Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:17:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: blodkärlen, LCHF, läkning , blodtryck  (läst 11337 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.02.14 - 18:26:21 »

Jag har länge funderat kring blodkärlen och dess mående.
Om jag nu har käkat 30 margariner, och 3 år smör, hur påverkar det på mina blodkärl ?
Alla år av margarin, har dom skadat mina blodkärl permanent?
kan smören " reparera" skador som redan finns ?
Kärlen blir väl stela och smalare av margarin..

Kroppen förnyar alla sina organ och celler på bara några år, om man äter LCHF blir man helt återställt
efter  " vi säger" 5 år ?

En släkting till mig har bara på några veckor fått mycket bättre , normala, blodtrycksvärden genom kostförändring till LCHF ? Hur förklaras det ,vad är det som förändras i kroppen då ?
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.02.14 - 20:30:21 »

 :wave:

Åh det här vill jag också veta!

 :yeah:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.02.15 - 09:58:04 »

 :wave: jag också!!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.02.15 - 10:48:08 »

Om jag nu har käkat 30 margariner, och 3 år smör, hur påverkar det på mina blodkärl ?

 :sosad:

Citat
Alla år av margarin, har dom skadat mina blodkärl permanent?

 :nonono:

Citat
kan smören " reparera" skador som redan finns ?

 :nod-yes:

Citat
Kroppen förnyar alla sina organ och celler på bara några år, om man äter LCHF blir man helt återställt
efter  " vi säger" 5 år ?

 :nod-yes: :shake_head:

Citat
En släkting till mig har bara på några veckor fått mycket bättre , normala, blodtrycksvärden genom kostförändring till LCHF ? Hur förklaras det ,vad är det som förändras i kroppen då ?

 :hmm:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2010.02.15 - 19:47:14 »

Jag har länge funderat kring blodkärlen och dess mående.
Om jag nu har käkat 30 margariner, och 3 år smör, hur påverkar det på mina blodkärl ?
Alla år av margarin, har dom skadat mina blodkärl permanent?
kan smören " reparera" skador som redan finns ?
Kärlen blir väl stela och smalare av margarin..

Kroppen förnyar alla sina organ och celler på bara några år, om man äter LCHF blir man helt återställt
efter  " vi säger" 5 år ?

En släkting till mig har bara på några veckor fått mycket bättre , normala, blodtrycksvärden genom kostförändring till LCHF ? Hur förklaras det ,vad är det som förändras i kroppen då ?

Om jag ska drista mig på en analogi (brukar vara rätt kass på att göra sånt bra  :whink: ) så kan du tänka dig att du har i 30år kört bilen på feloktanig bensin. Visst tar motorn stryk men den tuffar på ändå. När du sen börjar tanka med rätt bensin kommer motorn genast må bättre, då den är optimerad för just det bensinet. Däremot kan det ta ett tag innan skadorna som ansamlats under åren på dålig bensin, har rensats ut.

Margarin är en kemikaliesörja, det innehåller transfetter, omestrade fetter, diverse allsköna kemikalier och en hel drös med smaktillsatser och färgämnen. Det blir ju automatiskt mer krävande för kroppen att hantera den soppan, kemikalierna, tillsatserna och färgämnena måste tas om hand. För att inte nämna den stadiga försämringen då kroppen ska byta ut "fettceller" (exempelvis membran), och har bara sönderprocessade fettmolekyler att byta ut till.

När du sedan börjar äta smör, kommer du ju såklart må bättre direkt, kroppen slipper ju agera avfallsverk och energin tas nu bättre och effektivare om hand.
Sen kommer det ju ta ett tag innan alla margarinfettmolekyler bytts ut mot smör diton, men det tuffar på i sin takt, bara att vänta ut det.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2010.02.15 - 21:09:01 »

ok, hur ser det ut på blodkärlena då.
Om det nu är på väg att bli små makaronrör istället för en avloppsrör, hur ser det ut där då ?
Byts dom ut till fina " som nyföddas " :inlove: så  småningom ?
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.02.15 - 21:57:12 »

Jag  :inlove: this place

 :worshippy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.02.16 - 15:58:20 »

Why?  :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.02.17 - 09:05:43 »

 :club:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #9 skrivet: 2010.02.25 - 18:40:49 »

ok, hur ser det ut på blodkärlena då.
Om det nu är på väg att bli små makaronrör istället för en avloppsrör, hur ser det ut där då ?
Byts dom ut till fina " som nyföddas " :inlove: så  småningom ?

Små makaronrör, jag antar att du menar att kärlen har förtjockats pga avlagringar?

Rent teoretiskt ska kroppen på rätt kost klara av att göra sig av med placket, lite i taget sådär. Blodproppar som bla orsakar hjärtinfarkter har ju visat sig till största delen bestå av omättat (margarin)fett, så slutar man trycka i sig sån smörja kommer ju kroppen ha massa tid över att ta itu med placket när det inte behöver bygga på mer på tippen (fettpropparna).

Så mitt svar är nja, men mer åt ja hållet. Det beror ju även på andra faktorer, tex om man röker eller inte. Likaså är jag fast övertygad om att motion är livsviktig, särskilt i övergångsperioden. Lymfan är en väldigt trögflytande vätska och den cirkulerar i kroppen när man rör sig, det är de omgivande skelettmusklerna som pressar på lymfkärlen när man rör sig, vilket upprätthåller cirkulationen. Lymfan ÄR immunförsvaret, så vill man försäkra sig om att det funkar så optimalt som möjligt bör man röra på sig regelbundet.

Det tillkommer även andra faktorer, såsom hormoner (det är mer regel än undantag att få blodproppar när man äter P-piller) men i princip så bör kroppen reparera sig själv (det är ren självbevarelsedrift så att säga) när man börjar tillföra det bra byggstenar.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2010.03.02 - 06:58:16 »

Ååh, jag hade ingen aning om lymfan !
Inga p-piller och ingen rökning här heller så chanser är goda att kroppen repar sig i sikt.

Men lymfan ska jag också tänka på  :flirting:
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544