Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.30 - 10:27:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: C-vitamin i kroppen skulle öka fettförbränningen  (läst 4091 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.02.06 - 19:07:59 »

http://www.expressen.se/halsa/1.1870856/brann-mer-fett-med-c-vitamin

tror ni att det stämmer ?

Det är i allafall den enda förklaringen varför jag gick ner 2 kg på två dygn häromdagen  :smack_head:.
jag käkade en eko-apelsin ...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.02.06 - 20:35:29 »

Det är nåt med C-vitamin som blir annorlunda när man inte äter (så mycket) kolisar. Jag har totalt glömt vad det var, men behovet skulle vara mindre ivf.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #2 skrivet: 2010.02.07 - 19:56:34 »

Antioxidanter som c-vitamins främsta uppgift är att minska oxidation i kroppen (på ställen där det inte ska vara oxidation, oxidation krävs ju för att vi ska kunna förbränna mat överhuvudtaget) genom att neutralisera fria radikaler. Och på LC kost får man kraftigt minskad oxidation ändå så därför minskar behovet.

Om studien nu stämmer så hänger det inte nödvändigtvis ihop med det ovanstående, så om LC kost hjälper där är okänt.

Men det finns ju många invändningar. För det första vinklar media alltid sådana här studier väldigt kraftigt för att kunna skapa rubriker, utgå alltid från att det som står i media om studier är fel om det inte även står i själva studien. Sedan så det där artikeln skriver om orsaken (jag har inte läst själva studien) är en ren gissning, de kan inte komma fram till att det är mer karnitin som ger det bättre resultatet av en sådan studie, utan då måste de göra en där mikrobiologi är inblandat, vilket det inte verkar ha varit här. Självklart kan de komma med gissningar om de vill, men de ska inte skriva att "en av orsakerna är".

Sedan undrar jag hur lång uppföljning som har gjorts, om det inte är minst ett års uppföljning, helst längre, så är 20 personer inte särskilt mycket i en sådan studie. Är det någon som har en länk till studien (om den ens är publicerad ännu) så man kan få reda på verkliga fakta?

Men det skadar väl inte att äta 1/4-1/2 röd eller gul paprika varannan dag, så mycket kolhydrater är det inte, och det ger rätt mycket c-vitamin och andra antioxidanter.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.02.07 - 20:37:59 »

Antioxidanter som c-vitamins främsta uppgift är att minska oxidation i kroppen (på ställen där det inte ska vara oxidation, oxidation krävs ju för att vi ska kunna förbränna mat överhuvudtaget) genom att neutralisera fria radikaler. Och på LC kost får man kraftigt minskad oxidation ändå så därför minskar behovet.

Jo, men det var inte det. Jag uttryckte mig oklart. Det var en process där specifikt C-vitamin ingår som inte längre behövs/är viktig när man inte äter så mycket kolisar. Om jag kunde komma ihåg var jag läste det, men det gör jag inte.  :snowman_sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544