Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 13:01:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Landet Brunsås  (läst 14089 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.01.16 - 19:01:49 »

Ny serie om våra matvanor på TV2, start nu på onsdag. Ser rätt spännande ut. I tailern säger de nåt om att matintresset har aldrig varits så stort som nu, men ingen lagar egentligen mat. Lät lovande, tyckte jag.  :tongue:

http://svt.se/2.120273/landet_brunsas?lid=20100120&lpos=SVT2_0000_sitelink&from=tabla
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1 skrivet: 2010.01.17 - 10:44:19 »

Stämmer nog, dem säger ju att vi köper kokböcker som aldrig den men att vi lagar mindre man än någonsin också...
Tycker kokböcker är fina att titta i, och så  är dem inspirerande! :) Sen att det sällan blir något från ngn bok i kastrullen är en annan femma *s*

Vi måste försöka tömma vår frys innan vi flyttar så för det mesta, inte alltid, lagar vi mat. En sen fredagkväll när man jobbat sent är det rätt skönt att hämta en pizza dock :blush:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2010.01.17 - 11:56:31 »

Tror att jag ska lägga ner lite tid på att ta TV-fighten för att få se detta program. Kan ju vara riktigt intressant. Det sägs ju att folk lägger ner 15 minuter om dagen på matlagning, så då kan man verkligen undra vad människor äter!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.01.17 - 12:00:35 »

Det programmet måste jag se till att få med mig, kan bli intressant tidsfördriv  :nod-yes:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.01.17 - 22:44:49 »

Det ärt ju SVT, så det läggs väl ut på webben sen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2010.01.19 - 13:58:45 »

Tror det kan bli jättebra, Erik och Henrik kan ta detta ämne på rätt sätt. Folk tröttnar om det blir för mycket pekpinnar.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.01.21 - 05:12:29 »

Mja, ja, vet inte riktigt vad jag tyckte.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #7 skrivet: 2010.01.21 - 05:47:52 »

Nja, någon hit var det inte. Visserligen inte några pekpinnar men för mycket svammel och alldeles för lite fakta. Vad fick vi veta egentligen? Förutom att Guacamole dip innehåller ynkliga mängder avocado, att pizza inte fanns i Sverige under 1800-talet och att vi hämtar vår matinspiration från London och New York i huvudsak. Och hela åtta avsnitt ska de få ihop, mycket svammel blir det.  :blink:

Vad hade egentligen Pilar att säga om våra tacos, eller rättare sagt hur äter de sin motsvarande rätt? Att det är texmex och inte riktig mexikansk mat borde vi veta, benämningen texmex användes tidigare på tacos-produkterna. Är det så att svensken inte förstår att det är skillnad på texmex och mexikansk mat?

Att jag tycker Schyffert och Haag är jobbiga gör inte saken bättre.  :shake_head:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2010.01.21 - 07:02:11 »

Blev ingen hitt hos oss heller, men jag hade flera avbrott också under tiden.
Kommer inte sakna om jag missar någon avsnitt :sneaktongue:
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.01.21 - 12:50:07 »

Vi fick av någon anledning strömavbrott mellan 19.55 och 21.00  :so_mad:

Men jag kollade på SVTplay efteråt .. kan inte säga jag blev imponerad av hur man lagt upp programmet, men visst, man ska kanske börja på en enkel nivå..  Och svensken verkar gilla det förvuxna "tonårsstuket" på det mesta. 

Jag kände samma sak då jag lästa Litsfeldts bok "Ät fet mat" .. kändes som en lärobok för mellanstadiet .. förutom att mellanstadiebarn inte lagar de där recepten på slutet av boken ..  :blink:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.01.21 - 12:55:31 »

Om du säger det om Litsfeldts bok, vad kallar du då Skaldemans?  :tongue:

Om jag minns rätt så skulle Ät fet mat vara en förkortat/förenklad variant av Fettskrämd för folk tyckte visst den var för "teknisk". :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2010.01.21 - 13:45:45 »

Skaldermans recept är hopplösa att hitta. :smack_head:
Inte en recept  / sida
inte ens feta rubriker så att man skulle ha en rimlig möjlighet att skumma genom boken :pippi:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.01.21 - 13:55:27 »

Minns inga recept alls, men jag har bara läst första boken (delvis). Det var alla upprepningar som tog knäcken på mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.01.21 - 20:53:18 »

själv tycker jag att Listfelts bok Ät Fet mat var riktigt bra!.. den förklarade ju på ett väldigt enkelt sätt vad det handlar om.. gav mig mycket amunition för  att kunna förklara för andra!... sen att jag själv sökt mer kunskap sedan dess är ju en sak!  :whink:

skaldemans böcker är väldigt upprepande ja.. som om han vill nöta in kunskapen i hjärnan på en!  :laugh:.. men han skriver på ett bra och lättförståeligt sätt.. och med humor. så därför tycker jag om även hans böcker. däremot så är jag besviken över receptboken.. rörig när man bläddrar i den.. och ganska så tråkiga recept.. inga egentliga måttangivelser eller så heller... käns som om den var mer anpassad som en blogg än en receptbok!.  :confused3:

när det gäller programmet lander Brunsås så måste jag säga att jag är besviken. kändes som någon sa som en "tonårsversion" man såg på.. aldeles för mycket blajj! och för lite substans!!!.. pekpinnar behöver ju inte vara närvarande hela tiden... men lite mer fakta och ren sanning skulle ju inte skada!.. tillexempel vad man i stället har i Guaccamoledippen.. i stället för avocado... allt för att få svensken att vakna och fundera!.. det som första programmet visade var ju nån sorts "underhållning" med vuxna människor som ska spela obstinata tonåringar och larva sig!..  Så synd. för det hade kunnat bli ett jätteintressant program!!!!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #14 skrivet: 2010.01.21 - 22:24:45 »

Jag känner mig ruggigt "hemma" bland Skaldemans recept. GI-noll har jag nött ordentligt trots att den är det senaste tillskottet på kökshyllan. Å andra sidan är jag usel på att följa exakta recept. Jag gillar att Skaldeman klargör idén..och sen får man ganska fritt spelrum..typ.  :crazy:
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544