Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.02 - 00:35:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 215 216 [217] 218 219 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 955741 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3240 skrivet: 2016.07.04 - 16:20:25 »

Nu ska du väl inte koka mer buljong just nu, men jag tänkte visa ivf. Det här var en ungefär trekvartsfull 10-litersgryta när benen var borttagna. När man kokar ihop så här pass blir gelén väldigt fast, så man kan tärna upp den bara och styckfrysa i en fryspåse (bre ut påsen platt och glöm inte att "röra om" nån gång innan bitarna fryst helt). Det går t.o.m. att dela kakan på höjden som när man gör tårtbottnar som du ser.






Obs att all buljong inte geléar sig. Då kan man köra islåda istället och sen lägga över tärningarna i en påse. Kokar du på bara märgben blir det nog inte gelé. Lamm brukar inte geléa sig för mig. Kyckling och höns geléar sig bra. Men slänger man i en fläsksvål geléar sig allt!

Det kanske är en idé förresten. Om du skulle käka svål helt enkelt? Det behöver ju inte koka så länge? Klarar du det? Jag tycker det är jättegott kallt, med lite ättika eller vinäger och salt på. Men jag är också uppfödd på grisfötter som är mest svål och brosk och som vi åt just så, med några droppar ättika på. :tasty:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3241 skrivet: 2016.07.04 - 18:21:29 »

Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle klara att äta svål.  Konsistensen....  :ignore:

Tjusiga bitar du fick till! Har du kokat precis nu?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3242 skrivet: 2016.07.04 - 19:08:02 »

Nä, häromdan. 4 kg fläskben. Har stått i kylen tills nu.

Konsistensen blir annorlunda när svålen är kall. Inte slipprig. Prova! Annars kan du väl skära i småbitar och svälja med en klunk vatten. Ta det som medicin! Du ju inte äta flera svålar om dan, bara litegrann.

Jag brukar lägga stora bitar i en liten bunke och slå på lite av spadet (men jag har ju kokat kött också då, typ fläsklägg) och ställa i kylen. Det är så mycket geléämnen så hela klumpen klistrar ihop som en sylta man kan skära skivor av. Inlagda rödbetor är gott till också!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3243 skrivet: 2016.07.04 - 20:01:07 »

Jag skojade inte ovan. Det hjälpte ju på ledvärken. Du får bita ihop helt enkelt och svälja svålen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3244 skrivet: 2016.07.05 - 16:24:37 »

Alltså, jag mår illa bara av tanken.  :puke2: :puke1: :puke2:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3245 skrivet: 2016.07.05 - 19:04:00 »

Men vad fan! Om du äter stekt fläsk då, skär du bort svålen då? Eller om du köper en bit rökt sidfläsk?

Sjåparej inte! Är det inte gott är det medicin och då sväljer man bara! :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3246 skrivet: 2016.07.06 - 16:55:53 »

Men vad fan! Om du äter stekt fläsk då, skär du bort svålen då? Eller om du köper en bit rökt sidfläsk?

Sjåparej inte! Är det inte gott är det medicin och då sväljer man bara! :club_idiot:

Då skär jag bort. Så är det bara.  :look_down:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3247 skrivet: 2016.07.06 - 20:37:20 »

Jamen skär i mindre bitar och svälj dem hela med fil eller nåt då! Man känner ju ingenting. Eller ha ont då, jävla sjåpmaja!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3248 skrivet: 2016.07.12 - 14:50:53 »

Nu är dottern konfirmerad och firad enligt konstens alla regler. Och jag har klarat mig ett par dagar utan migrän.

Samtidigt forskar jag och läer så mycket som möjligt om histamin. Och har kommit på att det kanske om jag har en hiskelig tur, bara rör sig om tyramin. Men tyramin är en trigger för histamin, så jag måste nog ändå försöka utröna vad och hur mycket jag tål. Planen är nu att jag undviker det som går att undvika enligt SIGHI-listan, tänker på tyraminet och noterar reaktioner. Semestern börjar snart och jag kommer var på resande fot en hel del. Dvs det är jätte svårt att vara nollad på allt. Men efter semestern kan jag se till att nolla ordentligt under åtminstone två veckor och sedan lägga till sakta och se vad som händer. Och då kanske jag kan försöka med buljongen också. Hoppas!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3249 skrivet: 2016.07.15 - 10:52:35 »

Jag har inte tid att hänga på jobbet. Och motivationen är på noll. Jag vill hem och packa till årets första övernattningstur med kajaken!  :mad_viking:

Ingen migrän på 5 dagar!  :yay: Jag är skitnoga med resterna och låter dem inte ligga framme på bänken. Fort kyla ner och frysa, eller längst in i kylen till max dagen efter. Bara färskost och tyvärr ingen chark. Fryst mat tinas i kallt vatten och tillagas från halvfruset, osv. För helgen är planen att frysa in skivad kyckling i lösa bitar, och kokt sötpotatis likadant och packas väl med frysklampar i kylväska och tidningar. Det får bli söndagens goda lunch, med sallad och en smetanaröra med fetaost och honung till. Jag ska göra kokostoppar till efterrätt/fika också. Så får vi se vad damerna har fixat ihop till lunch och middag på lördagen. Hoppas det inte blir för mycket från det jag bör undvika. Hur många antihistamintabletter får man ta på en dag? Det brukar stå 1-2 tabletter morgon och kväll. Och det tar jag just nu. men om det vankas allergener borde jag kunna ta i samband med maten också? Eller vad säger ni? Det är ju bara ett par dagar det kan bli knas. Eller, egentligen bara lördagen. Söndagen tog ju jag makten över iom att jag valde att fixa käket den dagen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3250 skrivet: 2016.07.15 - 11:19:06 »

Bra att det funkar! Men det låter jobbigt, det gör det. Ingen aning om antihistaminer.

