Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 20:18:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Palmsocker  (läst 9621 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2010.02.20 - 14:04:43 »

Jag letade lite optimistiskt efter Stevia på Ica Maxi. :cart: Men det hittade jag ju inte förstås. Men jag hittade palmsocker. Det verkar inte vara något vanligt sötningsmedel här i Sverige. I USA har man upptäckt det, för att det innehåller mycket mineraler och har ett lågt Glykemiskt index. Men jag lyckas inte hitta någon mer verifikation annat än det som finns på förpackningen angående Kolhydratinnehållet.  :crazy:

Fast nu lyckades maken klura ut hur de menar på förpackningen. Den innehåller troligen 100% kolhydrater. Blä! Då går den in under avdelningen felköp.

Men hur funkar det med det glykemiska indexet då, GI-35? Hur i hela friden kan den ha så lågt om den innehåller 100% kolhydrater? Kolhydrat som kolhydrat?

Jag som trodde ett tag att jag hade hittade det ultimata sötningsmedlet. Det är säkert ett utslag av abstinens som lurar mig så. :smack_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.02.20 - 17:27:23 »

Jag letade lite optimistiskt efter Stevia på Ica Maxi. :cart:

 :lamo:

Här hittar du inköpsställen och lite annat.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,91.0.html

Citat
Men hur funkar det med det glykemiska indexet då, GI-35? Hur i hela friden kan den ha så lågt om den innehåller 100% kolhydrater? Kolhydrat som kolhydrat?


Nej. GI är inte ett mått på hur mycket kolhydrater något innehåller, utan på hur snabbt de höjer blodsockret. Om jag minns rätt mäter man det genom att låta försökspersoner äta en så stor mängd av livsmedlet att de får i sig en given mängd kolhydater. Stackars de som ska testa gurka och sallad, säger jag! Därför kan man inte titta enbart på GI utan måste också snegla på hur mycket man får i sig.

Så GI är inte bara ett mått på de ingående sockerarterna snabbhet, utan beror också på förpackningen. Mycket fibrer sänker GI t.ex. Men det gör fett också.  Därför får en smörgås lägre GI än brödet i sig.

Jag vet inget om palmsocker. Kan det vara så att det innehåller mycket fruktsocker? Det har ju lågt GI därför att det metaboliseras annorlunda än andra sockerarter. Jag gick ju på när Paulún propagerade för det och köpte sånt ett tag.  :shy: Sen har det ju visat sig att det är extremt fettande eftersom det nästan helt lagras som fett, sätter ner immunförsvaret mer än andra sockerarter och antagligen på sikt anstränger levern lika mycket som alkohol om man äter mycket.  :puke1:

Jag kör numera för det mesta stevia och riktigt socker blandat. Man behöver så lite socker och det är så pass sällan jag äter sånt, så det bekymmrar mig inte så länge det blir storleksordning 1 tsk socker istället för 1 dl som det kunde bli förr om man gjorde paj eller nåt. Och det blir den rätta smaken, ivf för en lowcarbare.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.08.27 - 16:54:10 »

Köpte du palmsocker? Jag har gjort det  nu, på en Thailansk butik. Jag kunde inte låta bli, det var så fint. Ser ut som 4 runda tvålar i en påse. Vi hade en annan tråd om palmsocker har jag för mig där vi pratade om nåt som var bra med det, men denn var den enda som kom upp.

Det är farligt gott! Mjukt, smakar som mild kola med lite citron i. Skulle kunna äta det som det är om jag inte visste bättre, Jag vet inte vad jag ska ha det till. Man gör ju aldig så söta grejer att det spelar så stor roll vad sockret smakar, men som sagt, jag kunde inte låta bli.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2010.08.27 - 17:19:58 »

Jag har för mig att jag köpte det. Men jag gömde det långt in i ett skåp högt upp, eftersom jag ändå inte kunde använda det till något vettigt. Jag kanske kan köpa en fin skål och hälla över det i, som present någon gång. Men då måste det bli till någon som jag inte bryr mig så mycket om.  :evil:  :bg:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.08.27 - 18:09:38 »

Bra idé. Jag kan behålla en kaka och ge bort de andra 3. Kanske. Det var bra gott. Måste leta recept med palmsocker och sen tar man LITE palmsocker och stevia. Blir nog mumsisch.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544