Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.10 - 01:25:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 205 206 [207] 208 209 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1067513 gånger)
0 Medlemmar och 29 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3090 skrivet: 2015.12.01 - 16:06:43 »

Ni kan sluta spekulera nu. Det verkar nämligen inte som att det över huvud taget finns någon spiral!  :shock: Medan jag låg där i gynstolen och hon letade med först ögonen och sedan ultraljudet uran att hitta något började jag minnas sjukhustiden i Thailand för drygt tre år sedan.

Jag har ett svagt minne av att den sista läkaren jag mötte innan operationen var gynekolog. Och han pratade om att ta bort spiralen. Men jag var väldigt tydlig med att de inte fick ta bort den om det inte var medicinskt motiverat. Efteråt frågade jag om spiralen var kvar och det skulle den vara. Men någon dag efter operationen fick jag en rejäl blödning som skrämde mig, eftersom jag inte hade haft mens på flera år pga hormonspiralen, och nu helt plötsligt fick en blödning som jag inte kände igen. Men de skakade bara på huvudet och menade att det var mens. Jag tror att de visst plockade ut spiralen och missade att informera mig. Alternativt inte vågade av rädsla att bli stämda.

Jag berättade givetvis det här för gynekologen jag mötte idag. Och hon menade att den inte kunde försvinna in i kroppen. Utan antingen har någon plockat ut den, eller så stötte kroppen ut den med blödningen. Men efter den blödningen har jag inte blött en enda gång mer.

Så en himla tur för mig och maken att jag redan verkar ha kommit in i menopausen. Annars kanske det hade blivit en fjärde unge!  :max-shock:

Hon kunde idag se att jag tycks sakna östrogen, men vi tog ett blodprov också för säkerhets skull. Och så ska hon fundera över om vi ska forska mer efter den försvunna spiralen. Röntgen eller liknande. Hon skulle dryfta det hela med en kollega också.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3091 skrivet: 2015.12.01 - 16:26:22 »

Och nu har jag googlat försvunnen spiral och fått upp en del träffar på spiraler som har fött för sig att vandra iväg upp i kroppen. Vilket gynekologdamen jag träffade idag inte informerade om. Hon ville kanske inte oroa mig, eller så trodde hon inte att det kunde hända. Men jag kommer be henne om en ytterligare undersökning med röntgen för att säkerställa att den faktiskt inte finns i mig.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3092 skrivet: 2015.12.01 - 17:31:49 »

Ojdå, vilken läskig historia.

"Sagan Om den Vandrande Spiralen"..

Nä jag vet att spiraler kan försvinna och jag tror mer på det som hände i Thailand. Men jag fattar inte varför den skulle ut då, det var ju blindtarmen dom håll på med??? Men att dom kan vandra upp, det hade jag ingen aning om!


Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3093 skrivet: 2015.12.01 - 22:01:12 »

Vad säger du! Hittade de uran därinne? :max-shock: :tongue:

Men fy fan vad läskigt! Vilket sätt den än försvunnit på. Varför ville thaidoktorerna ta bort den? Kan väl rimligtvis inte haft med din skada att göra. Och så klar du ska röntgas!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3094 skrivet: 2015.12.02 - 13:42:39 »

Vad säger du! Hittade de uran därinne? :max-shock: :tongue:

Men fy fan vad läskigt! Vilket sätt den än försvunnit på. Varför ville thaidoktorerna ta bort den? Kan väl rimligtvis inte haft med din skada att göra. Och så klar du ska röntgas!

Hemul,  :tongue_wag:

Den har försvunnit på det sättet att hon varken kunde se den mha ultraljud eller mha ögonen. Borta liksom. Puts väck. Nada. Den ska synas med ultraljudet. Ibland händer det att trådarna är för korta så de inte går att ses när de tittar in i vaginan längst inne vid livmodertappen eller vad det nu heter. Men den här gången var det inte en bara korta trådar, utan absolut ingenting.

Ojdå, vilken läskig historia.

"Sagan Om den Vandrande Spiralen"..

Nä jag vet att spiraler kan försvinna och jag tror mer på det som hände i Thailand. Men jag fattar inte varför den skulle ut då, det var ju blindtarmen dom håll på med??? Men att dom kan vandra upp, det hade jag ingen aning om!

Thailäkaren trodde att det kunde vara den som orsakade smärtorna. Därför började de med att göra titthål för att kika. Tre stycken hål och en jäkla massa gas in i magen för att blåsa upp så de kunde se. Troligen började de med en gynekologisk undersökning innan titthålen. Och troligen tog de väck spiralen då. Min gissning. Men det var inget som thaidoktorn berättade för mig.

