Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:12:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Egen pulverdiet  (läst 29604 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.01.28 - 12:51:07 »

Vad tror ni om det?  :lol:

Inte nödvändigtvis pulver, men om man skulle förbereda så näringrik mat som möjligt men med mindre fett än normalt och förpacka i portioner. Man får väl mixa skiten i värsta fall.  :crazy:

Jag tror jag kanske delar ett problem med andra som måste äta mindre kalorier än magen tycker för att gå ner. Det går bra ibland men så blir man skitsur när man sitter där med nåt som känns för torrt och skulle vara sååå gott med mera fett och så åker smörbyttan fram. Jag *tror* jag skulle ha lättare om jag åt samma hela tiden och det inte var särkilt gott. Det är ju det man faller på, att man vill ha det goda ännu godare.

Jag menar för en kortare tid, en vecka eller två, för att hitta den nivå jag måste ligga på för att gå ner. Typ göra förpackningar om 500 och 100 kcal. Då skulle jag börja med kanske 500+100 kcal 3 ggr per dag, inte nödvandigtvis jämt fördelat på 3 mål. Händer inget skulle jag kunna ta bort 100 eller 200 kcal till utan att behöva stå och väga och räkna varje gång.

Om jag tog färs, äggula, dagens potät, lite grönsaker och smör eller grädde och mixade ihop till ett mos, nog skulle väl det gå att äta? Om jag vägde upp portionerna borde de ju bli ganska exakta iom att allt är finfördelat och blandat.

Helt dumt tänkt eller?   :redface:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2010.01.28 - 14:29:24 »

Mycket bra tänkt, tycker jag!  :lol: Fast vad som var ännu bättre tänkt, var tanken på att mixa portionerna. Om du orkar, så tycker jag att du ska testa flytande föda. Det innebär inte fasta, utan just att du passerar maten. Kan lova dig att magen krymper, även om du har grädde i maten. Första dagen gör man inget annat än äter, äter och äter. (Eller kanske ska jag säga dricker, med tanke på att det är soppliknande konsistens?) Men sakta men säkert krymper magsäcken, och efter fem dagar så blir man mätt på en vanlig ärta. Kanonbra "bantning"!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.01.28 - 15:10:06 »

Jag har nog (omedvetet) lite skräck för att inte vara mätt. Jag tror det sitter i från alla år med blodsockerfall. De gjorde mig aldrig sötsugen eller ens hungrig som är det vanliga. Jag blev bara svag och blek, dum i huvudet, kände mig svimfärdig och svettades så det droppade från pannan. Speciellt obehagligt var det om detta inträffade när jag skulle somna. Jag kom in i sån där otäck halvdvala, man är delvis medveten och vill gå upp ur sängen för att få slut på eländet men förmår inte.

Numera är jag inte rädd för att bli hungrig. Jag kan vänta flera timmar med maten efter att hungern satt in. Men jag tror jag är lite rädd att inte bli mätt när jag äter och att gå och lägga mig hungrig (för då kan ju det där läskiga inträffa). Det innebär inte att jag vräker i mig, men jag skulle säkert kunna avstå mitt väldigt lilla kvällsmål som ofta intas strax innan sänggående. Jag är oftast inte hungrig egentligen. Men äter jag det inte så kan jag inte somna. Det sitter väl i ryggmärgen att det är farligt.

Ja, jag tänkte mixa av två anledningar. Dels för att jag ska kunna mäta upp portionerna rätt exakt och dels för att maten ska bli rätt ointressant så jag inte bryr mig om om det smakar perfekt eller inte.  :whink:

Man skulle ju kunna bara bestämma att så många ägg och så mycket smör får man äta på morron, och så stor köttbit med så mycket smör/grädde till middag, men jag tror det är lättare att det bär iväg då. Har man nu entrecôte så vore det ju synd att hålla igen på bean. Sån är jag.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.01.28 - 15:28:13 »

Oj. Jag hade en (1) 150-gramsportion köttfärs i frysen. Det får nog bli en räd till Willys om jag bestämmer mig för att genomföra det där.  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2010.01.28 - 15:53:44 »

Varför inte leva på äggmjölk en period. Har läst på KiF att folk klarar det utan större problem.

