Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.01 - 22:04:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 214 215 [216] 217 218 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 955699 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3225 skrivet: 2016.07.01 - 21:55:58 »

Om du inte har ont i tårna när du vaknar är det nog inte större fara. Bra att du försöker lära dig att gå rakt igen. Jag har också börjat rulla på utsidan av fötterna, och det tyckte sjukgymnasten jag genast skulle sluta med trots att tårna gör ont. Jag får gå med kortare steg istället om det gör för ont. Annars riskerar jag att få ont någon annan stans istället. Men det är inte såå himla farligt. Det är värst på morgnarna. Men i början med buljongen hade jag inte ont öht på morgonen i fötterna. Och jag kunde böja på fingrarna direkt på morgonen. Men jag får prova mig fram med buljongen. Jag tycker att jag har fått omedelbar effekt. Dvs på bara två dagar har jag märkt jätte stor skillnad med migränen.

Jag kan säga som så att jag har mycket hellre ont i både händer och fötter än går med evinnerlig huvudvärk. Jag kan fungera med stela leder, men fungerar mycket bristfälligt med en hjärna som är omtöcknad av migrän. Så valet är enkelt om jag måste välja.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3226 skrivet: 2016.07.02 - 00:45:58 »

Kan du inte prova att ta bara lite då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3227 skrivet: 2016.07.02 - 07:10:53 »

Just nu vågar jag inte det. Eftersom reaktionen var så stark. Och om jag har fått migrän får jag det så himla lätt igen. Jag blir liksom överkänslig. Triggers som jag annars kan klara lite av blir helt plötsligt triggers som jag garanterat får ett migränanfall av. Men jag ska prova att göra buljong på höna och se om jag tål det bättre.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3228 skrivet: 2016.07.02 - 13:30:46 »

Men låt bli helt ett tag då först så du är säker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3229 skrivet: 2016.07.03 - 12:12:58 »

Jag kan lätt undvika buljongen. Men för att helt undvika histaminrik mat får man inte äta rester heller påstås det. Vilket är helt vansinnigt för mig. Jag äter ju rester nästan varje dag, eftersom jag har matlåda till jobbet. Men så  klart bli ju hygienen med livsmedlen så mycket viktigare, och jag kan väl undvika att äta rester som är en vecka gamla. Istället får jag försöka vara nogrannare med att frysa in det jag inte ska äta redan nästa dag. Det tycker jag borde duga.

Igår var jag hos en kompis utanför Uppsala och vi provade att gjuta i betong. Det var jätte roligt. Bland annat hade jag tömt 4 äggskal och sköljt ur, som jag fyllde med betong. Idag skalade jag av betongen och det blev riktigt fint. Men nu ligger de i en påse för att få brinna klart i en vecka.

Hon bjöd på mat och det var ju trevligt. Men det var potatissallad och korv från förra helgen. Troligen fullproppat med histaminer. Vädret var dessutom minst sagt omväxlande. Sol och varmt, växlande och helt plötsligt värsta åskstormen. Lunchen och eftermiddagskaffet blev rätt sent ovanpå detta. Och jag glömde dricka vatten medan jag jobbade. Dessutom vaknade jag rena kl 5 på morgonen igår, och jag har fått mina nya glasögon som skaver lite bakom öronen och klämmer på näsan och är ovana att titta igenom. Inte konstigt att det straffade sig så på kvällen. Självklart fick jag en rätt jobbig migrän på kvällen. Det var alla fel som kunde bli.

Det firar jag med att jobba 11 timmar idag. Håll tummarna för att det är lugnt här.  :sleep:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3230 skrivet: 2016.07.03 - 14:33:36 »

Jomen buljongen hjälpte ju mot ledvärken!

Hänger inte med nu. Innehåller all mat som sparas histaminer, inte bara kött? Men inte om man fryser den? Varför?

