Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 03:04:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Studie om livsstil och diabetes  (läst 2260 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« skrivet: 2010.01.27 - 06:35:31 »

SVD om studie om samband mellan olika vanor och risken att få diabetes:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mycket-kaffe-halverar-diabetesrisk_4153799.svd

Som vanligt mycket vinklat i media, SVD hävdar bestämt i sin rubrik att kaffe halverar risken, men det är ju en epidemologisk studie, vilket innebär att det inte går att dra några slutsatser, eftersom dessa har så låg bevisgrad går det bara att användas för att hitta saker som är interessanta att göra bättre studier på. Epidemologiska studier görs för att de är billiga, inte för att hitta säkra samband. Jag har dock inte läst studien själv.

Mycket kaffe, motion, och personer som engagerar sig socialt är förknippat med mindre risk, medans användning av tobaksprodukter, övervikt och diabetes i släkten är förknippat med högre risk. Det enda nya var väl det om kaffe och det om socialt engagemang.

Mina kommentarer:

Jag skulle tro att metabola syndromet (höga insulinnivåer, oftast orsakat av överintag av kolhydrater) som ger både diabetes och fetma, och att det är därför man råkar ha båda samtidigt ofta, inte att det är fetman i sig som ger diabetes. Men det kanske inte är något nytt för LCHFare.

Det där med diabetes i släkten orsakar diabetes pga. att man har gener som ger anlag för sådant tror jag inte ett dugg på. Diabetes är inte en genetisk sjukdom. Det är ju rätt självklart att barn lär sig laga mat av sina föräldrar, och oftast får ungefär samma matvanor som föräldrarna hade. Om nu dessa matvanor är dåliga och ger föräldrarna diabetes så är det väl rätt självklart att det ökar risken att barnen får diabetes också. Men det betyder inte att de har högre risk för att få diabetes om de inte härmar sina föräldrars matvanor.

Att motion och träning, i synnerhet styrketräning, minskar risken för att få diabetes på lång sikt genom att öka insulinkänsligheten är väl inget nytt.

Rökning har man länge vetat kan öka risken till diabetes. Men så vitt jag vet så är vetenskapen på exakt varför det är så inte helt fastställd. Den här studien tyder ju på att det gäller är all typ av tobak och inte bara rökning, vilket så vitt jag vet inte har framkommit tidigare. Men man kan ju inte säga något säkert eftersom det är en epidemologisk studie. Många börjar ju snusa istället för att röka för att det inte ska vara lika hälsofarligt, men det kanske är bättre för dessa att hitta en annan strategi.

Kaffe verkar vara en nyhet, men det kanske ligger något i det. Jag vet att en del personer som har mätit sitt blodsocker före och en liten stund efter kaffedrickande på ett annat lågkolhydratsforum har märkt att det inte går upp, och kanske till och med går ner något. Undrar vad som kan orsaka den effekten. Det kanske inte är så dumt att dricka ett par koppar om dagen. Så länge man inte gör det för sent på dagen då, för det kan ge sämre sömn, vilket har visats tidigare att det ökar risken för diabetes.

Det där med att vara socialt engagerad vet jag inte vad jag ska tro om. Det kanske bara handlar om att personer som är det oftast är mer aktiva i övrigt och därmed har bättre hälsa. Vem vet.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544