Eller så har han inte tagit ut spiralen. Kanske inflammationen i kroppen orsakade en chock för livmodern som började blöda från slemhinnan, som vid mens. Och att spiralen då följde med allt levrat blod ut. I teorin skulle det tydligen kunna vara möjligt enligt svenska gynekologen. Alltså att spiralen följer med blödningen. Chocken för livmodern pga inflammationen är min egen teori.

Att spiraler kunde få för sig att perforera livmodern och vandra ut i kroppen hade jag inte heller en aning om. Och om den kan göra det utan att jag får ont av det vet jag inte. Tycker ju att det borde göra något djävelusiskt ont. Men ju mera jag tänker på det desto mer övertygad känner jag mig att det ska göras en röntgen för att utesluta spiralvandringar.

Sablar jag är så förkyld nu. Skallen i bitar och ögonen imploderar. Over and out.  :sleep:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3095 skrivet: 2015.12.02 - 15:34:06 »

Jag hittade att den inte ska kunna vandra, men tydligen kan det ändå men bara om den satts in fel (väldigt förvirrande på nån sjukvårdssida). Kan de ha pillat på den i thailand så den kom ur läge?

Hur stor är en spiral egentligen?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3096 skrivet: 2015.12.02 - 15:35:57 »

Vad säger du! Hittade de uran därinne? :max-shock: :tongue:

Hemul,  :tongue_wag:

Kan frågan om slutförvar äntligen vara löst!? :lulz:

 :rose:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3097 skrivet: 2015.12.02 - 15:40:23 »

Har du tänkt på det här?

Könshormonbehandling som p-piller kan ge såväl förbättring (10–15 procent) som försämring (cirka 40 procent) av migrän [32-35]. De senare generationernas p-piller innehåller mindre mängd etinylöstradiol (15–35 (my)g), vilket minskat de negativa effekterna på migränsjukdomen [36]. Hormonspiral kan på motsvarande sätt ibland förbättra, men även försämra, migränsjukdomen. Konventionella p-piller kan påverka migränanfallen så att dessa kommer endast under den »hormonfria« veckan [35]
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6873

Tänk om migränen är bättre för att spiralen trillat ut?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3098 skrivet: 2015.12.02 - 20:53:11 »

http://static4.devote.se/gallery/big/20150608/4a779d43c72e8ecf14d1c2487d860a01.jpg
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3099 skrivet: 2015.12.02 - 20:59:16 »

Den var ju ändå rätt stor. Måste man väl känna om man värper ut den där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3100 skrivet: 2015.12.02 - 21:49:46 »

[

Kan frågan om slutförvar äntligen vara löst!? :lulz:

 :rose:

 :smack_head:
 :look_down:

Jag förstod det som att det är väldigt ovanligt att spiraler vandrar, och om de gör det beror det på att man har satt in dem fel. Å andra sidan sätter de in spiralen på känn. Dvs, de ser inte vad de gör när de sätter in den. Så det är klart att det kan gå fel någon enstaka gång. Så läste jag i någon artikel där de frågade en läkare.

Jag har övervägt det du hittade om hormoner och migrän. Men jag har ju haft migrän även alla år då jag inte har använt preventivmedel. Så därför ansåg jag att det inte var skäl att undvika preventivmedel som jag tyckte fungerade bra. Har testat kopparspiral, och då blödde jag som en kalv i 6 månader tills jag gav upp och plockade ut den. P-piller är också provade och funkade iofs bra, men känslomässigt kändes det avigt att mixtra med hormoner som påverkar hela kroppen. Hormonspiralen ger ifrån sig så små mängder hormon, och ska i princip bara fungera lokalt, så den var minst illa av de fåtal alternativ som finns.

Jag tycker också att en så pass stor pryl borde göra ont när den passerar, men vem vet. Jag var ju dessutom väldigt påverkad av starka smärtstillande mediciner efter operationen....
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3101 skrivet: 2015.12.02 - 21:56:51 »

:up_yours:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3102 skrivet: 2015.12.02 - 21:59:35 »

Hur som, klart du måste röntas eller vad de nu gör för att leta efter prylen. Du kan ju inte gå och undra om den finns nånstans därinne resten av ditt liv. Vad jag förstod kan de ställa till en hel del om de rymmer. Bäst att vara säker även om det är den minst troliga förklaringen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3103 skrivet: 2015.12.03 - 16:42:26 »

Såna där färgglada prylar är nödlösning. Och ja, jag tänker se till att gå vidare med detta. Vill inte gå och fundera över var den kan ha tagit vägen.

Förkylningen går åt rätt håll. Idag ingen migrän och bara måttlig snuva och nästäppa.  :thumbsup:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #3104 skrivet: 2015.12.03 - 17:35:11 »

När ska du prata med gynekologen igen då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 205 206 [207] 208 209 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544