Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:07:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Egen pulverdiet  (läst 29616 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2010.01.30 - 16:05:12 »

Nix. Vi uppdrar åt dig att ta reda på det.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2010.01.30 - 16:10:10 »

 :lmao:

om du visste hur lite datatid jag har just nu, har till och med paus i bloggen.

sen kanske

 :whistle:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2010.02.08 - 06:53:34 »

Jag borde inte tala om det eftersom du är så lat, men jag tror det är leptinresistens hon pratar om.

Den här artiken var rätt upplysande. Står en del intressant där om T3 också.
http://www.huffingtonpost.com/kent-holtorf/long-term-weight-loss---m_b_192933.html

Man kan alltså ta prov på leptin och det finns medicin... Jag kan se de glada minerna på vårdcentralen.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2010.02.08 - 12:21:14 »

 :flowers:

tack... just nu är hjärnan överbelastad så jag förstår knappt vad jag läser  :shake_head: men jag kollar igen en bättre dag.

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2010.02.08 - 15:39:13 »

En mycket intressant artikel!  :nod-yes:  speciellt stycket nedan.. :flirting:

Citat
The leptin resistance is not permanent and is shown to improve with weight loss so diet and exercise can be beneficial. The "catch-22" is, however, that it is difficult to lose weight with leptin resistance. High carbohydrate diets and in particular high-fructose corn syrup is shown to significantly increase leptin resistance and is a likely mechanism that high fructose corn syrup is associated with obesity, especially in children. Avoidance of high fructose corn syrup and carbohydrates would be recommended for those with high leptin levels.


härligt att det här Rekomenderas att äta Lågkolhydratkost!  :thumbsup:...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2010.02.08 - 19:46:47 »

Inte så härligt för oss som det inte funkar för.  :whistle: Man det kan ju mycket väl vara orsaken till att en del går ner bra i början.

Jag fick inte klart för mig den enda viktnedgångsstoppande effekten av leptinresistens är att de där mättnadsignalerna inte funkar eller om det även finns en mer direkt orsak.  Fattade du det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2010.02.08 - 21:08:45 »

Citat
The problem is not in the production of leptin, but rather, studies show that the ma¬jority of overweight individuals who are having difficulty losing weight have a leptin resistance, where the leptin is unable to produce its normal effects to stimulate weight loss. This leptin resistance is sensed as starvation, so multiple mechanisms are activated to increase fat stores, rather than burn excess fat stores. Leptin resistance also stimulates the formation of reverse T3, which blocks the effects of thyroid hormone on metabolism (discussed below).


vad jag förstår så skapar alltså denna leptinressistens svältsignaler till kroppen.. som reagerar med att öka på fetreserverna = ökad vikt.. dessutom så verkar det som om denna recistens skapar en obalans i sköldkörteln.. som får en överprodukton av "reverse T3"  som i sin tur sänker metabolismen... så dels blir man hungrigare, får lägre/långsammare matsmältning.. och kroppen lagrar in allt den kan! .. ingen bra kombination med andra ord!  :shake_head:

Citat
It is an evolutionary fall-back that was useful in times of famine or in hibernating animals to lower metabolism. Studies are showing that stress and dieting (especially yo-yo dieting) can set this hormone into action as well as chronic illness such as diabetes, chronic fatigue syndrome and fibromyalgia.

The production of reverse T3 is found to be a major method by which the body 'tries" to regain any lost weight with dieting. As soon as the body senses a reduction in calories, the production of reverse T3 is stimulated to lower metabolism. With chronic dieting or stress, the body often stays in this "starvation mode" with elevated levels of reverse T3 and decreased levels of T3, which is a major reason for the regaining of lost weight with dieting as well being the mechanism behind stress induced weight gain

låter som om detta kan vara en bov i dramat för dig hemul! .. för mig också för den delen!  :confused3: stressa gör man ju tyvärr aldeles för mycket just nu...  .. svårt att komma ifrån!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2010.02.08 - 21:27:02 »

Tack, du orkade läsa noggrannare än jag gjorde i morse.  :flowers:

Ja, det där med T3 är extra intressant. Jag hade ju dåligt med det. Ska nog göra slag i saken och försöka tjata mig till T3-medicin.

