Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:49:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Chokladpudding (typ)  (läst 11840 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2010.03.01 - 20:43:58 »

Jaha, så fick man ICA rabatter hem igen, bla 20% off på mascarponeost. Så det blev en mascarpone senast jag handlade.
Stod häromdagen stirrandes i kylen och funderade på vad tusan jag ska göra med den jäkla osten. Tiramisu orkar jag inte fixa och det jag mest av allt var sugen på är chokladpudding. Sån där gammaldags pudding som man kokar. Men i den ska man ha 1-2dl maizena så där rök den varianten.

Men varför inte göra någon fuskvariant av pudding mha mascarponeosten. Sagt och gjort. Jag körde Cajsa Warg principen och slängde lite av det jag hade hemma i "sötväg" i kastrullen. Innehållet bestod i slutändan av:

1 paket mascarponeost
1st Lindt Madagascar-choklad
20gr 100% choklad jag köpte på rea någonstans för evigheters evigheter sen (ville bli av med det sista så)
2,5dl av den ypperliga vispgrädden från Hjordnära mejeri (deras gammaldags mjölk är inte av denna världen)
1-2 knivsuddar vaniljpulver

Allt rördes om på låg värme, jag körde på 1an, tills allt smält ihop till en enda mjölkchokladfärgad tjock smet. Jag hivade över det i en av matlådorna och la det i kylen över natten. Denna fuskpudding har jag skedat i mig lite i taget i par dagar nu. Finns fortfarande massor kvar.

Såhär i efterhand kan jag rekommendera några modifieringar till receptet. Choklad med högre kakaohalt, minst 85%, kanske även mer kakao ska användas nästa gång. Det är så himla mkt ost och grädde att smaken av choklad späds ut väldigt mycket. Jag som föredrar vuxensmak på choklad vill ha det starkt.
Att hälla allt över i en stor form är inte att rekommendera. Då detta efterrätt är sjuuuuuukt mättande är det bättre att hälla över smeten i små glas/formar. Det ska inte vara några som helst problem att frysa in så det enklaste vore att bara ta fram några glas åt gången. Jag slevar i mig några kaffeskedar och sen orkas det inte mer, så denna sats i små glas (1 port per glas, ca halv dl per port) skulle nog lätt räcka till en mindre armé.

Det skulle vara kul att testa med lite sprit i, jag har lite fikonlikör från Dubrovnik (present från brorsan) som det skulle vara kul att testa. Blandas i så fall i puddingsmeten sist, när man tagit av kastrullen från spisen. Vi vill väl inte att den sköna alkoholen ska ånga bort eller.  :lick:
Jag har även ekologisk kakaosmör hemma, jag ska testa en liten klick av den nästa gång också, för att förstärka chokladsmaken.

Denna efterrätt smakar som en chokladpudding, har konsistensen som en tjock men lite smetig pudding. Jag är helt sålt på detta. Det är ett fantastiskt bot mot sockersuget. Det är så mycket fett i mascarponen och grädden att man inte har en chans att väcka något sockermonster innan man är proppmätt av fettet.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.03.01 - 21:13:57 »

 :worshippy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.03.01 - 21:15:19 »

Jag bantar!  :mad_roll:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.03.01 - 22:56:49 »

Receptet ger jag 17 i! För jag gillar inte efterrätter speciellt mycket ändå. Men du, Bookia är äntligen tillbaks!  :inlove: Det gör mig så glad, så glad!  :strut: Har saknat dig! Mycket! Välkommen tillbaka!  :flowers:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.03.01 - 22:57:18 »

Folk här skulle bli nog hyperglada av detta ,men vi är nu två vuxna som försöker låta bli grädde ett tag...
Men till Styrmannens födelsedag kanske , på sommaren  :whink:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2010.03.01 - 23:01:46 »

Pratar du om dig och mig, idalinda? Jag har inga problem att låta bli grädde, faktiskt. Men jag gillar att laga mat med det.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #6 skrivet: 2010.03.01 - 23:24:54 »

Egentligen är jag inte tillbaka. Jag är bara riktigt jävla dum i huvudet. Jag har 2 omtentor inom en vecka, jag har 7 rapporter att skriva och lämna in senast 20e mars, sen kommer 2 ordinarie tentor. Utöver allt detta ska jag hinna läsa ett tjugotal vetenkapliga artiklar och skriva ett projektförslag för exjobbet som börjar andra halvan av terminet.

Så jag borde verkligen inte vara här. Men jag kunde inte hålla mig borta längre.  :inlove:

Ska nog försöka att vara aningen mer engagerad här.  :flirting:



Receptet ger jag 17 i! För jag gillar inte efterrätter speciellt mycket ändå. Men du, Bookia är äntligen tillbaks!  :inlove: Det gör mig så glad, så glad!  :strut: Har saknat dig! Mycket! Välkommen tillbaka!  :flowers:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.03.01 - 23:28:18 »

Jag tycker också du borde vara här. Det är viktigare än några sketna tentor! :smooch:

Det finns väl omtentor fortfarande?  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2010.03.01 - 23:36:13 »

Egentligen är jag inte tillbaka. Jag är bara riktigt jävla dum i huvudet. Jag har 2 omtentor inom en vecka, jag har 7 rapporter att skriva och lämna in senast 20e mars, sen kommer 2 ordinarie tentor. Utöver allt detta ska jag hinna läsa ett tjugotal vetenkapliga artiklar och skriva ett projektförslag för exjobbet som börjar andra halvan av terminet.

Så jag borde verkligen inte vara här. Men jag kunde inte hålla mig borta längre.  :inlove:

Ska nog försöka att vara aningen mer engagerad här.  :flirting:


Vare sig du är tillbaks eller inte, är det trevligt att se dig här!  :heart_throb: Kör hårt med vad du måste göra, och återvänd till oss sen! Vi vill ha dig här!   :inlove: När du är klar med alla tentor och allt, hoppas vi på att se mer av dig!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2010.03.02 - 06:51:25 »

Folk här skulle bli nog hyperglada av detta ,men vi är nu två vuxna som försöker låta bli grädde ett tag...
Men till Styrmannens födelsedag kanske , på sommaren  :whink:

nja, jag syftade inte på dig Corny  :inlove:, utan läget här hemma, att mannen min går inte ner i vikt om man käkar grädde ohämmat.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2010.03.02 - 06:53:12 »

Gör det bästa av situationen Bookia, men du vet att att du är uppskattad ! :thumbsup:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.03.02 - 08:58:14 »


Så jag borde verkligen inte vara här. Men jag kunde inte hålla mig borta längre.  :inlove:



 :smooch:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2010.03.02 - 10:25:12 »

Kul att se dig igen och med ett underbart recept, det måste testas. Lycka till med alla tentor och rapporter.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544