Jag är som du, har hungrigfobi. Förr var jag alltid tvungen att ta den där mackan man brukar bjuda på till morgonfikat när man är på möte bara för säkerhetskull om lunchen skulle dröja. Knäppt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.01.28 - 16:05:42 »

Skulle jag ju lika bra kunna leva på ägg och smör, en tanke som också föresvävat mig. Jag måste nog äta nåt riktigt, även om det är mos. Annars går det nog inte.

Sedan var tanken lite att använda den mat jag faktiskt äter normalt, men beräkna mängden. Även om köttärs får representera allt kött och fisk då. :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #6 skrivet: 2010.01.28 - 21:12:43 »

Skulle jag ju lika bra kunna leva på ägg och smör, en tanke som också föresvävat mig.

Det har jag testat! Åt 16 ägg och 100g smör per dag. Kokade alla ägg på morgonen och mosade dem i smöret.

Det gick att stå ut med utan problem, men jag avbröt efter två dagar. Detta var för att jag under en tid innan hade gjort ganska rejäla avsteg från kosten. Så när jag satte igång igen och det blev så strikt på en gång så blev det ketosomställning för kroppen igen. Och efter att ha gått från relativt mycket kolhydrater till i stort sett 0g på en gång så fick jag en fruktansvärd huvudvärk. :bang_head: Jag stod ut med huvudvärken i ett par timmar, men framåt kvällen så gick det inte längre så jag fick avbryta.

Jag kanske skulle sätta igång igen, nu är jag ju rätt väl ketonanpassad. Det sparar ju en massa tid, bara att koka 16 ägg på morgonen så har man maten fixad för hela dagen. Fast det gäller ju bara om man är ensam i hushållet då.

Här har du i alla fall en näringsuträkning på 16 ägg och 100g smör, kan vara interessant om du tänker testa:

** Totalt **
Mängd: 3.38g kolhydrater, 179.88g fett, 120.5g protein.
Energiprocent: 0.64% kolhydrater, 76.56% fett, 22.8% protein.
SSS Ratio: 1.45:1
Omega 6:3 ratio: 3.55:1 (1654.4mg n-6, 388.8mg kort n-3, 76.8mg långt n-3).
Kilokalorier: 2114.44 kcal.

** Vitaminer **
Vitamin A EKV: 3233.02µg (RDI: 900µg, WAPF: >3000µg)
Vitamin B1 (Tiamin): 1.15mg (RDI: 1.4mg)
Vitamin B2 (Riboflavin): 3.58mg (RDI: 1.6mg)
Vitamin B3 (Niacin EKV): 32.74mg (RDI: 19mg)
Vitamin B6 (Pyridoxin): 1.34mg (RDI: 1.5mg)
Vitamin B9 (Folat): 562.68µg (RDI: 300µg)
Vitamin B12 (Koboalamin): 24µg (RDI: 2µg)
Vitamin C (Askorbinsyra): 0mg (RDI: 60mg)
Vitamin D (Kalciferol): 21.42µg (RDI: 5µg, WAPF: >25µg)
Vitamin E (Alfatokoferol): 19.74mg (RDI: 10mg)
Vitamin K: 26.08µg

** Mineraler **
Fosfor: 2050mg (RDI: 600mg)
Jod: 426.4µg (RDI: 150µg)
Järn: 24.2mg (RDI: 10mg)
Kalcium: 571.2mg (RDI: 800mg)
Kalium: 1266mg (RDI: 3500mg)
Magnesium: 127.4mg (RDI: 350mg)
Natrium: 1651.84mg
Salt: 4208.88mg
Selen: 239.54µg (RDI: 50µg)
Zink: 13.54mg (RDI: 9mg)

