Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 01:31:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varning! Euroshopper hallon  (läst 10296 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.03.18 - 17:46:34 »

ICA återkallar frysta hallon av på grund av förekomst av calicivirus. Det gäller frysta hallon av märket Euroshopper, förpackningsstorlek 500 gram, ursprungsland Serbien. Återkallelsen gäller samtliga bäst före-datum. Produkten kan ha sålts i ICA-butiker i hela landet.

 Calicivirus kan orsaka vinterkräksjuka. Förra året skedde fem kända utbrott av magsjuka på grund av smitta från importerade frysta hallon.
– Om man vill undvika risken att bli smittad av calicivirus så räcker det med att koka upp de frysta hallonen, då dör viruset, säger Livsmedelsverkets smittskyddssamordnare Lars Plym Forshell.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Aterkallat-Euroshopper-frysta-hallon-med-magsjukevirus/

Dags att sluta köpa frysta importerade hallon, tror jag. Det också. :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.03.18 - 18:14:15 »

europa-blåbär är också farliga ...

Jag köper bara frysta hjotron ibland, dom kommer i alla fall inte från kontinenten  :whink:
Det blir egna eller sverigeköpta -egenfrysta bär , jag litar inte på bären från kontinenten överhuvudtaget.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.03.18 - 18:38:58 »

Fy fan så det har blivit.  :eeek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #3 skrivet: 2010.03.18 - 19:59:49 »

Skönt att man har egenhändigt plockade skogshallon i frysen :lol:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2010.03.18 - 20:01:15 »

På Willys brukar det finnas björnbär i frysen, importerade från Serbien. Billiga och ruskigt bra. Ruskigt goda också.  :dribble:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.03.18 - 20:20:46 »

Men om det nu är kräksjuka på serbiska hallon, är inte risken stor att det finns på andra bär från Serbien också då?  :blink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #6 skrivet: 2010.03.18 - 20:24:52 »

Men om det nu är kräksjuka på serbiska hallon, är inte risken stor att det finns på andra bär från Serbien också då?  :blink:

Det är ingen kräksjuka på serbiska hallon.  :shock:

Jag skrev det mest som ett exempel på importerad snarlik vara som har BRA kvalité.  :tongue:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.03.18 - 20:39:20 »

Det är ju det det är!

ICA återkallar frysta hallon av på grund av förekomst av calicivirus. Det gäller frysta hallon av märket Euroshopper, förpackningsstorlek 500 gram, ursprungsland Serbien.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2010.03.18 - 21:01:38 »

Jaha. Jag läste inte så noga.  :lol1:

Jag har ätit de där björnbären ett tag och jag har aldrig haft problem. Fast jag har heller aldrig i mitt liv haft magsjuka.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.03.19 - 09:32:19 »

Jaha. Jag läste inte så noga.  :lol1:

Jag har ätit de där björnbären ett tag och jag har aldrig haft problem. Fast jag har heller aldrig i mitt liv haft magsjuka.

Samma här, jag har ätit euroshoppers hallon i flera år, periodvis dagligen... har aldrig fått någon magsjuka, men som Bookia, har heller aldrig i mitt liv varit magsjuk.
Anki
Loggat
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #10 skrivet: 2010.03.19 - 14:51:05 »

Svenska bär och svampar går inte säkra nu heller! :eek: Där det förekommer varg finns risk för dvärgbandmask. En otäck liten rackare. Läs mer http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=417935&context=60321.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.03.19 - 15:01:20 »

Men va fan! Det var om detta på TV för bara någon vecka sedan, då sa de att vi INTE hade dvärgbandmasken här, men att det var risk att vi skulle få hit den. Är allt bara ljug?  :shock:

Langhol, hur vet man var det finns varg då? Finns det nån karta eller nåt?

P.S. Jag fixade till din länk. Blev det rätt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.03.19 - 15:05:26 »

Nä nu! Titta vad jag hittade mera på den där sajten.  :fork_off:
EU tvingar Sverige underlätta införsel av husdjur trots risken för rabies och dvärgbandmask.
Det är ju inte klokt!  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2010.03.19 - 16:44:41 »

Jag öppnade en ny påse av just eurohallonen köpta på ICA igår morse. Såg artikeln på kvällen och blev genast gravt illamående.  :puke1:

Det blev Magnihillblåbär i morse. Men eftersom jag inte blivit sjuk i vinterkräkis ännu borde ju hallonen i just min påse vara ok? Annars börjar jag äta av mina egenhändigt odlade och skördade björnbär som dessvärre är sockrade, för de frös jag in i höstas innan jag visste att jag skulle bli beroende av bär och inte tåla socker. Gissa om jag grämer mig mycket att jag sockrade dem. Dumma dumma jag!  :bang_head:  :cry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #14 skrivet: 2010.03.19 - 16:50:51 »

Tack Hemul för hjälpen! :inlove: Vargen finn lite här och där men kanske inte i de södra delarna av landet. Värmland och Dalarna har mycket.
Sorla:Om du kokar bären så blir risken mindre.
Min jobbarkompis åt turkisk yoghurt med dessa hallon inatt. Jag var mycket taktfull då jag berättade om hallonen från Euroshopper när hon åt :crazy:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544