Läste på Wikipedia. Med hög temperatur, menar de tillagningstemperatur? I så fall kanske du borde äta mest kokt mat?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Histaminintolerans

Två saker slog mig. En rätt stor del av befolkningen lider av histaminintolerans. Det måste ju finnas nåt forum eller nån mailinglista eller grupp. Gå med där!
Om det är enzymbrist som är orsaken, då borde man kunna äta enzymet som tillskott. Och det kan man tydligen. Kolla här.
https://www.revivabio.se/histaminintolerans
Men det där blir väldigt dyrt. Kolla om det det finns billigare utomlands! Heter diamine oxidase eller DAO på engelska.

Sen hittade jag en sajt som verkade väldigt intressant. Speciellt den här sidan.  :thumbsup:
http://thelowhistaminechef.com/dr-joneja-natural-diamine-oxidase-for-histamine-intolerance/
Vissa gröna saker innehåller alltså massor med diaminoxidas! Det som promotas där är - taa-taa - ärtskott! Det är ju busbilligt och buslätt att odla! Sätt genast igång. Du har skott efter sådär 5 dagar.


Fast nu ser jag att där pratas om lite längre tid och de ska groddas i mörker. Då bildas mer DAO. Växterna använder det tydligen för att stabilisera stjälken och de får kämpa mer i mörker. Och så ska de ätas råa (DAO bryts ned vid uppvärmning) och mixas för att öka biotillgängligheten. Så det blir idalindas gröna smoothies helt enkelt. Som utgångspunkt säger de en kopp om dan, nedklippta antar jag. Det är inte så himla mycket.

Gå genast och köp torkade ärtor om du inte har hemma! Köttråg rekommenderas för odling om du odlar i jord. Såna där i hårdplast. Jag har 3 i fönsterbrädan. De är 26x16, men du behöver nog större om du inte vill ha väldigt många. Men kan skörda 2-3 gånger på samma sådd har jag läst (om man odlar i jord), men tredje skörden blev klen, så nöjer mig med två nu. Andra omgången växer upp fortare. Man kan så ärtorna jättetätt, verkligen täcka hela ytan och det gör inget om de ligger lite på varandra. Första gången spred jag ut dem och det var ett misstag.

Det här är ju egentligen rätt fantastiskt, kanske ett genombrott. Tänk om en stor orsak till dina täta migränanfall varit brist på DAO hela tiden? Läste någonstans att det forskas på detta på Sahlgrenska, så kanske inte omöjligt att få respons av vården heller.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3231 skrivet: 2016.07.03 - 21:42:57 »

Jag har hittat en grupp på fejjan som jag har läst i idag. Så fort de har accepterat min förfrågan att få vara med kan jag börja ställa frågor. JAg har hittat ett par bloggar i ämnet också som verkar bra. Att det går att få i sig enxymet via en baljväxt var ju festligt, med tanke på att bönor är väldigt histaminrika. Och min favorit sojabönan går bort.  :shake_head:

Men jag ska undersöka möjligheten att odla ärtor. Ska genast läsa din länk. Jag såg också att Sahlgrenska har lite kunnande. Och det finns på Karolinska på allergienheten också. Jag ska kontakta min husläkare efter semestrarna och försöka fö göra det där DAO-provet. med tanke på alla mina svåra problem borde han inte vara så svårövertalad.

Tillskottet hittade jag fort. Det var det första som kom upp på Google när jag googlade HIT.

Men jag håller med dig om att detta kan vara svaret på allt mitt elände med migränen.Det känns oerhört spännande!

Och det är för synd detta med buljongen. Men en jag hade kontakt med kokade buljong i tryckkokare. Endast gräsbetat ekologiskt och direktinfryst.
Histaminet bildas när protein bryts ner. Ju längre det hinner brytas ner desto mer histamin. En köttgryta som gick bra att äta första dagen kan ge histaminreaktion dag två för att det har hunnit bildas mer. Dessutom gör avsaknaden av enzymet att kroppen bryter ner histaminet så sakta att det lagras in i kroppen. Så om man fyller på histamin under några dagar kan det tillslut bli för mycket och man får en reaktion. Någon jäförde det med en hink. Det får plats en viss mängd och hos en risk person hinner kroppen ta upp och bryta ner histaminet. Men hos en med HIT lagras det i hinken och tillslut svämmar det över.

