Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.09.21 - 07:26:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 35 36 [37] 38 39 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1052887 gånger)
0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #540 skrivet: 2011.05.07 - 06:22:34 »

Nä, micro hade inget med saken att göra och det med proteinerna gällde inte blodsockret. Det var nåt mer direkt, som med kasein.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #541 skrivet: 2011.05.08 - 10:18:38 »

Nähä. Jag får se om jag kan se programmet sen då. Så jag blir klok på vad hon menade.
Nu har jag börjat läsa min bok iaf. Och har redan blivit lite klokare. Till exempel. Jag har ju dagar när jag tappar ord. Det har jag skyllt på medicinen. Men det är helt fel. Det är en del av migränen. I första fasen (Prodromalfasen) som varar mellan 12 och 24 timmar är ett av symptomen just att man tappar ord och har problem med koncentrationen och att räkna ut enkla tal. Och eftersom jag får migränanfall ibland upp till 4 och i värsta fall 5 gånger i veckan går jag ju mer eller mindre ständigt omkring och känner mig mer eller mindre korkad.  Ibland har jag dagar där allt faller på plats. Orden kommer till mig, jag kan lätt huvudräkna ut lätta tal och jag minns var saker ligger och hur man gör enkla inställningar på våra maskiner på jobbet. De dagarna är jag alltså helt symptomfri! Det deprimerande är att de dagarna är så lätträknade.  :worried: Resten av dagarna måste jag anstränga mig till det yttersta för att få till det. Antingen för att jag är i Prodromalfasen, eller för att jag är mitt i migtränen eller direkt efter den.  :shake_head: Nå, jag fortsätter att läsa. Kanske hon har den hemliga formeln ur jag ska komma till rätta med eländet också.  :thumbsup:

Nu har jag i alla fall klarat av ett tråkigt dygn. Solbriller och öronproppar har varit mina bästa vänner. Jag vaknade med migrän halv fem i går morse. Medicin och somna om några timmar. Men sen hade vi gårdsstädning och 3 barn som skulle tävla. Så sengångartempo, solbrillor och senare på gymnastiktävlingen, även öronproppar. Inga bra förutsättningar för migrän att lugna ner sig. Så när kvällen äntligen kom och alla fåren var insamlade i hagen så man fick gå och lägga sig var det bara att fylla på med ny dos medicin som fick jobba under natten. Men nu mår jag nästan bra om jag håller ett makligt tempo. 2 barn och en man är borta på tävling idag med. 1 barn åkte på träning, så nu är man solo med tvätten och disken. Känns soft.

Jag fick några tomatplantor av plastmorsan igår som jag ska försöka ta hand om. Vi får se hur det ska gå. De är pyttesmå, så de ska nog få en massa omvårdnad inomhus först i små krukor. Idalinda, visst borde man kunna ha två plantor i samma hink sen? Jag ska fråga i Kwidells tråd föresten. Det är ju där vi har diskuterat tomatplantor. Chiao.  :wave:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #542 skrivet: 2011.05.08 - 10:37:42 »

 :hugsmile: Skönt att du i alla fall fått veta vad det beror på, att du tappar ord alltså. Den vetskapen borde väl göra det lite lättare att börja i tid med förebyggande medicin, eller?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #543 skrivet: 2011.05.08 - 11:06:33 »

Jo, Nizhoni, så tänker jag också. Om jag klarar av att fattade det i mitt förvirrade tillstånd.  :flirting: Jag har känt mig väldigt oroad av den där tidiga Altzeimern, men nu när jag vet vad det är känns det mycket bättre. Och kan jag dessutom dra nytta av vetskapen är det ännu bättre.  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #544 skrivet: 2011.05.08 - 14:14:41 »

Vad är det för bok?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #545 skrivet: 2011.05.08 - 16:06:22 »

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #546 skrivet: 2011.05.08 - 18:57:49 »

Tack. Hoppas den hjälper.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #547 skrivet: 2011.05.08 - 19:47:51 »

 :smack_head: Jag skrev en jätte lista på mat som jag inte får äta  :cry: Den försvann!  :bang_head:

Jag skulle behöva utesluta massor med mat under några månader för att sen ta tillbaka sakta för att se vad jag tål. Det blir inte mycket kvar som jag kan leva på.

Nästan alla sorters ost.  :cry:

Gräddfil, creme fraiche och yoghurt  :byecry:

Alla sorters te.  :worried:

Alla tillsatser

Vinäger

Lök

Ansjovis

Svamp

Massor av olika frukter ffa all torkad eller övermogen.

Lakrits

Gelatin

Sirap

Alla nötter  :cry:

Förpackat kött.  :max-shock: Vad menar hon med det?

Det blir inte lätt. Lunchrestaurangen får jag glömma. Detta tål att fundera på. Klarar jag av den omställningen? Släpa matlåda varje dag. Inte äta tillsammans med mina trevliga arbetskamrater.  :worried: Det är ju dagens höjdpunkt!  :sad:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #548 skrivet: 2011.05.08 - 20:12:46 »

Förpackat kött fattar inte jag heller. Först tänkte jag chark, typ sån dar plastad fuskskinka, men det skulle ju också kunna innebära kött i paket. Skriver hon inte varför man ska undvika det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #549 skrivet: 2011.05.08 - 21:16:29 »

Eftersom tillsatser ska undvikas så gissar jag att förpackat kött innefattar chark- och 'skyddad atmosfär'produkter. Chark borde vara okej om du hittar sådant utan tillsatser men det är svårt. Vakuumpackat kött borde vara okej tycker jag.

