Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 23:58:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 953811 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #705 skrivet: 2011.06.18 - 07:57:55 »

Tjo va härligt!!!  :yay:  :w00t: Hoppas det fortsätter i denna riktning också!!!  :w00t: :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #706 skrivet: 2011.06.18 - 09:13:45 »

Tack!!!! :inlove: :smooch: :heart_throb:

Ja, jag är precis så glad själv! Lördag morgon och ingen migrän!  :banana: :jumplol: :yeah: Får se om jag har marginalerna på min sida, för jag gick och lade mig sent och tog sovmorgon......kan innebära trubbel. Nu håller jag tummarna att det inte blir trångt i skallen.

Dags att börja planera middagar för veckan. När gubben kommer hem ska jag åka och veckohandla. Ska bara spana lite i formumet först.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #707 skrivet: 2011.06.18 - 15:18:20 »

Det måste ju vara kostförändringarna du gjort, eller hur?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #708 skrivet: 2011.06.19 - 00:18:01 »

Ja, det tror jag absolut! Ost och korv har jag konstaterat är stora bovar. OSt åt jag inte så mycket av innan jag började med LCHF. Men efter några veckor insåg jag att ost var en bra energikälla. Det var nog då som förbättringen av LCHF avstannade och jag blev sämre igen efter ett tag.  :bang_head:

Jag fick en liten migränkänning som låg på typ 3-4 på en 10-gradig skala, vid middagstid ikväll. Men vi har haft gäster, så det var bara att hålla fanan uppe. Nu känns det inte helt ok. Så det ska bli skönt att gå och knyta ihop sig.  :yawn:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #709 skrivet: 2011.06.19 - 00:22:03 »

 :clap_jump:

Ost är ju klassiskt, det har till och med jag hört talas om. Men korv? Kan det vara nitriten? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #710 skrivet: 2011.06.19 - 09:26:05 »

Jamen all ost?  :eek: Jag trodde det bara var lagrad stark ost, typ västerbotten och mögelost. Inte den där milda gräddosten eller Goudan som jag vräkte i mig av. Eller vräkte..... det gjorde jag ju inte. Men säkert mellan 5 och 10 skivor varje dag blev det nog. Sen när jag hittade brien, som Citygross sålde så billigt, då blev migränen ännu värre. För det var några gånger jag tog med brie och lite annat småplock istället för lunch, när vi skulle på något event där jag visste att man bara kunde köpa bullar och kakor.

I korven tror jag faktiskt att det är nitriten som är boven. Råkar jag dessutom på korv som jag inte köpt själv så innehåller den ju smakförstärkare också. Då blev sambandet väldigt tydligt. Men korv saknar jag inte förfärligt, bara att det är praktiskt att kunna köpa en korv när man är på stan och behöver få i sig något snabbt. På semestern brukar det bli en del korv. I Finland är det ju nästan nationalrätt, särskilt om man går på någon fotbollsmatch eller på marknaden. Den andra nationalrätten som man blir bjuden på på semestern är ju soppa med korv och rotsaker och givetvis buljong i massor. Smakförstärkare!  = dålig kombination. :bang_head:

Jaja, det är ju ett värdsligt problem. Det kommer att lösa sig på något sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #711 skrivet: 2011.06.19 - 13:50:25 »

Är det inte all lagrad ost och mögelost? Tål du fortfarande färskostar?

Det blir till att börja stoppa korv själv!  :biggrin1:

Men du! Gillar du korv, så köp från Mälarchark vetja! Derar korv var ju hur god som helst, men jag tyckte frakten var för dyr om man inte beställer så mycket, men du har ju familj och kan ta en större laddning. Kilopriset tyckte jag var OK för KRAV.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #712 skrivet: 2011.06.19 - 21:34:54 »

I Finland finns det http://www.maalaistuotevataja.fi/ftp://

jag har ylat om det tidigare http://forum.fetbobba.net/index.php?topic=293.0

De har både ekologiska och nitritfria korvar.
Alla var inte så goda, men vissa är riktigt riktigt bra, jag kommer tyvärr inte riktigt ihåg vilka var dom bästa...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #713 skrivet: 2011.06.19 - 21:42:53 »

Men kan man beställa? Jag förstår ju inget där.  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #714 skrivet: 2011.06.19 - 22:04:04 »

förr hade dom info även på svenska i sin sida, men nu hittade jag inget.
Nej, jag tror inte att man kan beställa från dom, men tänkte bara tipsa Sorla inför en ev. Finlandsresa att kolla
Vatajan nakki och vatajan grillimakkara i butikerna.
I Helsingfors fanns det i alla fall i flera olika butiker och företaget finns ju i Österbotten, så jag kan tänka mig att
det går att hitta även där.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #715 skrivet: 2011.06.19 - 22:28:21 »

Strålande med tips från er båda!  :smooch: :smooch: Det måste jag kolla, men inte nu, för det är sovdags.

Österbotten är ju vart vi ska. Sydösterbotten för att vara noggrann.

Hur kan man se att en korv inte innehåller, alternativt innehåller nitriter? :confused3:

Om man klickar på länken Tuotteet så får man se produkterna. Där finns innehållsförteckningen på svenska! :thumbsup:

Ska kolla din länk också, Hemul. Men sen som sagt.

Min gamla ticker har fått sällskap av en ny som ska räkna dagar utan migrän. Jag testar och ser om jag tycker det är görligt. Men nu närmar jag mig så många dagar utan migrän att den gamla tickern känns förlegad. Jag sätter första målet på 14 dagar. Det känns lagom. Men jag hoppas på att få öka målet snart. Kanske tycker jag den är bra och då ryker den gamla.  :nod-yes:

God natt mina kära vänner!  :wave: :nightie:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #716 skrivet: 2011.06.19 - 22:42:25 »

Heja på!  :thumbsup:

Det kanske är länken där det står nitriitittömät? De korvarna verkar inte innehålla nitrit, men lite annat E.
http://www.maalaistuotevataja.fi/index.php?id=1583
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #717 skrivet: 2011.06.20 - 13:58:54 »

vad du kan finska , Hemul! Nitriitittömät betyder ju "utan nitrit"
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #718 skrivet: 2011.06.20 - 14:02:26 »

:flower:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #719 skrivet: 2011.06.21 - 21:21:05 »

Åska betyder bakslag.  :smack: Jag har haft migrän mer eller mindre konstant i 24 timmar nu. Idag har jag nog sovit bort halva dagen.  :sleep: Nacken gillar inte det. Det är svårt att säga om det är en låsning eller om det bara är musklerna som har gått i baklås. Vid lunch försökte jag värma upp och sen stretcha bort det, men då drog migränen ny fart igen. Det var bara att proppa ny medicin och gå och lägga sig igen.  :shake_head: Nu känns det lite bättre. Det är bara ögonen som värker lite och i ena käken och nacken.

Det var inte jätte bra laddning inför midsommar. Det lämnar ingen marginal för lite fusk med sömn och mat. Nu kommer huvudet vara som ett sår som lätt går att pilla bort sårskorpan på. Dumt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544