Precis det resonemanget har jag haft med min migrän och alla triggers. Hur lite eller mycket histamin man tål beror på hur lite enzym man har i tarmen/hur stor eller liten hinken är. Detta med bajsdonationer från friska människor blir mer och mer lockande! Man borde kunna ympa in allt som saknas i ens tarmar så man får från en som är frisk ju!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3232 skrivet: 2016.07.03 - 21:52:32 »

Men funkar ärtskotten så kanske du kan äta buljong också, ivf i måttliga mängder. Har en känsla av att du slurpat i dig en hel del nu va?

Häll genast ärtor i en burk och slå på vatten, om du har ärtor hemma. Steg ett är nämligen att blötlägga dem minst över natten. Så kan du starta odlingen i morgon.

Tänk om idalinda också hade vajsing på det här enzymet? Skulle ju kunna vara därför hon mådde så bra av sina gröna smoothies.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3233 skrivet: 2016.07.03 - 22:12:13 »

Jag har också tänkt att Idalinda kunde ha samma problem. Du kan väl pinga henne?

I länken med hon som groddar näner hon att man inte bör odla i jord. Hur gör man då rå? på papper? Jag har inga ärtor, men röda linser. Det borde väl fungera?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3234 skrivet: 2016.07.03 - 22:23:50 »

Linser var väl på förslag på den där sajten jag länkade till som en möjlig källa. Tror inte de visste riktigt, men jag kan minnas fel. Ärtskott visste de ivf är bra. Gå till ICA, de är de enda jag vet som har EKO. Deras egna I Love Eco.

Det där med jorden måste väl ändå vara amerikanskt tjafs? De strålar ju allt för att få det strerilt. Det kan väl inte finnas histamin i jord. Förresten ska du ju inte äta jorden.

Tror idalinda sa att man skulle odla på papper. Hade ivf ingen jord då och jag ställde in det i skafferiet för hon sa det skulle stå mörkt. Ärtorna möglade bara för mig och luktade illa. I jord är det plättlätt. Kanske ljuset hjälper till också. Kanske kan man ha dem ljust tills grodden tittar ut och ställa dem mörkt sen?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3235 skrivet: 2016.07.03 - 22:31:50 »

Jag testar med mina röda linser så får jag se vad det blir. De är ekologiska i alla fall. Så får jag köpa ärtor sen.

Jag hittade en snubbe som groddade. Men ha skriver att ska man har skott behöver det vara jord. Så jag fattar inte riktigt. Men man får väl köra trial and error-principen.

Ang DAO så är det tyvärr inte alla som blir hjälpta. Det kan tydligen bero på om man har låg aktivitet på enzymet i tarmen eller på cellnivå, om jag fattade rätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3236 skrivet: 2016.07.03 - 22:47:13 »

Ja, det är lite förvirrat på engelska. Kallar de inte båda för sprouts? Tänk om det är groddar de menar och inte skott? Fast på bilden är det ju skott. Och gröna också, så de kan inte ha stått mörkt heller.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3237 skrivet: 2016.07.03 - 22:55:07 »

Bara jag får bli insläppt i fb-gruppen jag nämnde kan jag fråga om någon vet något om det här.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3238 skrivet: 2016.07.03 - 23:02:28 »

Du kan väl pinga henne?

Vi har ingen kontakt. Känns lite påfluget att maila henne. Kan du inte PMa henne få se om hon reagerar?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3239 skrivet: 2016.07.04 - 08:44:23 »

Det ska jag göra.  :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 214 215 [216] 217 218 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544