Om du skippar lunchrestaurangen och har med egen matlåda istället så tror jag mycket är vunnet även om du inte är lika strikt, hemlagat är alltid bäst för då har du koll på allt.  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #550 skrivet: 2011.05.08 - 22:48:53 »

Det där låter lite grann som att leva med basallergi. Svårt på kort sikt, busenkelt på lång. För tillslut ser man bara vad man KAN äta, och inte vad man måste undvika. Det som du uppenbarligen ska undvika är komjölk, när det kommer till mjölkprodukter, och det måste ju ha med det berömda kaseinet att göra? Alla tillsatser? Hur i hela fridens dar undviker man tillsatser i dagens läge? Går det öht?   :blink: När det kommer till basallergi ska man enbart undvika jästextrakt, och det låter ju rimligt med tanke på att du också ska undvika svamp och lök, samt vinäger, för det är några jäsämnen där som inte är bra vid såna symptom. Annars ska du ju rent krasst kunna äta lök, för det är ju en ren produkt.  :crazy:

Fö så önskar jag dig lycka till! Det är inte helt lätt att ändra om sitt tänkesätt när det kommer till mat, men det är ganska så roligt och lärorikt!  :cheers:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #551 skrivet: 2011.05.09 - 09:28:52 »

Corny, tack. Fast just nu har jag lite svårt att hitta in i det roliga.  :confused3: :sad:


Jästextrakt är ju i princip detsamma som glutamat. Och glutamat påverkar hjärncellerna direkt. Därför ska man undvika dem. Andra livsmedel påverkar adrenalinet, som i sin tur påverkar migränen. Aspartam är en sån tillsats. Men den är lätt att undvika.


Det svåraste blir ju att undvika mjölkprodukterna. Men eftersom hon specificerade vilka mjölkprodukter man borde undvika. Och inte räknade upp grädde, så kanske jag kan använda grädde i äggröran och smör att steka i. Eller räknas både filmjölk och grädde bort när hon sade gräddfil?  :worried: Det kanske innehåller kasein det med? Jag måste kolla det.


Jag hade hoppats på att jag skulle kunna använda gräddost. Men den faller kanske på samma grepp som grädden. Den har hon inte heller räknat upp bland alla ostar. Brie däremot räknade hon upp, och den har jag har käkat massor av de sista två veckorna. Men så har jag haft mycket migrän också.  :smack: 

Det märks att det är en Amerikansk bok översatt till svenska. Det finns en hel del mat uppräknad som inte är vanliga alternativ här. Corned beef och munkar tillexempel räknas upp. Och då är det ändå ett tämmeligen begränsat urval av mat som räknas upp. Hon har spaltat upp 2½ sida med olika råvaror och tillsatser och drycker. Däribland smaksatta kaffesorter! Och sportdrycker som innehåller frukt! Hmm, jag ratar nog alla sportdrycker och håller mig till vatten jag. Jag tar ett saltat ägg efter träningen. Innan jag läste boken tog jag en näve saltade nötter och ett ägg, visserligen.

Men jag konstaterar att det blir ju en jätteomställning det här hur som hellst!
  • Till frukost brukar jag äta Turkisk yoghurt utrörd med lite grädde och linfrön och valnötter och kokosflingor till. Och ägg.
    Jag får behålla kokosflingorna och ägget.
  • Lunch i restaurangen. Det går bort.
  • Mellanmål ibland är nötter. Det går bort. Annars ost. Det går bort. Ibland ägg. Ägg finns kvar.
  • Middag. Den går säkert att ordna. Men såsen brukar bli gräddig och fin. Det går bort.

Jag som redan är mager! Jag måste peta in något annat då. Eftersom jag mår sämre när jag äter mera kolhydrater. Vad ska jag då äta? Såser på kokosmjölk? Olja?

Tur att jag tog en vara hemma och vila upp mig efter migränhelgdag. Jag har mycket att forska i i dag.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #552 skrivet: 2011.05.09 - 09:42:59 »

Grädde kan gå bra om det är syrningen av crème fraîche och de andra mejeriprodukterna hon vill undvika. Vilka ostar står med på listan förutom brie? Är det bara andra mögelostar eller även andra?

Du kan välja att vara mindre strikt och behålla det som är viktigast för dig men som du inte sett någon direkt koppling med migränen ännu, skulle det inte hjälpa så får du prova att utesluta även det. Det är du själv som väljer för det är ändå du som har migrän och väljer vad som är viktigast och vad du tror på.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #553 skrivet: 2011.05.09 - 09:48:09 »

Hon skriver:
lagrade ostar till exempel blåmögelost, boursault, brick, brie, camemebert, cheddar, fetaost, gouda, jack, mozzarella, münster, parmesan, provolone, romano, roquefort, scheweizerost och stilton.

Och då visste inte jag att mozzarella och feta var lagrade. Jag känner mig obildad.  :redface:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #554 skrivet: 2011.05.09 - 09:53:51 »

Fun times! Not.  :byecry:

Mozarella är väl inte lagrad?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 35 36 [37] 38 39 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544