Vaddå alergener? Är du allergisk också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3251 skrivet: 2016.08.24 - 18:33:11 »

Hej kära vänner!

Ursäkta radiotystnaden. Det kom semester emellan. Och en allmänt upptagen sommar. Jag har varit i Skottland! Och London innan, men Skottland! Vilket land! Karlar i kilt! Böljande landskap. Bergen är inte berg, utan gigantiska kullar klädda i lila ljung och betande får.

Jag har inte kunnat undersöka detta med histaminet ordentligt under semestern. Men som jag tror behöver jag först och främst avgifta mig. jag knaprar och sprejar på tok för ofta, och så har jag gjort hela våren och sommaren. Och så har jag varit hos neuron nyligen och vi provade att placera Botoxnålarna efter ett annat mönster. Nästa steg är att öka dosen. Ny forskning visar att den dos jag får är aningen för låg för migräniker.
Jag har provat varianten att häva migrän med att knapra antihistamin, men det har inte fungerat. Så nu käkar jag inga antihistamin längre. Jag försöker tänka på att maten jag äter hanteras extremt noga. Mina matlådor fryser jag in istället för att lagra i kylen flera dygn. Det kan nog göra nytta också. Men helt klart behöver jag planera in avgiftning, som sagt.

Fingrarna har eventuellt känts lite bättre. Men nu känns det som att det drar igång igen. Vaknar av värk i lill och ringfinger igen. Trots att jag bara har jobbat några dagar än. Jag skulle ha börjat jobba förra veckan. Hann jobba måndagen, sen var jag hemma med migrän resten av veckan. Rätt åt arbetsgivaren som gav mig arbete för tre heltidstjänster från kl 06.30 direkt på måndagen efter semestern. Klart att jag blev sjuk!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3252 skrivet: 2016.08.24 - 19:40:12 »

Man pratar ofta om hur migrän påverkar oss i form av att det är svårt att planera aktiviteter. Att man ofta får tacka nej och lämna återbud osv. En sak som inte ofta diskuteras är hur det påverkar oss i vardagen även när vi INTE har migrän. Kronisk migrän (migrän 15 eller fler dagar / månad) påverkar minnet och koncentrationen något enormt. En tjej i gruppen Migrän på fejjan beklagade sig över just det. Att hon har svårt att komma ihåg saker hon har gjort. Detaljer försvinner ur minnet. Hon minns att hon var på utflykt med barnen. Men när, hur och vad de gjorde försvinner bort. Hon har fått säkert närmare hundra svar från andra som upplever samma problem. Jag svarade också.

"Jo, det där är verkligen ett stort problem för mig med. Med ett jobb som kräver att jag lär mig nya saker hela tiden är det otroligt tufft. Jag ställs ständigt inför saker som jag vet att jag har kunnat. Men nu är det som bortblåst. Helt blankt. Det är både pinsamt och vansinnigt frustrerande. Jag får maila mig själv och sätta larm på saker jag ska komma ihåg att göra. Skriva lathundar på massor med enkla saker jag har klarat att göra förut. Ord försvinner eller kommer ut helt fel i fel ordning, Jag minns inte vad jag hade tänkt laga för mat och kommer inte ihåg vad jag åt förra veckan. Jag är 46 och har massor med år kvar att jobba. Men jag blir alldeles förtvivlad när jag tänker på hur jag ska orka."

I massmedia pratar man bara om sjukskrivningarna, vad de kostar. Men allt annat då? Hur vi arbetar långsammare, gör fel oftare, känner oss otillräckliga och osäkra. Jag blir ofta förvirrad och har ofta känt att det får duga nu. Nu får det räcka. Förra veckan kände jag mig rent av deprimerad. Tanken som jag bara har snuddat vid en gång förut dök upp flera gånger i skallen. Tanken att det inte skulle vara en särskilt stor förlust för världen om jag gav upp och lämnade in nu. Det är skrämmande. Jag har just haft 4 veckor semester, och jag är redan helt slut. Här om dagen satt jag och skrev in mina arbetspass för hösten i almanackan.  Det kändes en stund som att titta ner i ett djupt svart hål utan botten. Jag vet att det inte kommer vara så här jobbigt i alla evighet. Men när man är mitt inne i det. Mycket och ofta migrän, jag vet inte, det känns som att jag tar det hårdare nu än för ett par år sedan. Men det kommer ju bli bättre. Kanske redan imorgon.

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3253 skrivet: 2016.08.24 - 20:45:28 »

Nämen så får du ju inte tänka.  :worried:

Jag vet att du inte gillar att höra det att och jag har sagt det förr, men jag är inte den enda som lagt märke till att du mår bättre när du är ledig. Du måste dra ner och få tid till dig själv! Jo, jag vet att det blir mindre pengar om man inte jobbar 100%, men jag tycker du ska fundera på deltid eller deltidssjukrivning. Du kommer att bränna ut dig annars.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3254 skrivet: 2016.08.24 - 23:45:37 »

Nej, jag vet att man inte ska tänka så. Och det är inte likt mig. Men tankarna ploppar upp av sig själv.

Och den här ledigheten har inte migränen varit snällare än när jag har jobbat. Det kanske är det som knäcker mig. Eller så är det för att jag vet hur skönt det är att må bra. Och nu gör jag inte det. Igen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 215 216 [217] 218 219 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544