Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 11:54:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Enkel chokladpudding  (läst 7527 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.03.05 - 20:59:48 »

Tyckte vi saknade ett recept på riktig "barnchokladpudding". Alla recept jag hittade med gelatin istället för mjöl var konstiga, så jag makade ihop det här från delar av flera recept. Enligt de andra recepten borde det bli 4 portioner, men jag skulle vilja säga 2, högst 3.

  • 4 dl mjölk
  • 2 äggulor
  • 1/2 dl kakao (kan ta mer om man gillar starkare chokladsmak)
  • vaniljstång eller mald vanilj
  • 1 msk socker + stevia (eller annan sötning)
  • 1 1/2 tsk gelatinpulver (3 blad)

Hetta upp mjölken och låt den stå och dra en stund med vaniljen (längre tid om man använder stång).

Lös upp/blötlägg gelatinet enligt instruktioner på paketet.

Vispa gulorna med sockret, så vitt och fluffigt som det går. Vispa i en del av kakaon. Obs! Allt kommer inte att gå i, det blir en klump av alltihopa om man försöker.

Vispa ner lite i taget av den varma mjölken i äggsmeten och se till att få den jämn och vispa sönder klumpar. Tillsätt resten av kakaon så snart det går. Häll alltihopa i kastrullen och värm under omrörning tills det tjocknar. Det måste bli rätt varmt, men får absolut inte koka. När det tjocknat så vispar man i gelatinet och häller det hela i en sköljd form. Efter ett par timmar i kylen är det klart.


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2010.03.07 - 20:58:25 »

Mm. blev sugen på chokladpudding när jag såg på "Vad blir det för mat" idag. Tack!
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544