Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 10:13:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skillnaden mellan pofiber och fiberhusk i användande  (läst 29919 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2010.03.15 - 15:20:23 »

Jag har fattat att pofiber är baserat på potatis på något finurligt sätt. OCh Fiberhusk är physsumfrön i någon annan finurlig variant.

Men har ngn testat dem och sett skillnaden på det färdiga resultatet på det som bakades? Smakar det olika? Jäser det olika? Är den ena sorten att föredra vid något särkillt tillfälle?

Det blev världens rulle på magen idag. Passade mig iofs bra då den stått still ett par dagar. Men jag gissar att det har och göra med brödbaket igår och den nygräddade mackan jag smaskade i mig igår. Bakad på Fiberhusk. Är pofiber snällare med tanke på det?

Vilka mer roliga varianter på kolhydratfattigt "mjöl" kan man använda? Kokosmjöl....mera då?

Och så det där med mängderna. Det går ju inte att översätta gamla recept baserade på mjöl rakt av. Hur gör man om man vill det?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.03.15 - 16:01:42 »

Fiberhusk är bara finmalda physiliumfrön.. så den är faktiskt helt naturlig  :flirting:.. däremot vet jag inte hur man gör pofiber? :confused3:..

när det gäller användandet av dem så brukar jag alltid blanda flera olika "mjölersättningar" jag tycker att resultatet oftast blir bättre då.  :tongue:

jag använder:
FiberHusk
PoFiber
Cocosmjöl
Nötmjöl
BakePro
samt diverse frön typ Sesamfrön, linfrön, solrosfrön osv..

Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2010.03.15 - 17:39:24 »

Oj, stavningen på physiliumfröna lämnade en del i övrigt att önska.  :goggle:

Pofibrer är torkade fibrer av potatis, torkade och fixade enligt konstens alla regler. Jag hittar ingenting om att den ska vara laxerande.

Fiberhusk är pulveriserade psyiliumfröskal. Och DEN är laxerande! Sådär, så svarade jag på delar av frågan själv.  :huuh:

Jag insåg nu när jag kom hem att Vi-Siblin som jag använder varje morgon för min tröga mage består av just Physillium. Eller ispagulafröskal. Vad jag förstod var dessa sak samma. Vi-Siblinet blandar jag i grädde och sveper innan den har tjocknat. Det får den liksom göra på plats, så att säga. Men brödet jag bakade borde ju ha svällt färdigt. Ändå blev det världens fart på magen idag. Kanske jag ska övergå till att använda pofibrer istället då. Fast den innehåller lite kolisar, som jag helst vill undvika där det går att göra det. Tänk att hur man än vänder sig har man ändan där bak.  :yeah:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.03.25 - 20:02:36 »

Jag tycker det är lite lustigt med detta. Förut har man hört många säga att fibrer är så skadliga och många tyckte sig bli bättre i sina magar o.s.v. när de uteslöt dem. Nu bakas det hej vilt på rena fibrer, mycket mer än man skulle få i sig av en knäckemacka.

Det är ingen kritik, jag har minsann själv provat, jag funderar bara över hur det hänger ihop helt enkelt.

Rent spontant tycker jag pofiber låter bättre, mindre onyttigt. Det borde ju ivf vara till större delen mjuka, lösliga fibrer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.03.25 - 20:07:43 »

Min mage reagerar mer på pofiber än på husk.
Jag tänker lite som hemul här...

Bakar gärna med dem ngn gång ibland
men inte för ofta

Jag gillar min lugna mage för mycket

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2010.03.26 - 17:33:21 »

Jag provar och kanske lär jag mig något på kuppen.  :blink:

Pofiber har jag inte utökat mitt förråd med ännu. Men Kokosmjöl. Jag tror tyvärr den hade samma effekt på magen som Fiberhusk, för det blev brådis idag, efter våfflorna igår kväll, gjorda på det mjölet.  :sosad: Det verkar som hela kokosflingor är snällare, även om man får tugga lite mer då. Kanske blandningar är lösningen. Eller Pofiber. Kan köpa det imorrn, den är åtminstone lätt att hitta. Bakepro däremot måste beställas. Så trööögt! :mad_roll:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544