Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:55:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Äppelomelett  (läst 6815 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2010.03.19 - 12:53:14 »

Busiga jag, sitter och tänker på fredagsmys, fast jag är på jobbet. :pippi:

Jag blev helt plötsligt ruskigt sugen på en gammal klassiker, äppelomelett. Jag tänkte mig att göra den med stevia istället för socker. Men jag har inte lärt mig hur stevian fungerar. Hur skulle ni gjort? Villka mängder snackar vi om? Jag smakade en liten smula på det vita pulvret när jag köpt det.  :badtongue: Det var det sötaste! Och smakade lite av anis?! :max-shock:

Om jag bortser från mitt lilla bekymmer med stevian är den ju superenkel att göra. Bara att slänga ihop på en höft.  :nod-yes:

Steka äppelbitar i smör, strö över kanel och ngn sötning. Häll över omelettsmeten som består av lättvispat ägg och grädde med en gnutta salt. Voila! Serveras med något. Kesella kanske? Eller lite Turkisk yoghurt. Tror det ska vara lite syrligt iaf.

Den här brukade pappa göra när jag var barn. Men jag har aldrig gjort den själv. Jag tror pappa brukade söta omelettsmeten också. Med socker givetvis.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.03.19 - 13:56:15 »

Aldrig ätit äppelomelett men det låter jättegott!

Beträffande stevian får man ta en knivsudd i taget, röra om ordentligt och smaka sig fram. Det underlättar om man kan röra ut det i nån vätska eller nåt pulveraktigt först så slipper man vispa/röra så mycket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2010.03.19 - 16:35:42 »

Det kan ju vara att barndomsminnena spelar mig ett spratt och jag blir jätte besviken.  :confused3: Men som jag minns det var det verkligen vansinnigt gott och pappa gjorde alltid för lite.  :eating:

Ska testa den ikväll efter middagen allafall. Så får vi se hur det blir... ska bli kul att komma igång med stevian! :w00t:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.03.19 - 17:56:16 »

Jag med. Men jag måste köpa ett äpple först, så jag ser fram emot att höra hur det går för dig. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2010.03.19 - 22:14:33 »

Äpplen har jag hemma, för jag har huset fullt av äppelätare. Det blev ganska gott! Fast kanske hade jag för mycket stevia i omelettsmeten ändå. Den har en bismak som påminner om anis. Skulle var ok om bismaken försvann efter att man har ätit färdigt. Men den hänger kvar..... :tongue_wag: Får prova igen en annan dag, med en halv knivsudd.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.03.19 - 23:06:09 »

Japp. Smaken stannar kvar om man tar för mycket.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544