ugnen. Där fick hela klabbet bo till en bit in på förmiddagen på lördagen, då jag rensade och silade buljongen. Sen började operation reducera buljong. Men eftersom jag skulle på utflykt till Uppsala på eftermiddagen fick jag dra ner värmen och sätta på lock. Våga inte skjutton lämna det obevakat med två katter i huset. Och tänk om det hade kokat torrt! Sen när vi kom hem framåt kvällen fick det börja reducera på allvar några timmar. När det var dags för nattinatti fick det åka över i en bytta med tätt lock och ut på ballen i nattkylan. På morgonen (söndag) kunde jag lyfta bort fettlocket. Det har jag läst att man inte vill använda, för det smakar visst inget vidare. Men någon gelé såg jag inte röken av. Men eftersom vi skulle på en till utflykt till Skokloster och vandra lite Upplandsled fick byttan stå i kylen. I morse tänkte jag att jag skulle få fortsätta leken reducering, men nu var det minsann gelé av hela klabbet. Tog typ 3-4 msk och en halv kopp vatten i en kastrull och kryddade på med lite ditt och datt. Så här sitter jag nu och smakar av min livs första egengjorda benbuljong. Gisses vad mycket det blev! 2,2 kilo! Jag tror jag kan vänja mig vid att ha det till frukost istället för yoghurten på vardagarna. Med lite varm buljong i magen klarar jag mig lätt fram till lunch. Och så kan jag variera med att ha i lite okokta rötter i termosen med buljongen. När jag sen ska dricka/äta den är allt färdigkokt! Så himla smutt!

Så nu återstår att se om det kommer ha önskad effekt. Jag håller tummar och tår!

Passande nog sprang vi på de här dagen till ära.  :lick:


* svintorget1.jpg (194.34 KB, 704x471 - visat 497 gånger.)

* svintorget2.jpg (147.99 KB, 435x640 - visat 513 gånger.)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3203 skrivet: 2016.06.13 - 12:52:59 »

Det var ju där jag bröt armen! Kom från fontänen. Jag är där jätteofta. Om du hade rundat huset, till vänster från fontänen, riktning stationen, så hade du kommit ut på den där planen med de livsfarliga träden. La du märke till att SLV bor i byggnaden?

Du kan reducera ännu mera så tar det mindre plats. I princip kan man koka ihop tills det ser ut som sirap, men då får man vara försiktig med värmen på slutet och passa på det. Brukar nöja mig lite innan, skulle gissa att det är 1/10 så mycket som från början. Det är smart att ta största kastrullen/grytan så man får stor avdunstningsyta så går det fortare.

Bra att du gillade det! Prova i såsen också. Den blir för det mest tjock och simmig utan att man behöver reda. Om man har grädde också förstås.Typ stek fläskkarré i skivor, slå på en skvätt vatten så stekmumset lossnar, i men en bit buljong från frysen och sen grädde. Sen kommer du att förstå varför man måste koka en massa buljong hela tiden.  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3204 skrivet: 2016.06.13 - 21:22:06 »

Bra att du gillade det! Prova i såsen också. Den blir för det mest tjock och simmig utan att man behöver reda. Om man har grädde också förstås.Typ stek fläskkarré i skivor, slå på en skvätt vatten så stekmumset lossnar, i men en bit buljong från frysen och sen grädde. Sen kommer du att förstå varför man måste koka en massa buljong hela tiden.  :lick:

Hehe! Jag börjar inse det.  :lol: Nu valde jag att inte reducera mer. Jag gjorde en massa små 2-portionsförpackningar. Nästa gång vågar jag reducera mera. Den ska alltså vara trög även som varm? Då borde det räcka med typ en tesked sen när man ska ha det i en kopp?

Det var ju där jag bröt armen! Kom från fontänen. Jag är där jätteofta. Om du hade rundat huset, till vänster från fontänen, riktning stationen, så hade du kommit ut på den där planen med de livsfarliga träden. La du märke till att SLV bor i byggnaden?

Jodå, vi såg SLV och garvade. Jaså var vi så nära!  :lmao:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3205 skrivet: 2016.06.13 - 21:49:18 »

Den behöver inte bli tjock, men man KAN göra så. Jag brukar ta det innan för jag vill inte riskera att bränna. Stå där och vakta liksom. Jo, ibland räcker det med en iskub om man inte har för stor mugg. Men sås... jag säger bara det, sås!  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3206 skrivet: 2016.06.15 - 11:38:51 »

Tredje dagen med buljongfrukost. Det är gott! Kryddar med paprika, chili, basilika och salt. Vad brukar du krydda med? Basilika och chili nämnde du.

Som sagt tredje dagen med buljong. Undrar hur länge det tar innan det hjälper. Jag har varit sämre i alla lederna senaste dagarna. Men så har jag haft mycket migrän. Hela dagen igår från natten till jag gick och lade mig. Orkade ut en kortis på cykel. Typ 3 km i promenadtakt. Och lyckades spräcka skärmen på min nya fina mobil.  :sosad: Så himla fånigt. Den gled ur fickan när jag fipplade med en klurig och pysslig cache. Touchade stenen jag satt på och ner i den mjuka myllan under granen där jag satt. Den lilla touchen räckte.  :tongue_wag:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3207 skrivet: 2016.06.15 - 12:39:18 »

Näe! Sicken otur! Jag har tappat min mobil så många gånger så jag kan inte räkna, ofta på hårt underlag. När jag bröt armen flög alla delarna åt olika håll och jag fick gå och leta efter batteriet med ficklampa bland löven. Då sprack skalet och en bit gick ur. Det hänger ihop med den där tätningsguckan jag köpte till stövlarna och en bit silvertejp nu. Problemet är att jag har köpt ett extrastort batteri och då följde ett passande skal med. Men skalet går inte att köpa löst och jag vill inte slänga pengar på ett till batteri till som antagligen inte passar i min nästa telefon. Men skärmen har inte en repa. #samsung

Buljongen kryddar jag på känn. Har väl inga favoriter. Vilken örtkrydda som helst och ibland bara salt och peppar. Jo, gräslök är faktiskt väldigt gott i och ger lite färg! Torkad eller från frysen brukar det bli.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3208 skrivet: 2016.06.15 - 12:42:26 »

Jag har ju också tappat den förr. Och mycket värre än den här gången. Så fånigt. Avståndet från min ficka till stenen kan ha varit max 3-4 dm.  :sad: En samsung även denna.

Gräslök har jag ute i odlingskragen.  :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3209 skrivet: 2016.06.15 - 13:33:23 »

Har du kollat vad det kostar att byta glas?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 212 213 [214] 215 216 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544