Fast jag skulle nog göra det lite mer avancerat om jag testade igen. Buljongkok en gång i veckan som jag dricker lite av till varje måltid, samt en burkmakrill (med det mesta av tomatsåsen borttagen) till en av måltiderna skulle ge bättre nivåer av en del näringsämnen som man får lite väl lite av med bara ägg och smör. Kanske ersätta en del av smöret med kokosfett med (25g kokosfett och 75g smör istället för 100g smör?) eftersom det sägs öka förbränningen.
Loggat
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.01.29 - 09:30:29 »

Gjorde så som du tänkt dig, Hemul, till en av våra boenden som fick problem att svälja. Gjorde potioner med t.ex fisk, potatis och spenat, eller kött,  sås, potatis och grönsaker eller kanske pasta och köttfärssås. (det var längesen, före lchf-tid) Hade en liten potatis även i pastan för det blev så jättebra konsistens tack vare den. Det blev jättegott! Och har du sen smör i så måtte du ju bli mätt.
ANki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.01.29 - 10:15:35 »

Kanske skulle testa då.  :smile:

Eller du kanske skulle kunna göra såna där portioner pch skicka till mig?  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.01.29 - 11:54:52 »

Nu är inte det här just den maten som jag (eller någon annan här ..) äter ..

Men principen är ju den samma ...  :puke1:

http://www.youtube.com/watch?v=rqqvVUeSuRo

Jag föredrar nog matbitarna hela jag då ..  :whistle:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.01.29 - 12:27:23 »

Tanken var ju inte att det skulle vara extra gott, utan att man skulle kunna åstadkomma perfekt beräknade portioner utan att behöva väga och räkna varje gång man äter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #11 skrivet: 2010.01.29 - 12:50:48 »

Tanken var ju inte att det skulle vara extra gott, utan att man skulle kunna åstadkomma perfekt beräknade portioner utan att behöva väga och räkna varje gång man äter.

Ett enklare sätt att göra det på är att köpa ett stort parti köttfärs, dela upp i högar om exakt 100g (använd köksvåg), och forma och steka varje som en panbiff (lite som SSS bantarbiff) och sedan bara leva på det. 2-4 st. per måltid. Det gjorde jag också ett tag, och det var inga problem. Smakar dessutom godare än äggvarianten. Jag malde min egen köttfärs och malde även ner lite lever och underhudsfett från gris för att få fetthalten och näringsinnehållet så högt som jag ville ha det. Smakade riktigt gott. Fast jag fick lägga ner en hel eftermiddag på att mala köttet och steka upp tillräckligt för en vecka. Men å andra sidan behövdes det inte någon mer matlagning den veckan, bara att värma. Pannbiffarna verkade hålla en vecka i kylen utan problem.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.01.29 - 13:32:21 »

Men jag har inte för avsikt att äta bara kött. Det är inte frågan om nån fakirvariant. Jag vill alltså hitta den energinivå där jag går ner i vikt utan att behöva stå och väga varenda smörklick.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2010.01.29 - 18:25:08 »

Det blir som barnmat då , inte så dumt.
Jag kokade rotfrukter, blomkål  osv. och delade i små portioner och likadant med kött , kokt och genom mixern.
Sedan var det bara att kombinera måltiden som man ville, värma upp och tillsätta smör.

som du vet är min eviga brunch makrill i tomatsås + ost/ smör, en tallriks eller soppavariat alltså.
Det skulle kunna vara också en basmåltid och den / de andra måltiderna på dagen av mosvarianter.

Jag tror att du har fått så många heja rop nu , så det är bara starta och göra ett på det settet du tror på .
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.01.29 - 18:52:16 »

Ja, men förslagen gäller ju nåt annat än det jag ville ha åsikter om.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544