Det där med reverse T3, undrar om det alltid är det som händer när konverteringen av T4 till T3 inte funkar, eller om det finns flera sätt det kan gå snett på. Att konverteringen kan vara dålig, det har man ju hört förr, men detta med "omvänt T3" var nytt för mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2010.02.09 - 09:41:15 »

 :throw_flowers:  så lite så!  :flirting:.. är inte ofta man får ett tillfälle att hjälpa Hemul inte.. brukar vara du som hjälper mig liksom  :flirting: :tongue:

ja jag tyckte också att det här med T3 och Reverse T3 var jätteintressant!.. hade inte hört talas om det förut faktiskt... men ju fler gånger jag läser artikeln, ju mer logiskt låter det.  :nod-yes:.. 

om du ska till doktorn, så be dem kolla upp om du är leptinresistent också... det gick ju också att behandla tydligen.. förvisso med medicin avsedd för diabetiker.. men endå!  :flirting:... (kanske var den medicinen som Doc pratade om i nått inlägg på kostdoktorn för nån vecka sedan?)
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2010.02.09 - 10:58:37 »

Jaså? Kommer du ihåg vilket inlägg?

Ivf en av de där medicinerna som nämns finns i Sverige, men det varkar inte vara något att leka med.  :max-shock:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20051106000054&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2010.02.09 - 14:07:51 »

jag letade just upp den!  :flirting:  det är samma sorts medicin som du har en länk till ovan! så det var den som Doc pratade om!  :lol:

http://www.kostdoktorn.se/ny-kung-bland-bantarmedicinerna
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2010.02.09 - 18:27:41 »

Tack, det där hade jag missat totalt. Skulle GLP-1 vara samma sak som leptin då?

Jag tänkte på att doc skrev att det funkade genom att öka mättnadskänslan så man åt mindre. Det som den andra artikeln antydde då, att det sätter nån slags sprutt? Visst svullar jag ibland, men för det mesta tycker jag inte jag äter så himla mycket, så jag skulle vilja ha nåt som satte sprutt snarare än nåt som gör det lättare att svälta.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2010.02.09 - 18:31:54 »

I wikipedia står det ju enkelt och bra, även om sista stycket antagligen är gammalt och felaktigt då.


Leptin

Leptin är ett hormon som insöndras till blodet från fettvävnad, i proportion till fettvävnadens storlek. Ju mer fett kroppen lagrat, desto högre halt leptin i blodet. Leptin når via blodet ett kluster av nervceller som går under benämningen Arkuatuskärnan, och är lokaliserad till hypothalamus i storhjärnan. Leptin hämmar därigenom aptit, hunger och stimulerar till frisättning av TSH och ACTH från hypofysen, vilket i sin tur ökar kroppens metabola hastighet.

När receptorer för leptin i CNS, det centrala nervsystemet, stimuleras leder det till att aptiten minskar, men om detsamma sker i det perifera nervsystemet leder det istället till en ökad fettsyranedbrytning.

Leptin förmodades i många år vara svaret på gåtan om övervikt. Förhoppningarna om ett mirakelmedel mot övervikt har dock spolierats då det visat sig att sambandet mellan leptin och övervikt är mer komplicerat i människor än i försöksdjur. Övervikt beroende på brist på leptin är mycket ovanligt och är en ärftlig sjukdom som beror på en mutation i genen för leptin. Forskning har istället visat på att många överviktiga har höga halter av leptin i blodet, men att deras känslighet för att svara på hormonet är kraftigt nedsatt. Den minskade känsligheten kan i sin tur bero på förändringar i hypothalamus och andra delar av nervsystemet, men även på grund av nedreglering av mängden leptinreceptorer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Leptin

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2010.02.09 - 18:34:31 »

Nä, GPL-1 är inte samma sak. Nu blir jag förvirrad igen.

Har skrivit en fråga i tråden hos doc.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544